;
coinex

بومی سازی پردازنده های گرافیکی در چین ؛ بعد از CPU نوبت به GPU رسید!

چینی‌ها در تلاش برای فرار از عواقب تحریم‌های گسترده بین‌المللی هستند چراکه اخیرا اخباری مبنی بر بومی سازی پردازنده های گرافیکی در چین به دست رسیده است.

چندی پیش برایتان از ورود احتمالی تیک تاک به بازار تولید پردازنده نوشتیم. بعد از آن نیز خبری مبنی بر دستیابی SMIC به فرایند ساخت 7 نانومتری منتشر شده که پیشرفت بزرگی برای چینی‌ها محسوب می‌شود. حال چین سرمایه‌گذاری در زمینه تولید پردازنده گرافیکی را نیز آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: چین از ساخت مدل هوش مصنوعی در مقیاس مغز انسان خبر داد

بومی سازی پردازنده های گرافیکی در چین

بومی سازی پردازنده های گرافیکی در چین ؛ بعد از CPU نوبت به GPU رسید!

بنابر جدیدترین شایعات، اخیرا شرکت چینی Loongson توسعه معماری پردازنده‌های گرافیکی سفارشی خود، پردازنده‌های گرافیکی مجتمع iGPU را به پردازنده‌های 3A5000 و 3C5000 افزوده تا به صورت رسمی وارد دنیای کارت گرافیک نیز بشود.

این شرکت در حال حاضر یک پردازنده گرافیکی مجتمع با پردازنده‌های 4 و 16 هسته‌ای 3A5000 و 3C5000 اضافه کرده است که هرچند با پردازنده‌های گرافیکی انویدیا و AMD قابل قیاس نیست، اما برای سیستم‌های اداری مناسب است. البته که توان آن در همان حد پردازنده‌های سال 2004 و 2005 است.

چیپ رابط 7A2000، این پردازنده گرافیکی مجتمع را که از OpenGL 2.1 وOpenGL ES 2.0 پشتیبانی می‌کند و در فرکانس بین 400 تا 500 مگاهرتز کار می‌کند به CPU اصلی متصل می‌کند. پردازنده جدید این شرکت با دو پورت HDMI از دو نمایشگر با رزولوشن FHD و نرخ نوسازی 60 فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند.

بنابر اطلاعات منتشر شده توسط Loongson، این پردازنده گرافیکی در بنچمارک قدیمی GLMark2 (مربوط به سال 2004) به امتیاز 300 FPS می‌رسد و در بنچمارک Glxgears (مربوط به سال 1999) امتیاز 1800 FPS را به ثبت می‌رساند. البته که این شرکت اطلاعاتی درباره سیستم عامل مورد استفاده در بنچمارک‌ها نگفته است، اما به نظر می‌رسد که این پردازنده‌ها حتی از پایه‌ای‌ترین قابلیت‌های DirectX هم پشتیبانی نمی‌کنند و در نتیجه نمی‌توانند ویندوز 7 را اجرا کنند!

بومی سازی پردازنده های گرافیکی در چین ؛ بعد از CPU نوبت به GPU رسید!

چیپ رابط 7A2000 به طور خاص برای تراشه‌های سری 3 این کمپانی توسعه یافته که از معماری LoongArch برخوردار هستند. در نتیجه این پردازنده به سیستم‌عامل و پلتفرم نرم‌افزاری خاصی نیاز دارد که از معماری آن پشتیبانی کند. در نتیجه این کمپانی به جای استفاده از درایورهای شرکت‌های خارجی، یک پردازنده گرافیکی مجتمع پایین‌رده طراحی کرده و از درایورهای داخلی برای آن بهره برده است.

در نظر داشته باشید که چنین رویکردی در حال حاضر منطقی است چراکه در بازار چین مشتریان این شرکت بیشتر نهادهای دولتی و داخلی هستند که ترجیح می‌دهند از قطعات ساخت چین استفاده کنند، حتی اگر این قطعات سال‌ها از تکنولوژی روز عقب باشند.

از دیگر قابلیت‌های چیپست 7A2000 می‌توان به پشتیبانی از PCIe 3.0، SATA 6 Gbps، USB 3.0، GbE PHY، UART و GPIO اشاره کرد. این تراشه با رابط 32 بیتی HyperTransport 3.1 به CPU متصل شده و از سرعت 3.2 میلیون انتقال بر ثانیه بهره‌مند است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص بومی سازی پردازنده های گرافیکی در چین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر