;
coinex

تبدیل آمریکا به قطب تراشه جهان ؛ موافقت سنا با بودجه 280 میلیارد دلاری!

به نظر می‌رسد پیشرفت‌های چین در صنعت تراشه با وجود تحریم‌ها سبب شده تا دولتمردان آمریکایی به فکر تبدیل آمریکا به قطب تراشه جهان بیفتند.

پیشرفت‌ها و برنامه‌های بزرگ چینی‌ها در صنعت تراشه‌سازی به عنوان یک صنعت استراتژیک، منجر شده تا دولتمردان آمریکایی به فکر بیفتند. نکته جالب اینکه چین با وجود تحریم‌های بین‌المللی که به طور خاص از سوی همین آمریکا وضع شده‌اند توانسته در مدت اخیر اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام بدهد.

حال جنگ اقتصادی و سیاسی آمریکا و چین، جنبه جدیدی به خود گرفته است و دولتمردان در تلاش برای تبدیل آمریکا به قطب تراشه جهان هستند.

بیشتر بخونید: بومی سازی پردازنده های گرافیکی در چین ؛ بعد از CPU نوبت به GPU رسید!

تبدیل آمریکا به قطب تراشه جهان

تبدیل آمریکا به قطب تراشه جهان ؛ موافقت سنا با بودجه 280 میلیارد دلاری!

ساعاتی پیش لایحه پیشنهادی مربوط به تبدیل آمریکا به قطب تراشه جهان رسما توسط سنا با رقم حیرت‌آور 280 میلیارد بودجه به تصویب رسید. آمریکا در تلاش است تا با اقدامات گسترده، جای آسیا و کشورهای جنوب شرقی آسیا را در صنعت تراشه بین‌المللی بگیرد.

ایالات متحده در حال حاضر هم حرف‌های زیادی برای گفتن در زمینه نیمه‌هادی‌ها دارد و اکثر شرکت‌های بزرگ این حوزه در آمریکا فعال هستند. بزرگان بازار تراشه مانند اینتل مدت‌ها است که برای پیش‌برد برنامه‌های خود خواستار حمایت دولت شده‌اند و آن طور که رسانه‌ها می‌گویند، دولت نیز به این درخواست پاسخ مثبتی داده است.

سناتورهای آمریکایی مدت‌ها پیش لایحه‌ای با عنوان CHIPS را پیشنهاد کرده بودند که بنابر آن بودجه‌ای سنگین به صنعت تراشه اختصاص داده می‌شد. بعد از کش و قوس‌های فراوان، نهایتا ساعاتی پیش این لایحه با 64 رای موافق در برابر 33 رای مخالف تصویب شد.

بنابر گزارش نیویورک تایمز، سناتورهای آمریکایی بودجه نهایی پروژه CHIPS را از 52 میلیارد دلار به 280 میلیارد دلار افزایش داده‌اند. این بودجه در عرض 10 سال به صنعت تراشه تخصیص داده می‌شود.

با تصویب این لایحه در سنا، به زودی CHIPS در مجلس کنگره نیز بررسی می‌شود و اگر همه‌چیز خوب پیش برود، تا چند هفته دیگر به طور کامل تصویب خواهد شد. لایحه بودجه 280 میلیارد دلاری CHIPS شامل کمک‌هزینه‌ای 52 میلیارد دلاری برای شرکت‌های تراشه‌ساز است تا کارخانه‌های تولیدی خود را در ایالات متحده احداث کنند.

لایحه CHIPS اما در مجموع بودجه‌ای 280 میلیارد دلاری برای آن دسته از تولیدکنندگان در نظر می‌گیرد که در آمریکا مستقر هستند و این شامل شرکت‌هایی چون اینتل، تگزاس اینسترومنتس و مایکرون می‌شود.

هدف دولتمردان آمریکایی از تخصیص این بودجه چشمگیر،‌ افزایش حجم تولید تراشه در آمریکا است. لایحه CHIPS برخی مزایای خاص مانند تخفیف 25 درصدی مالیات برای شرکت‌های خارجی نیز در نظر گرفته تا آن‌ها به سرمایه‌گذاری در صنعت تراشه آمریکا جذب شوند. علاوه بر این آمریکا صندوق مالی جدیدی با هدف افزایش نوآوری در این زمینه ایجاد می‌کند.

گفتنی است که همه سناتورهای آمریکایی با لایحه CHIPS موافق نیستند، شماری از آن‌ها می‌گویند بودجه 280 میلیارد دلاری باید به امور مهمتری اختصاص شود و شرکت‌های تراشه‌ساز همین حالا نیز انگیزه بسیار خوبی برای افزایش حجم تولید تراشه دارند.

برای مثال یکی از سناتورها می‌گوید تراشه‌سازان جزو پرسودترین شرکت‌های آمریکا هستند. از سوی دیگر برخی از منتقدین می‌گویند تخصیص این بودجه سنگین به لایحه CHIPS سبب می‌شود تا 10 سال آینده کسری بودجه فدرال به میزان 79 میلیارد دلار افزایش یابد.

توجه داشته باشید که لایحه حالا خبرساز CHIPS، برای بدل شدن به قانون بایستی در مجلس کنگره نیز تصویب شود. برخی از نمایندگان امیدوار هستند که مراحل تصویب طرح به سرعت پیش برود. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان در بیانیه‌ای گفته که تصویب لایحه CHIPS در سنا پیروزی بزرگی است. او می‌گوید تدابیری اندیشیده شده تا آمریکا از تضمینی بودن درآمد حاصل از این سرمایه‌گذاری سنگین اطمینان حاصل پیدا کند.

تبدیل آمریکا به قطب تراشه جهان ؛ موافقت سنا با بودجه 280 میلیارد دلاری!

البته همانطور که گفتیم انتقادات به این طرح نیز کم نیست. در شرایطی که بسیاری می‌گویند با این لایحه در اندیشه حمایت جدی از شرکت‌های فعال در صنعت تراشه هستند، اما شماری از شرکت‌ها می‌گویند این لایحه روی تولیدکنندگان تراشه تمرکز می‌کند و مزایای خاصی برای طراحان در نظر نگرفته است.

برای مثال انویدیا و AMD به عنوان دو مورد مهمترین تراشه‌سازان آمریکایی، عمدتا تنها مراحل طراحی محصولات‌شان را انجام می‌دهند و تولید را به شکل برون‌سپاری انجام می‌دهند. این دو شرکت معتقدند لایحه CHIPS بیش از هر چیز به نفع اینتل است و منافع آن‌ها را در نظر نگرفته است.

اینتل که برنامه‌های بزرگی برای احداث کارخانه‌های جدید دارد، اخیراً گرافیک‌های سری Arc را عرضه کرده است و قصد دارد در بازار GPU به رقیب اصلی انویدیا و AMD تبدیل شود.

سیاستمداران آمریکایی با توجه به جنبه استراتژیکی که صنعت نیمه‌هادی‌ها در دنیای امروز دارد، به شدت نگران موقعیت آمریکا در این صنعت هستند، به خصوص که امروزه بخش اعظم تراشه‌‌ها در آسیا و به طور خاص توسط شرکت‌های تایوانی نظیر TSMC تولید می‌شود و حتی شرکت‌های آمریکایی نیز در موارد بسیاری مشتری این شرکت‌های آسیایی هستند.

در حال حاضر TSMC تایوان و سامسونگ کره به ترتیب 53 درصد و 16.3 درصد از سهم بازار تراشه‌ را در اختیار دارند و طبیعتا شرکت‌های آمریکایی با چنین سرمایه عظیمی نیز راه زیادی برای رقابت با آن‌ها در پیش دارند.

در همین زمان، رقیب سیاسی و استراتژیک آمریکا یعنی چین نیز از سرمایه‌گذاری 1.4 تریلیون دلاری در صنعت تراشه‌ها خبر داده است! این سبب می‌شود که حتی بودجه سنگین 280 میلیارد دلاری نیز زیاد به چشم نیاید. با این وجود جو بایدن گفته که آمریکا از تلاش دست نمی‌کشد:

برخی از متخصصان به‌مدت چند دهه گفتند که باید از تولید تراشه در آمریکا دست بکشیم. من هرگز چنین عقیده‌ای نداشتم.

گفتنی است، نسخه‌ اولیه‌ لایحه‌ CHIPS بودجه‌ی 52 میلیارد دلاری در نظر گرفته بود، اما سناتورهای آمریکا با اعمال اصلاحاتی در این لایحه، بودجه‌ نهایی را به 280 میلیارد دلار رسانده‌اند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تبدیل آمریکا به قطب تراشه جهان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را از تکراتو دنبال کنید.

منبع:‌ gizmodo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    مواد اولیه این صنعت چیه. چه چیزی رو قیمت تمام شدش تاثیر داره. ممنون میشم یکی جواب بده

    پاسخ

    چین الان تو تراشه هیچی نیست ، سامسونگ تراشه ۳ میلیمتری ساخته درحالی که چین امید داره۷ میلیمتری بسازه …. ایلان ماسک صنعت تراشه سازی ام میگیره

    پاسخ