;
coinex

استفاده پلیس آمریکا از یک ابزار جاسوسی بدنام در تحقیقات جنایی!

طبق گزارش‌های منتشر شده پلیس FBI آمریکا قصد دارد از یک ابزار جاسوسی بدنام به نام Pegasus در تحقیقات جنایی خود البته فعلاً به صورت آزمایشی استفاده کند.

به گزارش نیویورک تایمز، در اوایل سال گذشته، اداره تحقیقات فدرال در حال بررسی استفاده از ابزار جاسوسی بدنام Pegasus گروه NSO در تحقیقات جنایی بوده است. طبق اسناد داخلی و سوابق دادگاه که توسط روزنامه تایمز مشاهده شده است، بین اواخر سال 2020 و اوایل سال 2021، مقامات آژانس در مراحل (پیشرفته) توسعه برنامه‌هایی به رهبری FBI برای اطلاع رسانی در مورد این نرم افزار بوده‌اند.

این اسناد همچنین نشان می‌دهد که این دفتر دستورالعمل‌هایی را برای دادستان‌های فدرال تهیه کرده است که در آن نحوه استفاده اف‌بی‌آی از پگاسوس باید در طول پرونده‌های قضایی مشخص شود.

بیشتر بخوانید: ربات های جدید ارتش آمریکا با قلب و سیستم گردش خون بسیار به انسان شبیه هستند

استفاده پلیس آمریکا از ابزار جاسوسی بدنام

بر اساس این اسناد، مشخص نیست که آیا FBI به استفاده از جاسوس افزار علیه شهروندان آمریکایی فکر کرده است یا خیر. در اوایل سال جاری، تایمز متوجه شد که آژانس نرم‌افزار Phantom را آزمایش کرده است، این ابزار نسخه‌ای از Pegasus بوده که می‌تواند تلفن‌های دارای شماره ایالات متحده را مورد هدف جاسوسی قرار دهد.

در ژوئیه 2021 (تیر 1400)، FBI در نهایت تصمیم گرفت از ابزار جاسوسی بدنام Pegasus در تحقیقات جنایی استفاده نکند. این دقیقاً همان زمانی بود که واشنگتن پست تحقیقاتی را منتشر کرد که ادعا می‌کرد این نرم‌افزار برای به خطر انداختن تلفن‌های دو زن نزدیک به جمال خاشقجی روزنامه‌نگار به قتل رسیده سعودی استفاده شده است. چند ماه بعد، ایالات متحده گروه NSO خالق Pegasus را در فهرست نهادهای تحریمی وزارت بازرگانی قرار داد، لیستی که مانع از تجارت شرکت‌های آمریکایی با این شرکت می‌شود. علیرغم تصمیم برای عدم استفاده از Pegasus، FBI اعلام کرد که همچنان احتمالاتی برای استفاده از نرم افزارهای جاسوسی در آینده وجود دارد.

ابزار جاسوسی بدنام

در یک جلسه توجیهی حقوقی برگزار شده توسط FBI آمده است:

فقط به این دلیل که FBI در نهایت تصمیم گرفت این ابزار جاسوسی بدنام را برای تحقیقات جنایی استفاده نکند، به این معنی نیست که ابزارهای مشابه دیگر را برای دسترسی به ارتباطات رمزگذاری شده مورد استفاده مجرمان، آزمایش، ارزیابی و به طور بالقوه استفاده نکند.

به نظر می‌رسد این اسناد منتشر شده خبر متفاوتی از قصد آژانس به استفاده از پگاسوس نسبت به آنچه که کریس رای، رئیس اف‌بی‌آی در جریان جلسه استماع غیرعلنی در ماه دسامبر (آذر 1400) با کنگره در میان گذاشت، ارائه می‌دهد. او در پاسخ به سوال سناتور ران وایدن گفت: «اگر منظورتان این است که ما از آن در هر یک از تحقیقات خود برای جمع‌آوری یا هدف قرار دادن کسی استفاده کرده‌ایم، همانطور که مطمئن هستم، پاسخ این سوال منفی است».

او در ادامه اظهارات خود در جلسه غیرعلنی با کنگره افزود: « دلیل اینکه من می خواهم شفاف باشم، این است که برخی از ابزارهای جاسوسی را برای تحقیق و توسعه به دست آورده‌ایم. به عبارت دیگر، برای اینکه بتوانیم بفهمیم که مجرمان چگونه می‌توانند از آن استفاده کنند».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره استفاده FBI از ابزار جاسوسی بدنام در تحقیقات جنایی خود چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر