;
coinex

همکاری مایکروسافت و انویدیا در ساخت ابرکامپیوتر هوش مصنوعی

دنیای تکنولوژی این بار شاهد همکاری مایکروسافت و انویدیا در ساخت ابرکامپیوتر هوش مصنوعی خواهد بود. این خبر توسط این دو کمپانی در 16 نوامبر اعلام شد.

کمپانی مایکروسافت این بار برای ساخت ابرکامپیوتر هوش مصنوعی با انویدیا همکاری خواهد کرد. این ابرکامپیوتر برای آموزش اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی استفاده خواهد شد.  گفتنی است که ماکروسافت یکی از اولین شرکت‌هایی است که پردازنده H100 انویدیا با معماری‌ای موسوم به هاپر (Hopper) را به صورت عمده برای توسعه این ابر کامپیوتر خریداری می‌کند.

بیشتر بخوانید: راه اندازی اپ استور گیمینگ مایکروسافت ؛ رقابت ردموندی‌ها با اپ‌استور و گوگل پلی!

جزئیاتی از ساخت ابرکامپیوتر هوش مصنوعی

شایان ذکر است که پردازنده گرافیکی H100 پرچمدار چیپ‌های گرافیکی انویدیا برای استفاده در سرور طراحی شده است. این پردازنده بازده انرژی بالایی با سرعتی 6 برابر سریع‌تر از پرچمدار پیشین یعنی A100 دارد. علاوه بر این پردازنده H100 به همراه پردازنده هسته‌ای Intel Xeon Ice Lake در ابرکامپیوتر هنری لنوو نیز به کار می‌رود. در ساخت ابرکامپیوتری جدید پردازنده‌های گرافیکی H100 و A100 به عنوان قلب گرافیکی خواهند بود.

 ابرکامپیوتر هوش مصنوعی

در این پروژه برای ساخت شبکه از NVIDIA Quantum-2 400Gb/s InfiniBand استفاده می‌گردد. بسته تجاری نرم‌افزار هوش مصنوعی AI هم بعد نرم‌افزاری را بر عهده می‌گیرد. علاوه بر این در این پروژه، زیرساخت ابری مایکروسافت‌ (آژور) و ماشین‌های مجازی (سری ND و NC) نیز به کار خواهد رفت. در نتیجه با این توضیحات شاهد نخستین استفاده از NVIDIA Quantum-2 400Gb/s InfiniBand در یک ابرکامپیوتر عمومی خواهیم بود.

همکاری با ماکروسافت منفعتی بزرگ برای انویدیا

انویدیا اعلام کرده است که به نتیجه این همکاری امیدوار است تا بتواند یادگیری الگوریتمی بدون نظارت (یا با نظارت محدود) را پیاده سازی کند. گفتنی است که در یادگیری الگوریتمی بدون نظارت، ماشین‌ها توانایی تولید محتوایی همچون متن، کد، تصاویر دیجیتالی، ویدئو یا صوت را دارند. کمپانی مایکروسافت نیز تلاش می‌کند تا استفاده از کتابخانه منبع‌باز DeepSpeed، هوش مصنوعی و یادگیری عمیق این ابرکامپیوتر را فراهم نماید. DeepSpeed برای به حداقل رساندن زیرساخت شبکه عصبی به کار می‌رود..

مانویر داس، نماینده تجاری در انویدیا، در همین راستا اعلام کرد:

«همکاری ما با مایکروسافت، جدید‌ترین زیرساخت و نرم‌افزار هوش مصنوعی را برای استفاده از قدرت انقلابی AI در اختیار محققان و شرکت‌ها قرار می‌دهد.»

انویدیا  در دوران پاندمی کرونا مشغول ساخت ابرکامپیوتر سلین (Selene)، بود. این ابرکامپیوتر که از چیپ A100 استفاده می‌کند، برای یادگیری ماشینی، تحلیل داده هوش مصنوعی و رایانش پرقدرت (HPC) به کار می‌رود. ابرکامپیوتر سلین تاکنون در کارنامه خود آموزش مدل هوش مصنوعی GauGAN2، چیزی شبیه به DALL-E را ثبت کرده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره همکاری مایکروسافت و انویدیا در ساخت ابرکامپیوتر هوش مصنوعی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار فناوری را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر