;
coinex

رشد چشمگیر قیمت خودرو در یک هفته ؛ خبری از کاهش قیمت نیست!

در هفته اخیر شاهد رشد چشمگیر قیمت خودرو بوده‌ایم و با توجه به بررسی بازار آزاد خودرو به نظر می‌رسد که این روند صعودی در قیمت خودرو همچنان ادامه داشته باشد.

طبق بررسی‌های صورت گرفته از بازار آزاد خودرو، روند صعودی قیمت این دسته از محصولات همچنان ادامه خواهد داشت و سیاست‌هایی همچون عرضه خودرو در بورس کالا نیز به نظر موفق به کاهش دادن قیمت‌ها نشده است.

با این حال باید توجه داشت که به دلیل رکود در بازار و اعلام قیمت‌های متفاوت در فضای مجازی، قیمت های اعلامی برای خودرو نمی‌تواند آنچنان قابل اعتماد باشد و به نظر می‌رسد که قیمت‌های معاملاتی خودرو اندکی کمتر از نرخ‌های اعلامی باشد. از طرفی به دلیل انتظار رشد قیمت از سوی فروشندگان و کاهش شدید تقاضا، به نظر باید شاهد ورود بازار خودرو به شرایط رکود تورمی باشیم.

فعالان بازار نیز بر این عقیده هستند، که بازار خودرو  از ماه‌های گذشته با توقف معاملات روبه رو شده و در این شرایط بلاتکلیفی اخبار آغاز واردات خودرو هم نتوانسته آنچنان رونقی در بازار ایجاد کند، زیرا حتی اگر قرار بر واردات خودرو باشد، به اعتقاد این فعالان بازار، خودروها به سمت بورس رهسپار شده و در آن جا قیمت‌های بیشتری را به خود می‌بینند. بنابراین همین موضوع خود عاملی خواهد بود تا قشر متوسط جامعه قادر نباشند برای خرید این خودروها اقدام کنند و به نوعی با اینکه این خودروها لوکس نیستند اما در بازار داخلی ایران لوکس و گران محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: بخشنامه مالیات خودروهای لوکس ابلاغ شد + متن کامل بخشنامه

رشد چشمگیر قیمت خودرو در یک هفته ؛ در بازار خودرو چه خبر است؟

بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو خبر از افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد نسبت به هفته گذشته می‌دهد. این افزایش به صورتی است که پژو 206 تیپ 2 مدل 1401 از 329 میلیون تومان در روز چهارشنبه به 331 میلیون تومان رسیده و دنا پلاس دنده‌ای ساده مدل 1400 ازقیمت 468 میلیون به 470 میلیون تومان جهش قیمتی داشته است.

لازم به ذکر است که در سومین عرضه خودروی فیدلیتی در بورس کالا، قیمت آن با تجربه رشدی 42 درصدی نسبت به قیمت پایه به یک میلیارد و 96 میلیون تومان رسید و دیگنیتی پرایم با قیمت پایه 821 میلیون، یک میلیارد و 285 میلیون تومان معامله شد که با توجه به هزینه‌های اضافی و خواب پول مشتریان، قیمت نهایی این خودرو حتی بیشتر از قیمت بازار آن خواهد بود.

طبق تصمیمات اخیر قرار است به منظور کاهش زیان انباشته خودروسازان، ایجاد شفافیت، حذف دلالان و تنظیم عرضه و تقاضای بازار، به مرور تمامی خودروها در بورس کالا عرضه خواهند شوند، اما با وجود این میزان عرضه خودروی 207 در هفته گذشته و قیمت نهایی آن که فاصله بسیار کمی با بازار آزاد داشته و همچنین تحویل طولانی سه ماهه این خودرو، به نظر می‌رسد که روش فروش خودرو در بورس کالا حداقل برای این محصول ایران خودرو اهداف تنظیم عرضه و تقاضا را تحقق نبخشیده است و حتی می‌توان گفت که قیمت 207 بسیار بیشتر از خودروهای دیگر افزایش پیدا کرده است.

رشد چشمگیر قیمت خودرو

به عنوان نمونه باید گفت که پژو 207 اتومات که روزهای پیش نیز با افزایش قیمت روبرو بود، دیروز نیز به یکباره پنج میلیون تومان افزایش قیمت داشته و مجدد به قیمت 650 میلیون تومان رسیده است. خودروهای دیگر نیز حدود 2 تا 5 میلیون رشد قیمت را به خود دیده‌اند.

علاوه بر این خودروهای پژو 207 فرمان برقی نیز در این مدت از جهش قیمت‌ها در امان نبودند، به طوری که از قیمت 436 میلیون تومان در روز چهارشنبه، با توجه به رشد چشمگیر قیمت خودرو ، ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته، و به 446 میلیون تومان رسیده است. این خودرو در شرایطی چنین افزایش قیمتی را تجربه می‌کند که روز دوشنبه هفته قبل 1000 دستگاه از آن در بورس کالا با قیمت نهایی 342 میلیون (بدون مالیات، عوارض قانونی و هزینه های جانبی) عرضه شده است.

آنطور که از بررسی‌های صورت گرفته پیداست، به نظر باید شاهد تاثیرگذاری احتمالی رشد قیمت پژو 207 در بازار آزاد بر قیمت‌های ثبت شده در مرحله دوم عرضه این خودرو در بورس کالا باشیم و قیمت ثبت شده برای خرید این خودرو در بورس افزایش خواهد یافت. این سیکل مخرب رشد چشمگیر قیمت خودرو به نظر ادامه خواهد داشت و برنده این موضوع با توجه به این روش فروش قطعاً خودروسازان خواهند بود زیرا خودروها را با قیمت نزدیک به بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

گفتنی است که سومین عرضه خودروهای گروه بهمن در بورس کالا نشان از تاثیرگذاری میزان عرضه و انتظارات افزایش قیمت خودرو بر روی ثبت قیمت‌های بسیار زیادی برای خودروها و در مواقعی قیمت نهایی بیشتر از قیمت بازار آزاد می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره رشد چشمگیر قیمت خودرو در هفته‌های اخیر چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر