;
coinex

درآمد دولت از فروش خودروهای توقیفی چقدر است؟

در دو مزایده اخیر که به منظور تعیین تکلیف خودروهای خارجی توقیف شده در گمرک صورت گرفت، درآمد دولت از فروش خودروهای توقیفی 3 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

اوایل مهرماه سال جاری مزایده‌هایی به منظور تعیین تکلیف خودروهایی که طی 5 سال در بنادر و کمرگ‌های سراسر کشور دپو شده بودند برگزار شد. در این مزایده 1200 دستگاه خودروی توقیفی مدل 2017 و 2018 که در شرایط نامناسب آب‌و‌هوایی قرار داشتند به متقاضیان جدید واگذار شد و سود کلان و بی‌دردسری از این راه به دولت رسید.

بیشتر بخوانید: تکنولوژی شارژ فوق سریع خودروهای برقی معرفی شد؛ زیر 2 دقیقه ماشین خود را شارژ کنید!

درآمد دولت از فروش خودروهای توقیفی چقدر است؟

با دستور مقام قضایی 1062 دستگاه خودروی توقیفی در مزایده شماره 565 به فروش گذاشته شد. این در حالی بود که گمرک اعلام کرده بود 22 دستگاه در سال 96 ترخیص شده است. در روز رمزگشایی پیشنهادها که قبل از 16 مهر ماه بود، بعضی از استان‌ها اعلام کردند که برای 58 دستگاه مغایرت اسنادی وجود دارد که از این تعداد 10 دستگاه در بوشهر، 21 دستگاه در خوزستان و 27 دستگاه مربوط به استان مازندران می‌شد.

درآمد دولت از فروش خودروهای توقیفی

به این ترتیب 982 خودرو در مزایده عرضه شد. از این تعداد برای 9 دستگاه خودرو پیشنهادی داده نشد و برای 4 دستگاه پیشنهادهای نامتعارفی وجود داشت و در نهایت 71 دستگاه خودرو فروش نرفت. در مزایده جدید خودروهایی که قبلا فروش نرفته بودند نیز مجدد به همراه دیگر خودروها به مزایده گذاشته شد. در این بین اخبار متناقضی از سوی برخی خبرگزاری‌ها منتشر شد. از جمله اینکه 281 دستگاه خودرو فقط به نام یک فرد حقیقی فروخته شده است و این در حالی بود که آن فرد برای این تعداد درخواست داده بود اما تنها توانست 22 دستگاه برنده شود!

فرد دیگری نیز متقاضی 272 دستگاه خودرو بود که هیچ‌کدام از آنها را برنده نشد. گفتنی‌ست که محدودیتی برای حضور در این مزایده وجود نداشت و عموم مردم می‌توانستند با پرداخت 15 درصد مبلغ کارشناسی و رعایت ضوابط در این مزایده شرکت کنند.

در مزایده بعدی به شماره 566 که در 24 مهرماه توسط سامانه ستاد الکترونیک دولت از ساعت 8 صبح برگزار شد، متقاضیان می‌توانستند پیشنهادهای خود را تا ساعت 24 روز اول آبان ارائه کنند.

روز سوم آبان ماه سال جاری با حضور نمایندگاه دستگاه‌های نظارتی، قضایی و اجرایی از پیشنهادها رمزگشایی شد. از آنجایی که در مزایده قبلی حدود هزار نفر مشکل ضمانت‌نامه داشتند داشتن امضای الکترونیک و ارائه 15 درصد ضمانت (ضمانت‌نامه باید تا سه ماه معتبر بوده و مهلت داشته باشد) الزامی بود.

به طور تقریبی 1200 میلیارد تومان ودیعه‌ای ‌که متقاضیان به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه ستاد به خزانه دولت واریز کرده بودند، زودتر از موعد قانونی به شرکت‌کنندگان در مزایده برگشت داده شد.

در این مدت سازمان اموال تملیکی در تلاش برای فروش خودروهای باقیمانده بود که موفق شد در دومین مزایده که در 24 مهرماه (شماره 566) برگزار شد، 76 دستگاه دیگر را به فروش برساند. با توجه به اطلاعاتی که منتشر شده در این مزایده درآمد دولت از فروش خودروهای توقیفی 393 میلیارد تومان بود. این در حالی است که کارشناسان ارزش این تعداد خودرو را 301 میلیارد تومان برآورد کرده بودند و این میزان از فروش نشان از رشد 42 درصدی آن دارد.

نکته اینکه میانگین قیمتی که برای هر خودرو در نظر گرفته شد برابر با 5 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است. در میان خودروهای دپو شده بیشترین پیشنهاد برای خودروی پورشه ماکان با بیش از 10 میلیارد تومان و کمترین قیمت نیز مربوط به خودرو سراتو با قیمت 1 میلیارد و 370 میلیون تومان بود. در این مزایده برای دو خودرو پیشنهادهای نامتعارفی داده شد که بر اساس قانون ودیعه ضبط شدند و با دیگر خودروهایی که برندگان آنها موفق به تکمیل وجه نشوند مجددا به مزایده گذاشته خواهند شد.

بلاتکلیفی این خودروها پنج سال طول کشید تا سرانجام در دولت سیزدهم تعیین تکلیف آنها پیگیری و به مزایده گذاشته شد و به 3 هزار میلیارد درآمد دولت از فروش خودروهای توقیفی انجامید.

درآمد دولت از فروش خودروهای توقیفی

تا پیش از برگزاری دو مزایده 565 و 566 بازدید از سایت سازمان اموال تملیکی به هزار می‌رسید که هم‌زمان با برگزاری مزایده به 50 هزار بازدید رسید. این در حالی است که تعداد بازدیدکنندگان از سایت سامانه تدارکات الکترونیک دولت همزمان با برگزاری مزایده سه میلیون نفر و تعداد تماس و پاسخگویی اپراتورهای سازمان و سامانه تدارکات دولت 10 هزار تماس بود.

علاوه بر این تعداد ضمانت‌های دریافتی از متقاضیان 4 هزار نفر و تعداد متقاضیان دارای پیشنهاد در مزایده‌ها 1700 نفر بوده است. با توجه به این مسائل می‌توان گفت آمار دقیقی از برگزاری این مزایده‌ها وجود ندارد که قابل تحلیل و بررسی باشد.

برای تعیین تکلیف خودروهای دپو شده 10 جلسه با حضور دستگاه‌های قضایی، نظارتی و اجرایی برگزار شد. عوامل اجرایی 9 استان در این مزایده در ارتباط بودند که تعداد آنها جمعا به 350 نفر می‌رسید.

با توجه به آمار به دست آمده از مزایده اول و مزایده‌های بعدی، تعداد خودروهای ارسالی از جانب مرجع قضایی 1062 دستگاه، خودروهایی که در سال 96 توسط گمرک ترخیص شدند 22 دستگاه، تعداد کل خودروهای قابل طرح در مزایده 1040 دستگاه، خودروهایی که اطلاعات فنی آنها مغایرت دارند 58 دستگاه، تعداد خودروهایی که در مزایده شرکت داشتند 982 دستگاه، تعداد خودروهایی که پیشنهادی نداشتند 9 دستگاه، تعداد خودروهایی دارای پیشنهاد 973 دستگاه، ارزش پایه کارشناسی شده 17 هزار و 597 میلیارد ریال، ارزش فروش در مزایده 40 هزار و 187 میلیارد ریال، تعداد خودروهای با پیشنهادهای نامتعارف 4 دستگاه، ارزش خودروهای با پیشنهاد نامتعارف برای یک خودرو 12 هزار و 520 میلیارد ریال، تعداد خودروهای انصرافی بعد از تعیین برنده 5 دستگاه و ارزش نهایی فروش در مزایده 27 هزار و 666 میلیارد ریال بود که بر اساس قیمت پایه کارشناسی شده 58 درصد رشد قیمت داشته است.

مزایده دوم به منظور فروش 76 دستگاهی که در مزایده اول به فروش نرسیده بودند برگزار شد. ارزش پایه این خودروها 301 میلیارد ریال و ارزش فروش در مزایده 431 میلیارد ریال بود که در این بین 2 دستگاه پیشنهادهای نامتعارف به ارزش 37.6 میلیارد ریال داشتند که در نهایت در این مزایده درآمد دولت از فروش خودروهای توقیفی 393 میلیارد ریال بود و به طور تقریبی و با توجه به قیمت پایه کارشناسی شده 31 درصد رشد داشت.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره درآمد دولت از فروش خودروهای توقیفی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر