;
coinex

آینده اپل در چین در هاله‌ای از ابهام ؛ کوپرتینویی‌ها از سرزمین اژدها خارج می‌شوند؟

آینده اپل در چین پس از وقوع اعتراضات در این کشور نامشخص است. احتمال می‌رود که طی سال‌های پیش‌رو، اپل کشور چین را ترک کند.

درپی اعتراضاتی که اخیرا در کشور چین رخ‌داده، روند تولید گوشی‌های آیفون با چالش‌هایی مواجه شده‌ است. کمپانی اپل به این جهت که در آینده از وقوع چنین مشکلاتی جلوگیری کند، باید وابستگی خود را به چینی‌ها به حداقل برساند؛ اما باتوجه به شرایط کنونی غول تکنولوژی آمریکایی، نمی‌توان انتظار داشت که این اتفاق به این زودی‌های رخ دهد. ناگفته نماند که اپل پیش از این نیز چنین مشکلاتی را پشت‌سر گذاشته است. در حال‌حاضر مشکلات بلند مدتی که برای اپل به وجود آمده، به عوامل گوناگونی بستگی دارند اما صبور بودن خریدارن محصولات اپل برای این کمپانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

شایعات پیرامون آینده اپل در چین زمانی به اوج خود می‌رسند که در تاریخ 15 آبان (6 نوامبر) این کمپانی درباره افت شدید تولید نسخه‌های پرو نسل جدید آیفون خبر داده است. شیوع دوباره ویروس کرونا و قرنطینه، سبب شده که خط تولید بزرگ اپل در شهر ژنگژو چین که به دلیل فعالیت‌های گسترده آن به آیفون سیتی نیز مشهور شده، با مشکلات جدی روبه‌رو شود. تقریبا یک ماه از انتشار این خبر می‌گذرد و طبق انتظارات، شرایط خط تولید ژنگژو بسیار بدتر از گذشته شده است‌.

بیشتر بخوانید: کاهش 6 میلیون دستگاهی ظرفیت تولید آیفون 14 پرو در نتیجه اعتراضات چین

اعتراضات اخیر چینی‌ها تاثیر مستقیم در آینده اپل در چین خواهد داشت

اقدامات دولت چین جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا سبب نارضایتی و اعتراضات گسترده مردم این کشور شده است. طبق گزارش‌های تحلیل‌گران بازار، این اعتراضات برای ترکیب فروش محصولات اپل ضررهایی را به همراه دارد. سرمایه گذاران شرکت اپل پیش‌بینی می‌کردند که روند تولید آیفون در فصل جاری به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کند که باتوجه به شرایط حاکم بر کشور چین، کمی دور از انتظار است.

طی سال‌های گذشته شرکت اپل موفق شده که سود خوبی را از فروش نسخه‌های پرو گوشی‌های آیفون به دست آورد. قیمت نسخه‌های پرو آیفون‌های جدید نسبت به نسل‌‌های قبلی به دلیل بهبود دوربین، تراشه، نمایشگر و.‌.. افزایش پیدا کرده و چنین پیشرفت‌هایی سبب می‌شود که حق افزایش قیمت محصولات همچنان برای این کمپانی محفوظ باشد. در این جا خالی از لطف نیست به این موضوع اشاره کنیم که اعتراضات چین علاوه بر این‌که روی آینده اپل در چین تاثیر دارد، تاثیرات گسترده‌ای در روند فروش سایر برندهای خارجی موجود در این کشور نیز خواهد داشت.

این روزها خریداران مدل‌‌های معمولی و پلاس آیفون 14 لازم نیست زمان طولانی را برای دریافت دستگاه خود صبر کنند؛ اما خریداران نسخه‌های پرو پس از ثبت سفارش، باید حدود یک ماه صبر کنند. طبق ادعای تحلیل‌گران خریداران آیفون 14 پرو و پرو مکس مشکلی با این انتظار طولانی مدت ندارند و همچنان استفاده از گوشی‌های هوشمند اپل را به سایر اسمارت‌فون‌ها ترجیح می‌دهند. به هر حال چنین اختلاف زمانی بین زمان ثبت و تحویل سفارش، بی‌سابقه است.

آینده کمپانی اپل در چین

موضوع دیگری که در این‌ میان مطرح می‌شود، زمان ثبت گزارش‌های مالی اپل است. باتوجه به این موضوع که زمان تحویل نسخه‌های پرو تا یک ماه تاخیر دارد، گزارش فروش محصولات برای فصل آینده به ثبت می‌رسد و همین مسئله سبب می‌شود که آمار فروش کمپانی اپل در فصل جاری بسیار کاهش داشته باشد. در ادامه، برخی از تحلیل‌گران ادعا کرده‌اند کاربرانی که تمایل به خرید یک گوشی آیفون جدید دارند، احتمالا نسخه‌های معمولی و پلاس را به مدل‌های پرو و پرومکس ترجیح می‌دهند. این امر سبب می‌شود که درآمد غول تکنولوژی آمریکایی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

تحلیل گران وال‌استریت ژورنال پیش از این‌که بیانیه 6 نوامبر شرکت اپل منتشر شود، پیش‌بینی می‌کردند که فروش آیفون در سال جاری تنها 1 درصد کاهش داشته باشد. اکنون با اعتراضات سراسری مردم چین و نامشخص بودن آینده اپل در چین، با اطمینان می‌توان گفت که این میزان بیش از 1 درصد خواهد بود، اما تحلیل‌گران وال‌استریت هیچ اصلاحی در پیش‌ بینی‌های خود اعمال نکردند.

در آخر بدنیست به این موضوع اشاره کنیم که طی سال 2022 میلادی، ارزش سهام شرکت اپل حدود 18 درصد کاهش یافته است و شرایط آشفته کشور چین، سبب شده که سهام این کمپانی تا 2.6 درصد سقوط کند. نارضایتی مردم چین از اقدامات دولت و اعتراضات گسترده در این کشور باعث شده که توجه بسیاری از تحلیل‌گران و ناظران به آینده اپل در چین جلب شود. همانطور که می‌‌دانید، بسیاری از محصولات غول تکنولوژی آمریکایی که در سراسر جهان به کاربران این کمپانی ارائه می‌شوند، وابسته به خطوط تولیدی اپل در کشور چین هستند. علاوه‌ بر این، شدت گرفتن تنش‌ها میان دولت آمریکا و چین نیز خساراتی برای شرکت اپل به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره آینده اپل در چین چیست؟ باتوجه به مشکلات کنونی چین که به صورت روزافزون در حال افزایش است، آیا غول تکنولوژی آمریکایی خطوط تولید خود را از خاک این کشور خارج می‌کند؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و جدیدترین اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر