;
coinex

نامه رایتل به وزارت ارتباطات :‌ با تداوم محدودیت‌های اینترنتی ورشکست می‌شویم!

محدودیت‌های اینترنت باعث شد شاهد نامه رایتل به وزارت ارتباطات باشیم. در این راستا مدیرعامل رایتل گفت: تداوم این امر باعث خروج رایتل از بازار ارتباطات می‌شود

نامه رایتل به وزارت ارتباطات با توجه به اتفاقات اخیر پیرامون محدودیت‌ها و مسدود کردن اینترنت بوده است. لذا در این راستا حدود یک ماه پیش مدیرعامل رایتل به دنبال محدودیت و اختلال اینترنت به وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات نامه‌ای نوشته و در آن اعلام کرده است که قطع خدمات ارتباطی و سرویس اینترنت بین‌الملل طی هفته‌های اخیر منجر به کاهش 14 میلیارد ریالی درآمد روزانه این اپراتور کشور شده و بنابراین در یک دوره 21 روزه چیزی در حدود 302 میلیارد ریال از درآمد اپراتور سوم کشور از بین رفته است و لذا با ادامه شرایط کنونی، این اپراتور به‌زودی به طور اجباری از بازار ارتباطی کشور خارج خواهد شد. بنابراین یاسر رضاخواه، مدیرعامل رایتل از وزارت ارتباطات درخواست اقدامات حمایتی دولت برای جبران ضرر و زیان به‌دلیل محدودیت‌های اینترنت برای این اپراتور را داشته است.

او همچنین در نامه رایتل به وزارت ارتباطات تاکید کرده است: «در نتیجه اعمال محدودیت مذکور و افت مصرف و کاهش ترافیک دیتا طی هفته‌های اخیر عملا نیمی از ظرفیت شبکه سروییس دیتا شرکت خدمات ارتباطی رایتل و بالتبع سهم درآمدی سرویس مذکور از منابع درآمدی مربوطه که در حدود 86 درصد درآمد رایتل را شامل می‌شود تحت شعاع قرار گرفته و موجب کاهش 14 میلیارد ریالی درآمد روزانه و از دست رفتن حدود 302 میلیارد ریال از درآمد کل طی 21 روز ابتدایی اعمال محدودیت‌ها شده است».

بیشتر بخوانید: تعدیل نیروی گسترده شرکت‌ها در نتیجه فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی

جزئیات نامه رایتل به وزارت ارتباطات

یاسر رضا خواه، در نامه رایتل به وزارت ارتباطات و شخص وزیر ارتباطات، عیسی زارع‌پور ضمن اشاره به اختلال در اینترنت و محدودیت در دسترسی به اینترنت بین‌الملل که از 30 شهریور ماه روی اپراتورهای همراه کشور اعمال شده، اعلام کرده است: «طی چند هفته گذشته منابع و درآمدهای مالی این شرکت در ایام قطعی سرویس اینترنت و نیز اعمال محدودیت‌های دیگیر به طور چشمگیری کاهش یافته است به طوریکه اعمال محدودیت در پهنای باند اینترنت از 30 شهریورماه 1401 موجب افت مصرف مشترکان و به تبع آن کاهش ترافیک سرویس دیتا تا 50 درصد در حالت عادی شده است و ترافیک روزانه شبکه رایتل از حدود 1500 ترابایت در ابتدای شهریورماه سال جاری به کمتر از 700 ترابایت در اوایل مهرماه کاهش یافته است».

در این نامه ارسال شده از سوی مدیرعامل رایتل به وزیر ارتباطات همچنین نکاتی درباره مدل استفاده مشترکان رایتل از شبکه دیتای کشور به‌جای مکالمه و پیامک ذکر شده و به طور دقیق آنچه در این مورد در نامه رایتل به وزارت ارتباطات آمده به این شرح است: «سهم درآمدی این اپراتور از سرویس‌های مکالمه و پیامک در مقابل دیتا بسیار اندک است از این رو جبران خسارت برای این اپراتور بسیار سخت است».

نامه رایتل به وزارت ارتباطات

گفتنی است که رضا خواه در این نامه ضمن تاکید بر مواضع این شرکت بر همکاری‌های این اپراتور با نهادهای امنیتی و همچنین رگولاتوری این حوزه که همگی به انجام رسیده، اعلام کرده است که  تداوم وضعیت یا عدم جبران هزینه‌های مالی و تجاری این شرایط منجر به ورشکستگی این شرکت و نیز ورود زیان مالی بسیار وسیع و غیرقابل جبران به سهامداران آن خواهد شد و در نتیجه این اتفاقات ایفای تعهدات مالی و توسعه‌ای شبکه نیز امکان‌پذیر نخواهد بود و این اپراتور دیگر توانایی سرمایه‌گذاری در فناوری‌ها و حوزه‌های نوین کسب و کار ارتباطی در سراسر کشور را نخواهد داشت.

مدیرعامل رایتل در ادامه این نامه به وزیر ارتباطات افزوده است: «ادامه روند فعلی و استمرار محدودیت‌های اعمال شده در پهنای باند اینترنت بین‌الملل ناگزیر منجر به تغییر بنیادین رفتار خرید و استفاده مشترکان از خدمات ارتباطی قابل ارائه و کاهش بیش از پیش منابع و فرصت‌های افزایش درآمد شرکت خدمات ارتباطی رایتل که اساسا data user است خواهد شد که این امر در نهایت منجر به حرکت به سمت خروج اجباری این اپراتور از بازار ارتباطی کشور و نیز اتلاف منابع و سرمایه‌گذاری‌های گسترده انجام شده از سوی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به عنوان سهامدار بیش از 40 میلیون بیمه‌گذار می‌شود».

همچنین در این نامه از کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درخواست‌هایی به منظور اقدام برای تصویب قوانین و تدوین ضوابط و تنظیم مقررات حمایتی لازم در زمینه تعدیل وکاهش حق‌السهم دولت از درآمدهای اپراتورهای تلفن همراه نیز مطرح شده است. لازم به ذکر است که رضاخواه همچنین خواستار بازبینی تعهدات توسعه شهری، جاده‌ای، روستایی و جمعیتی اپراتورها توسط این نهاد شده و درخواست کرده است که در بودجه‌ سالیانه 1402 نیز ردیفی تحت عنوان جبران خسارت‌های مالی اپراتورهای ارتباطی در زمان اعمال قطعی و محدودیت در نظر گرفته شود.

او در پایان نامه رایتل به وزارت ارتباطات درخواست اعلام و اعمال دستورات لازم به منظور انجام اقدامات و اجرای سازوکارهای حمایتی ضروری جهت جبران خسارت و نیز هزینه‌های ناشی از اعمال محدودیت بر پهنای باند اینترنت بین‌الملل بنا به ملاحظات امنیتی- سیاسی را در جلسات هیات دولت و مجلس سازمان برنامه و بودجه را داشته است.

اما مدیرعامل رایتل در گفتگویی مدتی پس از ارسال این نامه، ضمن تایید ارسال نامه رایتل به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صراحتاً اعلام کرد: «این نامه در تاریخ 9 آبان با توجه به شرایط آن روزها نوشته شده است. در حال حاضر بخشی از مصرف پهنای باند و به تبع آن عدد قابل توجهی از درآمدهای رایتل برگشته است».

یاسر رضاخواه همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت ارتباطات در خصوص جبران ضرر و زیان این اپراتور اقدامی صورت داده است یا خیر افزود: « تاکنون اقدامی از سوی دولت در این خصوص صورت نگرفته است اما وزارت ارتباطات اعلام کرده است که در حال بررسی موضوع هستند».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره نامه رایتل به وزارت ارتباطات به دلیل مشکلات ناشی از محدودیت اینترنت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر