;
coinex

نهایی شدن واگذاری پارس خودرو به بخش خصوصی

پس از تصمیم‌گیری در مورد واگذاری سهم دولت از خودروسازها به بخش خصوص حال وزیر صمت خبر از نهایی شدن واگذاری پارس خودرو به بخش خصوصی در آینده نزدیک داده است.

در پی دستور اخیر رئیس‌جمهور در مورد خصوصی‌سازی کامل خودروسازی در کشور، مقرر شد که دولت سهام دو خودروساز اصلی کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا را به بخش خصوصی واگذار کند. در واقع قرار است با واگذاری سهام این دو شرکت، سهم و نفوذ دولت روی صنعت خودروسازی به تدریج کاهش یابد تا به صفر برسد.

در همین راستا، وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور اخیراً در مصاحبه‌ای اشاره‌ای به امکان واگذاری یکی از خودروسازها به بخش خصوصی در آینده نزدیک داشته است. بنا به اعلام وزیر صمت، حتی قیمت‌گذاری نهایی نیز انجام و مجوز لازم برای واگذاری صادر شده است.

آنطور که از اطلاعات منابع آگاه به‌نظر می‌رسد، احتمالاً باید شاهد نهایی شدن واگذاری پارس خودرو به بخش خصوصی باشیم و خودروساز دولتی مذکور در گفته‌های وزیر صمت همان پارس خودرو بوده که احتمالاً به‌عنوان اولین شرکت خودروسازی از حاکمیت و مدیریت دولت خارج خواهد شد.

بیشتر بخوانید: راه اندازی سرویس خرید اقساطی خودرو توسط کارنامه ؛ خرید قسطی خودرو با وام بدون ضامن!

نهایی شدن واگذاری پارس خودرو به بخش خصوصی

لازم به ذکر است که دولت همواره روی خوشی به خصوصی‌سازی صنعت خودروسازی نشان نداده است و بارها آن را مخالف با قوانین فعلی قلمداد کرده و حتی مدعی شده است که نفوذ و دخالت‌های خود در این صنعت را کاهش نمی‌دهد. اما به هر روی، خبر نهایی شدن واگذاری پارس خودرو به بخش خصوصی نشان می‌دهد که دولت در حال حاضر به هر دلیلی از مواضع خود عقب‌نشینی کرده است.

در این مورد وزیر صمت اعلام کرده است: «هر نوع خصوصی‌سازی به کسب مجوز از سوی وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی احتیاج دارد. خصوصی‌سازی صنعت خودروسازی نیز یک فرایند یک‌باره نیست و طی چندین مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول، قیمت شرکت خودروساز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و از آنجا که خودروسازهای اصلی کشور دارایی گسترده‌ای دارند، قیمت‌گذاری آن‌ها طول می‌کشد. به هر حال پس از تعیین قیمت، صدور ابلاغیه‌های کارشناس رسمی دادگستری و طی مراحل قانونی، جواز واگذاری یکی از خودروسازها به بخش خصوصی صادر شده و سهام آن به‌زودی به مزایده گذاشته می‌شود».

نهایی شدن واگذاری پارس خودرو به بخش خصوصی

گفتنی است که در مورد چالش‌های خصوصی‌سازی تاکنون شایعات و گمانه‌زنی‌های زیادی مطرح شده که بیشتر آن‌ها با قاطعیت زیادی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت رد شده‌ است. از جمله این شایعات می‌توان به فروش سهام ایران‌خودرو و سایپا به شرکت‌های چینی و همین‌طور واگذاری سهام خودروسازها به نیروی مسلح، اشاره کرد که هر کدام جنجال‌های بسیاری را در زمان خود به همراه داشتند.

با این حال، تا زمانی که مزایده‌ای برگزار نشده و نتیجه نهایی در این مورد حاصل نشود، توانایی اظهار نظر در مورد مالکان جدید این شرکت‌ها وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره نهایی شدن واگذاری پارس خودرو به بخش خصوصی در آینده نزدیک چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر