;
coinex

دستگیری بنیانگذار صرافی FTX در باهاما ؛ اتهام بنیانگذار FTX چیست؟

دستگیری بنیانگذار صرافی FTX در خاک باهاما و به درخواست آمریکا صورت گرفت. این اتفاق از تبعات سقوط ناگهانی این صرافی است. با ما باشید.

چند هفته پیش در خبری از ورشکستگی صرافی FTX گفتیم. ظاهراً بنیانگذار این صرافی که مدیرعامل آن نیز بوده است، برای مدتی متواری شده بود. اما امروز خبر دستگیری او توسط دادستان کل باهاما منتشر شده است. بنکمن‌فرید ملقب‌ به SBF که بسیاری از کارشناسان این زمینه به او لقب “وارن بافت کوچک” داده بودند به درخواست دولت آمریکا دستگیر شده است.

بیشتر بخوانید: نقش بایننس در فروپاشی صرافی FTX چیست؟

دستگیری بنیانگذار صرافی FTX در باهاما

تنها یک ماه پس از ورشکست شدن صرافی بزرگ FTX، رایان پیندر، دادستان کل باهاما، در بیانیه‌ای از دست‌گیری “سم بنکمن‌فرید” خبر داده است. بنکمن‌فرید ملقب‌ به SBF، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق FTX است که تا پیش از فروپاشی این صرافی، از سوی تحلیلگران لقب وارن بافت جوان را دریافت کرده بود. وارن بافت سرمایه‌گذار معروف آمریکایی و یکی از سرشناس‌ترین فعالان بازارهای مالی است.

دستگیری بنیانگذار صرافی FTX

براساس بیانیه‌ی دولت باهاما، دست‌گیری سم بنکمن‌فرید به درخواست دولت ایالات متحده انجام شده است. آمریکا در روزهای اخیر اتهامات مجرمانه به بنکمن‌فرید وارد کرده بود. احتمالاً دولت واشینگتن به‌زودی درخواست استرداد مدیرعامل سابق FTX را ثبت می‌کند. سم بنکمن‌فرید ساکن باهاما است. دفتر مرکزی صرافی FTX نیز در همین کشور قرار دارد. دیمین ویلیامز، دادستان ناحیه‌ی جنوبی نیویورک، دست‌گیری سم بنکمن‌فرید را تأیید کرده و گفته است:

«فردا برای ارائه‌ی جزئیات پرونده‌ی او اقدام می‌کنیم و در آن زمان حرف‌های بیشتری برای گفتن خواهیم داشت.»

به گزارش ورج، فروپاشی FTX نشان داد که سم بنکمن‌فرید و همکارانش از سرمایه‌ی شخصی مشتریان این صرافی برای حمایت مالی از کسب‌و‌کار دیگرشان (شرکت معاملاتی Alameda Research) استفاده کرده‌اند. به محض این‌که مشخص شد FTX سرمایه‌ی کافی برای پرداخت پول مشتریانش را ندارد، این صرافی سریعاً تمامی عملیات‌هایش را متوقف کرد.

قرار بود سم بنکمن‌فرید عصر امروز به وقت تهران دربرابر نمایندگان آمریکا از خود دربرابر اتهاماتی که به او وارد شده است دفاع کند. او در هفته‌های اخیر با بسیاری از رسانه‌های بزرگ مصاحبه کرده است تا جزئیات بیشتری درباره‌ی FTX ارائه دهد. بنکمن‌فرید چند روز پیش گفت امیدوار است پول کافی به دست بیاورد تا سرمایه‌ی مشتریان را به آن‌ها برگرداند.

FTX یکی از خبرسازترین کسب‌و‌کارهای دنیا بود که نفوذ سیاسی قابل توجهی داشت و در برهه‌ای چند ساله باعث شد بنکمن‌فرید یکی از جوان‌ترین میلیاردرهای دنیا باشد.

دستگیری بنیانگذار صرافی FTX

مدیرعامل جدید FTX پیش‌تر گفته «در طول عمرش هرگز چنین شکست کاملی در یک شرکت ندیده است.» او همچنین می‌گوید:

FTX اطلاعات مالی قابل اعتمادی منتشر نکرد و این وضعیت در نوع خود بسیار عجیب است.

فعلاً مشخص نیست که چه اتهاماتی به سم بنکمن‌فرید وارد شده، اما مدیرعامل جدید FTX می‌گوید” «برخی از نکات پرونده مشخص است.» به گفته‌ی او:

FTX دارایی مشتریانش را با دارایی‌هایی که در پلتفرم معاملاتی Alameda داشته ترکیب کرده است. Alameda از سرمایه‌ی مشتریان برای انجام معاملات مارجین استفاده کرده و همین کار باعث شده است سرمایه‌ی کاربران درمعرض ازدست‌رفتن قرار بگیرد.

گروه تجاری FTX از اواخر ۲۰۲۱ به بعد به‌طرز غیرقابل‌باوری شروع‌به هزینه برای خرید کسب‌و‌کارهای دیگر کرده و برای تصاحب آن‌ها مبلغی بسیار بیشتر از حد انتظار پرداخت کرده است. به‌علاوه، FTX وام‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به افراد داخلی پرداخت کرده است.

سم بنکمن‌فرید تنها چند ساعت قبل از دستگیری در باهاما، در مصاحبه‌با فوربز گفته بود: «فکر نمی‌کنم که دستگیر شوم.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص دستگیری بنیانگذار صرافی FTX چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر