;
coinex

مبنای سرشماری 1405 کد پستی و نشانی مکان‌محور است

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پست قرار است مطابق تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته اطلاعات کدپستی و نشانی مکان محور پستی به عنوان مبنای سرشماری 1405 قرار بگیرند.

بر اساس مصوبه ستاد ملی سرشماری، در سرشماری 1405، شرکت ملی پست به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی تخصیص کدپستی ده رقمی (کدیکتای شناسه مکان) و مجری پیاده‌سازی پروژه ملی جی‌نف (GNAF) شناخته شده و در همین راستا تا به امروز بیش از 80 درصد اماکن شهری کشور از نشانی مکان محور برخوردار شده‌اند.

درباره این همکاری، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست درگفت‌وگویی اختصاصی اعلام کرده‌اند: «همکاری پست و مرکز آمار ایران در زمینه سرشماری نفوس و مسکن به سال‌ها پیش باز می‌گردد و کدپستی و اطلاعات نشانی مکان محور پست به عنوان یکی از ارکان اصلی پایگاه سرشماری همواره مورد بهره برداری قرار گرفته است».

بر همین اساس لازم به ذکر است که سرشماری ثبتی مبنا، مبتنی بر دو عدد حاکمیتی بوده، و این دو عدد اعم از شماره ملی به عنوان مشخص‌‎کننده هویت اشخاص و کدپستی نمایانگر محل حضور اشخاص در شهر یا روستای خود خواهد بود.

بیشتر بخوانید: معامله لوازم شخصی با غذا ؛ ماجرای آگهی‌های جنجالی و خبرساز دیوار چیست؟

مبنای سرشماری 1405

«محمود لیائی»، رئیس هیات مدیره شرکت ملی پست، به منظور توضیح سرشماری ثبتی مبنا اعلام کرد: «منظور از سرشماری ثبتی مبنا به زبان ساده این است که اطلاعات کدپستی و نشانی مکان محور که به نقشه‌های پارسل بندی شده متصل هستند به عنوان پایه و اساس سایر اطلاعات قرار گرفته و دیتای اخذ شده از سایر دستگاه‌های اجرایی بر حسب کدپستی مکان مورد نظر به نقشه‌ها و اطلاعات مکانی متناظر آن متصل خواهند شد».

سرشماری 1405
محمود لیائی

او در ادامه اظهارات خود افزود: «با توجه به نتایج حاصله از اقدامات پیشین، حسب تصمیماتی که برای سرشماری 1405 گرفته شده، اطلاعات کدپستی و نشانی مکان محور پست به همراه نقشه‌های پارسل بندی شده مبنای سرشماری قرار می‌گیرند».

مدیرعامل شرکت ملی پست در این رابطه عنوان کرد: «داده‌های مکان محور پایگاه داده GNAF (پایگاه نشانی استاندارد مکان محور) به فرآیند سرشماری این امکان را خواهد داد که حضور و موقعیت مکانی دقیق افراد ساکن در شهرها یا روستاها را صرفا با دریافت کدپستی صحیح، سرشماری کنند».

لیائی در ادامه گفت: «پس از ثبت محل سکونت در این سامانه بر اساس کدپستی ده رقمی و نشانی استاندارد، اطلاعات ثبت شده در پایگاه داده اطلاعات مکانی GNAF، با سایر اطلاعات متصل شده مورد تحلیل مرکز آمار قرار گرفته و نتایج حاصله در بخش‌های برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های کلان کشور در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت».

وی سپس افزود: «به این منظور تمامی ساکنان شهرهای منتخب لازم است به منظور اطلاع از کدپستی صحیح خود به سامانه خدمات الکترونیک کدپستی به نشانی GNAF.POST.IR مراجعه کرده و از طریق آن نسبت به دریافت کدپستی محل سکونت خود اقدام کنند».

او همچنین درباره کاهش هزینه‌ها اظهار داشت: «اطلاعات و داده‌‎های متصل به کدپستی ثبت شده، نیاز به مراجعه مستقیم و آماربرداری حضوری را مرتفع و به این طریق علاوه بر در دسترس بودن همیشگی آخرین وضعیت اطلاعات یک شهر یا روستا، از صرف هزینه‌های هنگفت سرشماری حضوری جلوگیری می‌شود».

محمود لیائی، مدیرعامل شرکت ملی پست و معاون وزیر ارتباطات ضمن اعلام این خبر که به منظور تعیین روش‌های اجرایی و نهایی‌ کردن روند سرشماری ثبتی مبنا 1405، در سال جاری این فرایند به صورت آزمایشی در 70 شهر منتخب کشور به مرحله اجرا خواهد رسید و در تکمیل اظهارات خود افزود: «در این مرحله ساکنین شهرهای منتخب، کدپستی محل سکونت خود و خانواده خود را در سامانه‌ای که به این منظور معرفی خواهد شد اعلام و ثبت خواهند کرد».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره مبنای سرشماری 1405 چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر