;
coinex

درخواست از بانک مرکزی برای قانونگذاری حوزه رمزارزها

زمزمه‌هایی از درخواست از بانک مرکزی برای قانونگذاری حوزه رمزارزها به گوش می‌رسد و به نظر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از این نهاد چنین درخواستی را داشته است.

طبق گزارش‌های اخیر، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صحبت‌هایی مبنی بر درخواست از بانک مرکزی برای قانونگذاری حوزه رمزارزها داشته و این درخواست را در نامه‌ای به معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرده تا نسبت به تصمیم‌گیری و تدوین مقررات برای حوزه‌های رمزارز و لندتک به سرعت اقداماتی انجام شود. به نظر چنین خواسته‌ای در این جهت مطرح شده که بتوان در کنار استفاده از ظرفیت فنی و نوآوری شرکت‌های مذکور، زمینه کاهش فعالیت‌های غیرقانونی را نیز ایجاد کرد.

گفتنی است که بانک مرکزی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تابستان 1400 با یکدیگر به توافق رسیدند تا فعالیت‌هایی مانند لندتک‌ها و رمزارز‌ها را ذیل عنوان «سایر حوزه‌های مالی» قرار داده و به طور موقت با موافقت بانک مرکزی برای آنان اینماد صادر کنند. حال مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از بانک مرکزی درخواست داشته تا با توجه به آن توافق و تاثیرگذاری این بخش‌ها در اقتصاد دیجیتال نسبت به تسریع در اعلام موضع خود درباره این بخش‌ها اقدامات لازم را به عمل آورد.

بیشتر بخوانید: تاثیر فیلترینگ اینترنت بر بازارهای مالی اکس‌چنج [مصاحبه اختصاصی تکراتو با سهیل نیکزاد]

درخواست از بانک مرکزی برای قانونگذاری حوزه رمزارزها از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

آنطور که به نظر می‌رسد، این درخواست در واقع به منظور اجرای الزام اینماد برای شرکت‌های پرداخت‌یاری طبق ماده 103 آیین‌نامه اجرایی ماده 14 قانون مبارزه با پول‌شویی صورت پذیرفته است. بر اساس این ماده قانونی، تمامی پذیرندگان شرکت‌های پرداخت‌یاری و تمامی متقاضیان درگاه پرداخت موظفند پیش از دریافت درگاه پرداخت نسبت به دریافت نماد تجارت الکترونیکی اقدامات لازم را به عمل آورند.

درخواست از بانک مرکزی برای قانونگذاری حوزه رمزارزها

در همین راستا شاپرک از طریق نامه‌ای به شرکت‌های پرداخت‌یاری اعلام کرده بود، فرصتی را از تاریخ 24 آبان ماه و به مدت 6 هفته به این شرکت‌ها داده بود تا درگاه‌های پرداخت پذیرندگان فاقد نماد تجارت الکترونیکی یا دارای هویت نامنطبق با مالک نماد را غیرفعال کنند.

همچنین در این نامه ذکر شده بود که مرکز توسعه تجارت‌الکترونیکی تا به امروز برای رفع مشکل کسب و کارهای فعال در این بخش اقدام به راه‌اندازی اینماد بدون‌ستاره، ارائه وب‌سرویس برای اعطای خودکار اینماد، اعطای اینماد به سکوهای بازارگاهی در قالب زیردامنه کرده است.

در همان تاریخ 24 آبان شرکت‌های فعال در حوزه رمزارز و لندتک نسبت به مشخص نبودن تکلیف آنان به ابلاغ این دستور اعتراضاتی را مطرح کردند. در شرایط فعلی به دلیل فقدان قانون مشخص برای فعالان حوزه رمزارز و لندتک، صدور اینماد برای فعالان این دو بخش با مشکل روبرو است؛ هر چند مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اختیاراتی که دارد مشکل برخی از شرکت‌های لندتکی را که طرف قرارداد بانک‌ها هستند را برطرف کرده است اما کلیه آن‌ها توانایی دریافت نماد تجارت الکترونیکی را ندارند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره درخواست از بانک مرکزی برای قانونگذاری حوزه رمزارزها از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر