;
coinex

ساخت جت جنگنده هوشمند با هوش مصنوعی ؛ همکاری بریتانیا، ژاپن و ایتالیا

بریتانیا، ژاپن و ایتالیا به دنبال ساخت جت جنگنده هوشمند نسل ششمی با استفاده از هوش مصنوعی هستند. این جت قابلیت‌ها و سلاح‌های پیشرفته‌ای نیز خواهد داشت.

سه کشور بریتانیا، ژاپن و ایتالیا قصد دارند با همکاری یکدیگر نسبت به ساخت جت جنگنده هوشمند نسل جدید اقدام کنند. رهبران این سه کشور در برنامه‌ای تحت عنوان «برنامه هوایی مبارزه جهانی» (GCAP)، می‌خواهند تحقیقات پروژه F-X ژاپن را که برای جایگزین‌کردن جنگنده‌های F-2 به‌وجود آمده است، با توجه به تحقیقات برنامه Tempest بریتانیا با یکدیگر ترکیب کرده و پروژه جدیدی را بسازند.

این هواپیما که احتمالاً از قابلیت‌هایی بسیاری در حوزه هوش مصنوعی و قدرت دفاع در برابر حملات سایبری برخوردار خواهد بود، سلاح‌های مدرن و قابلیت‌های پیشرفته‌ای نیز خواهد داشت. این محصول به احتمال زیاد تا سال 2035 آماده عرضه و استفاده خواهد بود.

بیشتر بخوانید: تولید جت جنگی با پرینت سه بعدی در چین

ساخت جت جنگنده هوشمند توسط سه کشور

کشورهایی که در این برنامه حضور دارند در بیانیه مشترکی در خصوص این پروژه اعلام کرده‌اند: «به‌عنوان رهبران ژاپن، ایتالیا و بریتانیا، متعهد به حفظ نظم قاعده‌مند و آزاد شرایط بین‌المللی هستیم؛ به‌خصوص در وضعیتی که این اصول به چالش کشیده شده‌اند و تهدید و تهاجم روبه افزایش است».

وزارت دفاع بریتانیا در این راستا ابراز امیدواری کرده است که بتواند این جت جنگنده را با ویژگی‌های حرفه‌ای، سیستم‌های اطلاعاتی نوآور و حسگرهای پیشرفته تدارک ببیند. این هواپیما ممکن است حتی بتواند در حالت هواپیماهای بدون سرنشین نیز کار کند، ولی جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نشده است.

طراحی این جت جنگنده تحت رهبری BAE Systems از بریتانیا، Leonardo از ایتالیا و Mitsubishi Heavy Industries از ژاپن انجام خواهد شد. نخست وزیر بریتانیا همچنین در ادامه اظهارات خود بیان کرده است که توسعه این هواپیما و همکاری با ژاپن و ایتالیا حاکی از آن است که امنیت مناطق اروپایی و اقیانوس اطلس از هند و اقیانوسیه غیرقابل تفکیک است.

جت جنگنده هوشمند

گفتنی است در یک سال اخیر، با توجه به افزایش تنش‌ها در این مناطق به دنبال حمله روسیه به اوکراین و همینطور رشد فعالیت‌های نظامی چین در نزدیکی ژاپن و تایوان، نیاز به ساخت تجهیزات نظامی هوشمند به شدت احساس می‌شود. وزارت دفاع بریتانیا در این بار افزود:

«کشورهای هم‌پیمان می‌توانند در آینده به این برنامه ملحق شوند». آنطور که به نظر می‌رسد این هواپیما با جت‌های جنگنده نیروهای ناتو نیز سازگار باشد.

همچنین در ادامه وزارت دفاع ژاپن درباره قابلیت‌های پیشرفته این جنگنده اظهاراتی مطرح کرده است که طبق آن باید منتظر سیستم‌هایی مبتنی بر هوش مصنوعی برای کمک به خلبانان در حین پرواز باشیم. این هواپیما احتمالاً همچنین از قابلیت‌هایی نظیر شلیک موشک‌های هایپرسونیک و پرواز بدون خلبان نیز برخوردار باشند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ساخت جت جنگنده هوشمند با همکاری بریتانیا، ژاپن و ایتالیا چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر