;
coinex

ساخت یک زیستگاه حبابی برای سکونت در مریخ ؛ ایده جدید دانشمندان برای سیاره سرخ!

سفر به مریخ همواره یکی از آرزو‌های انسان‌ها بوده که غیرممکن به‌نظر می‌رسیده است. اما اکنون دانشمندان با ساخت یک زیستگاه حبابی برای سکونت در مریخ می‌خواهند آن را محقق کنند‌.

ابتدا باید گفت که بزرگترین مشکل انسان‌ها جهت زندگی در کره مریخ سفر کردن به آن نیست، بلکه زنده ماندن در شرایط بسیار نامساعد آن چالش اصلی خواهد بود. اخیرا یک استاد دانشگاه طرح احداث سکونت‌گاه‌های حبابی را عنوان کرده است که احتمال بقای انسان‌ها را روی سطح مریخ افزایش می‌دهد. اگرچه این ایده شباهت زیادی به فیلم‌های علمی تخیلی دارد و شاید در نگاه اول از دید بسیاری از افراد محال به‌نظر برسد، اما با بررسی ایده این استاد دانشگاه می‌توان گفت که زیستگاه آینده انسان‌ها در سیاره مریخ احتمالا به شکل حبابی باشد.

بیشتر بخوانید: پژوهشی دیگر تایید کرد: مریخ میزبان حیات بوده است!

ساخت یک زیستگاه حبابی برای سکونت در مریخ

طرح ساخت یک زیستگاه حبابی برای سکونت در مریخ توسط یکی از اساتید دانشگاه بریستول (پل اسمیت) ارائه شده است که بنابر گفته‌های او، چنین سازه‌ای می‌تواند شرایطی مانند سیاره زمین را در زیر سطح خود به وجود آورد. لازم به ذکر است که مساحت این سازه 20 هکتار خواهد بود و افرادی که در آن ساکن هستند، تمام نیازهای خود را مانند غذا و مواد اولیه از همین سکونت‌گاه تامین می‌کنند.

طی مصاحبه مجله International Journal of Astrobiology با آقای پل اسمیت، این استاد دانشگاه درباره جزییات طرح خود و درباره اینکه چگونه چنین ایده‌ای در ذهن او شکل گرفت صحبت کرد. همانطور که می‌دانید هر موجود زنده‌ای برای بقا روی سیاره مریخ با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به دما و شرایط جوی نامناسب، تابش نور خورشید، تغییر فصل‌ها، گرانش و‌… اشاره کرد. البته آقای اسمیت در صحبت‌های خود راه‌حل‌هایی را برای چنین مشکلاتی عنوان کرده است.

در ادامه این سوال مطرح می‌شود که بعد از ساخت یک زیستگاه حبابی برای سکونت در مریخ، چه گونه‌های زیستی می‌توانند به آن منتقل شوند. آقای پل اسمیت این سوال را بی‌پاسخ نگذاشت و به گونه‌های زیستی که قادر هستند خود را با چنین شرایطی سازگار کنند اشاره کرد. برای مثال گیاه ارس توس، جانوران بی‌مهره مثل کرم‌ها و عنکبوت‌ها، قارچ‌ها و میکروب‌های خاکی جاندارانی هستند که توانایی بقا در این سکونت‌گاه را دارند.

هدف اصلی این طرح ایجاد مکان مناسبی برای زندگی انسان‌ها است و اگر انسان‌ها قادر باشند در آن به حیات خود ادامه دهند پس سایر پستانداران و پرنده‌ها نیز قادر به زندگی در آن خواهند بود؛ اما هیچ نامی از پرندگان و پستانداران در فهرست پل اسمیت ذکر نشده است. این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه چرا نام جانوران دیگر را عنوان نکرده گفت که مجبور کردن حیوانات به زندگی در یک زیستگاه خارج از کره زمین کاملا غیر اخلاقی است.

زندگی در مریخ

آقای اسمیت در پایان صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که هدف او ایجاد جنگل‌هایی مانند کره زمین در مریخ نیست. به باور این استاد چنین زیستگاهی نیازمند اکوسیستم مخصوص به خود است و کپی کردن جنگل‌های زمین در آن بی‌فایده خواهد بود. لازم به ذکر است که در این میان به یک مسئله بزرگ اشاره نشده است؛ پولی که برای اجرای این طرح موردنیاز خواهد بود. حتی در شرایطی که این ایده عملی باشد و بتواند تمام چالش‌ها را با موفقیت پشت‌سر بگذارد، در شرایطی که تامین هزینه‌های آن غیرممکن باشد اجرای طرح نیز دور از انتظار خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ساخت یک زیستگاه حبابی برای سکونت در مریخ چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و جدیدترین اخبار علمی را با تکراتو دنبال کنید‌.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر