;
coinex

شواهد جدیدی از وجود آب در مریخ رویت شد

در یک مطالعه جدید که توسط دانشمندان دانشگاه کمبریج انجام شده، ایده وجود آب در مریخ در زیر سطح قطب جنوبی سیاره سرخ مورد بررسی قرار گرفته است.

وجود آب در مریخ امید به یافتن حیات میکروبی در این سیاره را افزایش می‌دهد. تحقیقی که چند روز پیش در مجله Nature Astronomy منتشر شد، احتمال وجود آب در این سیاره را نشان می‌دهد. تیمی از محققان بین المللی به سرپرستی دانشمندی از دانشگاه کمبریج، بدون تکیه بر رادار، اولین شواهد مستقل از وجود آب مایع در زیر یخ‌های قطب جنوب سیاره سرخ را به دست آوردند.

بیشتر بخوانید:

وجود آب در مریخ ؛ آیا چنین چیزی ممکن است؟

دانشمندان با استفاده از اندازه‌گیری‌های توپوگرافی در قطب جنوب و مدل‌سازی کامپیوتری به این نتیجه رسیدند. این مطالعه نشان داد که سطح مریخ شبیه امواج دریاچه‌های یخی روی زمین است. در اینجا بود که آنها از مدل سازی کامپیوتری برای ایجاد شبیه‌سازی جریان یخ استفاده کردند تا تعیین کنند اگر آب در زیر سطح وجود داشته باشد چه اتفاقی می‌افتد. آنها همچنین حضور گرما را در داخل خود سیاره شبیه‌سازی کردند.

شواهد جدیدی از وجود آب در مریخ رویت شد

نیل آرنولد، محقق اصلی این پژوهش از موسسه تحقیقاتی Scott Polar دانشگاه کمبریج می‌گوید:

ترکیب شواهد توپوگرافی جدید، نتایج مدل‌های رایانه‌ای و داده‌های راداری این احتمال را افزایش می‌دهد که در زیر یخ مریخ امروزی یک منطقه آبی وجود داشته و سیاره سرخ هنوز از نظر گرمایش درونی خود فعال است. همین گرما آب را زیر یخ‌ها به صورت مایع نگه داشته است.

با این حال، دن لالیچ از دانشگاه کرنل، که قبلاً تحقیقاتی در مورد آب‌های مریخ انجام داده است، می‌گوید که امواج این سیاره می‌تواند وجود آب مایع را اثبات کند. اما با این حال او تردید دارد که مریخ گرمای کافی برای حفظ آب‌های سطحی را فراهم کند و احتمالاً تا زمانی که مته‌های بزرگ برای حفاری به مریخ ارسال نشود، دانشمندان در این زمینه به نقطه مشترک فکری نخواهند رسید.

با در نظر گرفتن شواهد موجود و بررسی‌های انجام شده طی پژوهش‌ها و تحقیقات میدانی، اگر 1 درصد هم احتمال وجود آب در سیاره سرخ اثبات شود، می‌توانیم امید بیشتری به بقای نسل بشریت و ادامه زندگی در سیارات دیگر این کهکشان بزرگ و این دنیای تمام نشدنی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد احتمال وجود آب در مریخ چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر