;
coinex

تخصیص تسهیلات به کسب‌وکارهای خانگی

وزارت کار از طرح تخصیص تسهیلات به کسب‌وکارهای خانگی خبر داد. این کسب‌وکارها با عضویت در طرح حمایت از مشاغل خانگی می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

تخصیص تسهیلات به کسب‌وکارهای خانگی بنا به اعلام وزارت کار با شروط معینی انجام خواهد شد. این وزارتخانه ذکر کرد، تمامی مشاغل خانگی که در طرح حمایت از مشاغل خانگی عضو هستند، می‌توانند علاوه‌بر مجوز کسب‌وکار، تسهیلات در خور توجهی نیز کسب کنند. پس از اینکه درخواست خود را در سامانه ثبت کردید، باید منتظر شوید تا از سوی مراجع ذی‌ربط تأیید عضویت شوید.

بیشتر بخوانید: پرداخت وام مشاغل خانگی [+ شرایط و نحوه دریافت]

تخصیص تسهیلات به کسب‌وکارهای خانگی

کسب‌وکار خانگی به شغلی گفته می‌شود که با سرمایه اندک قابل راه‌اندازی است و افراد می‌توانند با کمترین هزینه در محل سکونت خود و در کنار اعضای خانواده درآمد کسب کنند. با توجه به گسترش روزافزون این دست کسب‌وکارها، مدتی است سامانه‌ای از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شده که متقاضیان مشاغل خانگی با عضویت در آن، ضمن کسب مجوز می‌توانند برای دریافت تسهیلات درخواست خود را ثبت کنند.

تخصیص تسهیلات به کسب‌وکارهای خانگی

مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، مشاغل خانگی شامل آن دسته از فعالیت‌هایی است که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب‌و‌کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می‌گیرد و منجر به تولید خدمت یا کالای قابل‌عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می‌شود.

بر‌اساس مصوبات این ستاد، رشته‌های مشاغل خانگی در حوزه‌های صنایع دستی، فرش دستباف، امور تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، عشایری، امور تولیدات گیاهی، تولیدی (صنعت و خدمات)، فعالیت‌های فرهنگی و هنری است.

نحوه عضویت در سامانه حمایت از مشاغل خانگی

اگر کسب‌وکار خانگی راه‌انداخته‌اید و به‌دنبال کسب مجوز و استفاده از تسهیلات پیش‌بینی‌شده هستید، بایستی به سامانه حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار مراجعه کنید.

تخصیص تسهیلات به کسب‌وکارهای خانگی

در این سامانه فهرستی از رشته‌های تأیید‌محور و ثبت‌محور در مشاغل خانگی قرار دارد که باید آن را مطالعه کنید تا ببینید آیا کسب‌وکار شما شامل طرح ساماندهی می‌شود یا خیر؟ در صورتی که پاسخ به این سؤال منفی بود، می‌توانید در فرم ثبت‌نام یا قسمت فرم رشته‌های جدید پیشنهادی، شغل مد‌نظر خود را پیشنهاد کنید. مشاغل پیشنهادی متعاقباً بررسی و در صورت تصویب، به فهرست مشاغل خانگی اضافه خواهند شد.

اگر کسب‌وکار شما در فهرست مورد تأیید وزارت کار قرار داشت، بایستی متناسب با نوع فعالیت خود یکی از فرم‌های ثبت‌نام (مستقل – تحت پوشش- پشتیبان) را تکمیل کنید.

اگر به‌صورت کارمزدی برای کارفرمای خارج از محیط مسکونی فعالیت می‌کنید نوع فعالیت شما در دسته «تحت پوشش» قرار می‌گیرد. «مستقل» نیز به افرادی گفته می‌شود که فعالیت مستقل اعم از تأمین مواد اولیه تا عرضه محصول به خارج از محیط مسکونی را خودشان انجام می‌دهند. انجام فعالیت به‌صورت تعاونی یا مشارکت با بنگاه‌های بالا‌دستی تأمین‌کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار هم در دسته «پشتیبان» قرار می‌گیرد.

با آغاز فرایند ثبت‌نام به درگاه ملی مجوزها ارجاع داده می‌شوید و باید به حساب کاربری خود وارد شوید.

تخصیص تسهیلات به کسب‌وکارهای خانگی

سپس از صفحه اصلی این سایت گزینه «صدور مجوز مشاغل خانگی» را انتخاب کنید. حال کسب‌وکار خود را در میان فهرست نمایش داده شده یافته و روی گزینه «درخواست مجوز» بزنید. با ثبت اطلاعات مورد نیاز، فرایند ثبت‌نام نهایی می‌شود.

پس از ثبت‌نام، درخواست شما توسط دستگاه اجرایی ذی‌ربط بررسی و در صورت تأیید برای صدور مجوز به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ارسال می‌شود. در ادامه نیز برای گرفتن تسهیلات به بانک عامل ارجاع و معرفی می‌شوید.

لازم به ذکر است طرح‌های مشاغل خانگی معاف از مالیات نیست و متقاضی موظف است هر سال نسبت به تکمیل اظهار‌نامه مالیاتی اقدام کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص تخصیص تسهیلات به کسب‌وکارهای خانگی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر