;
coinex

لغو طرح ایجاد خط ویژه موتورسیکلت در سطح شهر تهران

با وجود مشکلات زیادی که موتورها برای افراد پیاده و معلول ایجاد می‌کنند، طرح ساماندهی آن‌ها لازم بود. اما حال خبر لغو طرح ایجاد خط ویژه موتورسیکلت به گوش می‌رسد.

هر لحظه واهمه برخورد یک موتور از پشت سر به یک فرد در پیاده رو که در حال قدم زدن است، وجود دارد یا حتی زمانی که ده‌ها موتور در پیاده رو پارک شده‌اند فرد دارای معلولیت یا شهروندی که کالسکه حمل می‌کند، در تردد خود با مشکل روبرو خواهد بود.

لذا از مدت‌ها قبل مسئولان شهری به دنبال ساماندهی موتورسیکلت‌ها در سطح شهر تهران بودند اما در این امر موفقیتی برای آن‌ها حاصل نشد؛ چرا که نه مالکیت این موتورها مشخص بود و نه موتورسواران تن به اجرای قوانین و آئین نامه‌ها می‌دادند، حالا اما با پیشنهاد جدیدی مسئولان مربوطه درصدد تعاملی متفاوت با موتورسواران بوده و طرح ایجاد خط ویژه برای موتورسیکلت‌ها را ارائه کرده‌اند اما باید توجه کرد که اجرای این طرح نیز مستلزم هویت بخشی موتورسیکلت‌ها توسط پلیس است. لذا طبق اعلام مسئولان سازمان مدیریت ترافیک، تا زمان مشخص نبودن هویت مالکین و راکبین موتورسیکلت‌ها، لغو طرح ایجاد خط ویژه موتورسیکلت اجتناب ناپذیر است.

بیشتر بخوانید: وضعیت قرمز آلودگی هوا در تهران فعلا ادامه دارد / شهردار تهران سلب مسئولیت کرد

لغو طرح ایجاد خط ویژه موتورسیکلت در سطح شهر تهران

فروردین ماه امسال برای نخستین بار حجت الاسلام آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران پیشنهادی را به منظور ساماندهی تردد موتورسیکلت سواران مطرح کرد. این طرح در واقع درنظر گرفتن یک مسیر اختصاصی برای آن‌ها بود. وی همچنین اعلام کرد که حدود چهار میلیون موتورسیکلت در تهران وجود داشته که برای امرار معاش و یا تردد از آن استفاده می‌شود، اما تردد موتورسیکلت سواران باعث ایجاد ناهنجاری‌های رفتاری و ترافیکی شده و در این راستا تدوین مقرراتی در زمینه سهولت تردد و افزایش امنیت آن‌ها با هدف کاهش تصادفات و فوت راکبان را ضروری دانست.

این عضو شورای شهر تهران ضمن تاکید بر اینکه طرح ایجاد مسیر تردد موتورسیکلت سواران باید مدنظر قرار گیرد، در پیشنهادش همچنین اعلام کرد:

«تجارب سایر کشورها در ساماندهی موتورسیکلت‌ها با ایجاد مسیر تردد نشان از موفقیت دارد، لذا اختصاص بخشی از سطح عرض معابر بدون جدا کننده فیزیکی و تنها با رنگ و علامت خاص به عرض یک متر و 20 سانتی متر پیشنهاد می‌شود و از صاحب نظران می‌خواهم که نظرات و پیشنهادات خود را تا آخر فروردین به کمیته عمران شورای شهر تهران ارائه کنند».

این اظهارات در حالی است که بعد از آزمون و خطاهای فراوان طرح‌های مختلف از سمت مدیران شهری و انتظامی جهت ایجاد یک نظم برای موتورسیکلت‌ها و جواب ندادن صد درصدی این طرح‌ها، مسئولان در صدد آن برآمدند که به جای برگزاری طرح‌های مقطعی برخورد و انضباط‌بخشی، راهکاری اساسی‌تر برای این واقعیت امروز شهر تهران ارائه کنند، در همین راستا آن‌ها با الگو گرفتن از برخی شهرهای دنیا که تعداد موتورسیکلت در آن‌ها فراوان بوده پیشنهاد ایجاد مسیر ویژه یا خط ویژه مخصوص موتورسیکلت‌ها را طرح کردند و بررسی مطالعات امکان سنجی آن را نیز آغاز کردند، این در حالی است که مشکلات هویتی مالکان موتورسیکلت‌ها، ساماندهی آن‌ها را نیز با مشکلاتی روبرو ساخته است.

بعد از پیشنهاد حجت الاسلام آقامیری، معاون وقت حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران نیز تاکید کرد که راه‌اندازی خط ویژه تردد موتورسیکلت‌ها بر اساس تجربه موفق سایر کشورها، بسیار جدی دنبال می‌شود و او در این رابطه افزود: «یکی از مصوبات این طرح، ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت در برخی نقاط خاص است که در حال امکان‌سنجی معابر هستیم و باید در ابتدا این طرح به صورت آزمایشی در بخشی از شبکه حمل و نقل اجرایی شود که بر این اساس طرح اختصاص خط ویژه برای موتورسواران با هدف ایمن سازی و تفکیک حرکت موتورسیکلت از خودرو ایجاد می‌شود».

او صحبت‌های خود را به این شکل پایان داد: «این طرح در بسیاری از کشورهایی که تعداد موتورسیکلت‌ها در آن بالا است، اجرا شده و موفق بوده و انضباط بهتری در شهر ایجاد شده است».

لغو طرح ایجاد خط ویژه موتورسیکلت

با این حال بر اساس اعلام علی نادران، معاون مطالعات سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، خبر لغو طرح ایجاد خط ویژه موتورسیکلت تا اطلاع ثانوی را پیش کشیده است، او در این باره می‌گوید: «انجام مطالعات متوقف شده تا مسئله هویت بخشی به موتور و راکب آن توسط پلیس حل و فصل شود، در غیر این صورت موتورسیکلت‌ها از درون خط ویژه عبور کرده و هرجا که بخواهند وارد معابر و پیاده‌روها می‌شوند و عملا ایجاد خط ویژه بی‌معنا می‌شود و زمانی تعیین خط ویژه تردد برای موتورسیکلت‌ها معنا پیدا می‌کند که به آن‌ها بگوییم اگر غیر از خط ویژه تردد کنی، جریمه می‌شود که جریمه هم نیازمند حل مشکل هویت بخشی به موتورسیکلت‌هاست».

همچنین علی نادران در پایان بیانات خود ضمن تاکید بر اینکه گام اول در ساماندهی موتورسیکلت‌ها، مشخص بودن مالک موتور و راکب است، افزود: «طرحی در فرماندهی فراجا در حال پیگیری است که براساس آن هر موتورسیکلت باید یک پلاک داشته باشد که متصل به موتور و راکب (پلاک ملی) باشد، یعنی پلاک قابل رهگیری باشد و اگر این مهم محقق شود پیگیری و رصد راکب موتورسیکلت در صورت بروز تخلف امکان پذیر خواهد بود و اگر این مقدمه فراهم شد، می‌توان در مورد ساماندهی تردد موتورسیکلت ها اقدامات بعدی را انجام داد».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره لغو طرح ایجاد خط ویژه موتورسیکلت در سطح شهر تهران چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر