;
coinex

بحران کمبود اسکناس در ایران ؛ احتمال سقوط نظام بانکی چقدر جدی است؟ [+فیلم]

چند روزی است که کمپینی در فضای مجازی با عنوان خارج کردن پول از بانک‌ها تبلیغ می‌شود و گفته می‌شود این کمپین به بحران کمبود اسکناس در ایران انجامیده است.

به گزارش اقتصاد 24 در ساعات پیش کمپینی در فضای مجازی تشکیل شده که مردم را ترغیب به خارج کردن پول‌های خود از بانک می‌کند تا با اینکار دولت در تنگنا قرار بگیرد. اما آیا بحران کمبود اسکناس بانک ها واقعی است؟

بیشتر بخوانید: تایید افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان در سال 1402 توسط وزیر اقتصاد

بحران کمبود اسکناس در ایران

در ویدیویی که در مدت اخیر در شبکه‌های اجتماعی بسیار بازتاب یافته است، راوی توضیح می‌دهد که اگر برای خرید و مبادله با دیگران فقط از پول نقد استفاده کنید، هیچ بخشی از آن پول به حساب دولت نخواهد رفت. این درحالی است که اگر از کارت‌های بانکی برای خرید استفاده کنید، بخشی از آن پول تحت عنوان کارمزد و مالیات به حساب دولت خواهد رفت؛ بنابراین با توجه به حجم وسیع تراکنش‌های روزانه، اگر افراد فقط از پول نقد استفاده کنند، حجم قابل توجهی از درآمد‌های دولت که از طریق تراکنش با کارت‌های بانکی به دست می‌آید، کاهش خواهد یافت. این ویدیو را که آخرین خبر تهیه کرده در ادامه ببینید:

اما به قرض اینکه بخش عظیمی از جامعه سرمایه خود را از بانک‌ها خارج کنند یا حتی افرادی با سرمایه کلان نیز اینکار را بکنند، آیا بانک‌ها ورشکست می‌شوند؟ در کشورهایی با اقتصاد آزاد که بانک‌های خصوصی فعالیت‌های گسترده‌ای دارند شاید، اما در اقتصاد دولتی ایران که بانک‌ها نیز کاملا وابسته به دولت هستند آیا اساسا تا به حال خبری در خصوص ورشکستگی بانک‌ها شنیده‌اید؟

بانک‌ها در داخل کشور همواره از حمایت بانک مرکزی و دولت برخوردارند؛ بنابراین در چنین اقتصاد دولتی که انحصار پول کاملا در دست دولت است، اگر گروه وسیعی از مردم پول خود را از بانک‌ها خارج کنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

طبیعتا دولت با هدف حمایت از بانک‌ها رو به افزایش چاپ پول به منظور تامین نقدینگی لازم می‌کند تا مانع از ورشکستگی بانک‌ها شود. در نهایت نیز این افزایش رشد نرخ نقدینگی و چاپ پول منجر به ایجاد نرخ بالاتر تورم می‌شود.

به بیان دیگر همان فردی که امروز از چینن کمپین‌هایی حمایت می‌کند، ارزش درآمد و سرمایه‌اش هر روز کاسته می‌شود و نهایتا برای یک خرید ساده و کوچک ناگزیر باید با دسته‌ای پول به سوپرمارکت برود!

بیشتر بخوانید: واریز سود سهام عدالت شب یلدا قطعی شد [+ مبلغ سود و مشمولین]

علت کمبود اسکناس در خودپردازها چیست؟

امروز همچنین اخباری در خصوص کمبود اسکناس در خودپردازها مطرح شد. در این خصوص اقتصاد ایسنا از قول دبیر شورای بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی اعلام کرده که در شبکه بانکی و خودپردازها از نظر میزان نقدینگی و تامین اسکناس هیچ مشکلی وجود ندارد.

علیرضا قیطاسی اظهار کرد: «اکنون در کشور و شبکه بانکی مشکلی از نظر نقدینگی نداریم و اگر کسی در بانک مشخصی با مشکل کمبود اسکناس و نقدینگی مواجه شده‌ است، اعلام کند تا پیگیری‌ها انجام شود».

بحران کمبود اسکناس در ایران ؛ احتمال سقوط نظام بانکی چقدر جدی است؟ [+فیلم]
فقدان اسکناس در خودپردازها / بحران اسکناس بانک ها
وی با بیان اینکه شعب بانک‌ها فعال و دستگاه‌های خودپرداز نیز فعال هستند و مشکلی از نظر ارائه اسکناس و تامین نقدینگی نداریم، گفت:

موردی از بانک‌ها به شورای هماهنگی بانک‌ها گزارش نشده که با کمبود اسکناس مواجه باشند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی همچنان تاکید کرد: «هیچ مشکلی از نظر تامین مالی در کشور وجود ندارد و از خزانه‌های بانک مرکزی هم پیگیری کردیم، مشکلی وجود ندارد».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره بحران کمبود اسکناس در ایران چیست؟ آیا کمبود اسکناس در بانک ها منجر به سقوط نظام مالی ایران می‌شود؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (4 نظر)

    این کارم بکنید. فردا عوارضش رو خودتون میخاید بکشید دیگه. تا روزی که از چنگ یه دروغگو به دامن یه شیاد دیگه پناه میبرید حال و روزتون همینه. حکومت ایران دروغ میگه؟؟ خب برید حرف راست رو از کثیف ترین کشور و نژاد جهان یعنی انگلستان بشنوید. همون انگلیسی که توی جنگ خودش با یکی دیگه 11 میلیون از کشور شما قربانی گرفت. همون انگلیسی که در دویست سال گذشته تمام افراد رو خودش سر کار اورد و خودش هم با یه اردنگی کنارشون زد. رضا که یه فرمانده بریگاد(تیپ قزاق) بود شاهش کردن بعدم با یه لگد کنارش زدن چون میترسیدن به آلمان متمایل بشه. محمدرضایی که بجای پدرش اوردن و خودشون هم با لگد کنارش زدن. انگلیسی نه به آخوند کار داره نه به کت شلواری. اون فقط میگه:اگر حکومتی در ایران پا بگیره فاتحه ی ما خوندست. پس هرچند سال یکبار توی ایران حکومت سرکار میاریم بعدم خودمون سیاهش میکنیم و مردم رو به جونش میندازیم. الان همین حکومت بره و هرکی به جاش بیاد از فردا شروع میکنن از زندان و شکنجه و … توی حکومت جدید میگن. اگر روزی فهمیدید این نژاد آنگلوساکسون چه حرامزاده ای هست، اون وقت میتونید مشکلات داخلی خودتون رو یکی یکی درست کنید.

    پاسخ

    راست میگه یارو مشکل وکمبود پول ندارند بانکها فقط مشکل روده راست توشکم دارند که زیاد دروغ میگن

    پاسخ

    تا کی میخوایین به مردم دروغ بگین
    بانکها چندین ساله ورشکسته و نابود شدن
    بانک مرکزی خودش تو بحران افتاده
    چطوری میخواد از بقیه حمایت کنه
    با این حرفها نمیتونین مردم رو فریب بدین

    پاسخ

    من رفتم توی بانک ده میلیون تومان از حساب خودم در بیارم ، بانک به اون بزرگی میگه پول ندارم ، جواب منو کی میده ؟

    پاسخ