;
coinex

درخواست شاپرک برای تغییر دامنه پرداخت‌یارها، موضوع چیست؟ [گفتگو با عادل طالبی]

به تازگی شاهد درخواست شاپرک برای تغییر دامنه از پرداخت‌یارها و انتقال آن به ir. بودیم. آیا دغدغه‌ی شاپرک برای مسدودسازی دامنه com. صحت دارد؟

اخیرا شاپرک در نامه‌ای از شرکت‌های پرداخت‌یار درخواست کرده است که تا تاریخ 3 دی‌ماه، سایت خود را به دامنه‌ی ir. تغییر دهند. این سامانه همچنین اعلام کرده است که تنها دامنه‌ی معتبر زین پس، ir. خواهد بود. در توجیه این درخواست شاپرک نیز، اشاره به تهدیدها و ریسک ناشی از مسدود شدن دامنه‌ی com. شده است. در ادامه به گفت‌وگو در خصوص این درخواست شاپرک برای تغییر دامنه با عادل طالبی؛ استراتژیست کسب و کارهای آنلاین می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: تاثیرات فیلترینگ بر مجلات آنلاین [مصاحبه اختصاصی تکراتو با علیرضا خسروانی]

درخواست شاپرک برای تغییر دامنه عجولانه است

عادل طالبی در پاسخ به این سوال که آیا درخواست شاپرک برای تغییر دامنه و انتقال آن به ir. تصمیمی شتابزده است، پاسخ داد:

«به درخواستی که مطرح شده است باید از چند جنبه توجه کرد. یکی از جنبه‌ها اصل نامه است، نظر شخصی من آن است که این نامه کمی عجولانه تنظبم شده است. دلیل این نظر هم مبهم بودن نامه و وجود غلط‌های املایی در آن است. به نظر می‌رسد در هر صورت نامه شتابزده تنظیم شده است.»

درخواست شاپرک برای تغییر دامنه

وی در ادامه با اشاره به دغدغه‌ و توجیه شاپرک برای درخواست انتقال دامنه افزود: «به نظر من دغدغه‌ی شاپرک در خصوص احتمال مسدود شدن دامنه com. درست و به جاست. شاپرک این دغدغه و نگرانی را درک کرده است و تصمیم به هشدار در این خصوص کرده است. اما آیا باید نامه‌ای به صورت عمومی ارسال می‌کرده است؟ من فکر می‌کنم که بهتر می‌بود که این دغدغه در جلسات خصوصی مطرح شود. حالا این دغدغه چه می‌تواند باشد؟ در واقع ما اطلاعات دقیقی از داخل شاپرک نداریم، شفافیت‌های لازم وجود ندارد، ما اطلاعی از فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازان این سامانه نداریم اما می‌توان با توجه به شرایط و اتفاقات اخیر مانند سلب امتیاز از برخی از دامنه‌ها می‌توان حدس زد که احتمالا شاپرک اطلاعاتی دارد از 2 موضوع: 1. ترکیب سهام‌داران پرداخت‌یارها. 2. مشتریان پرداخت‌یارها.»

طالبی ادامه در خصوص احتمال سلب امتیاز دامنه و تهدیدهای موجود توضیح داد:

«اگر افراد و نهادهای امنیتی و نظامی و … تحت تحریم، جزو سهام‌داران این پرداخت‌یارها باشند، یا از خدمات پرداخت‌یارها برای برخی از امور استفاده کنند، این نگرانی و خطر وجود دارد و این اتفاق محتمل است که دامنه‌های استفاده شده توسط این سهام‌داران و مشتریان سلب امتیاز گردد. پیش‌تر هم این اتفاق افتاده است. من فکر می‌کنم احتمالا شاپرک این دغدغه و نگرانی را دیده و با ارسال این نامه مبهم قصد داشته است که به آن حالتی تجویزی دهد و از پرداخت‌یارها این انتقال را درخواست کند. خود نامه هم حالت دستوری و اقدامی ندارد. اما درخواست این نامه تاریخ و مهلت مشخصی دارد و به نظر من این نامه به شکل نا مناسبی تنظیم شده است.»

بیشتر بخوانید: تاثیر فیلترینگ اینترنت بر بازارهای مالی اکس‌چنج [مصاحبه اختصاصی تکراتو با سهیل نیکزاد]

پرداخت‌یارها مسئول وضعیت موجود نیستند

عادل طالبی؛ استراتژیست کسب و کارهای آنلاین تاکید کرد: «البته در دیدگاه کلان‌تری باید این موضوع بررسی شود که چرا کشور را به جایی رسانده‌ایم که چنین دغدغه‌ای در حوزه فین‌تک و دیگر حوزه‌ها وجود داشته باشد. اخیرا خبری را شنیدیم که یکی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی INTERNET OF THINGS یا IOT فعالیت‌ می‌کند نیز ایران را تحریم کرده است. لذا باید به سرغ کسانی برویم که در تمام این سال‌ها از تحریم‌ها استقبال کردند.»

وی افزود: «به نظرم اگر قرار است نامه‌ای بدیم و برای افراد زمان و مهلت تعیین و دغدغه‌ای را مطرح کنیم، باید به سراغ افرادی برویم که به استقبال و پیشواز تحریم‌ها می‌رفتند. فکر می‌کنم باید به این افراد نامه داده شود. فکر می‌کنم باید به سمت افرادی برویم که می‌گفتند “قطع‌نامه‌دانتان پاره شود”. باید برویم و ببینیم که سواد این افراد در چه حدی بود. فکر می‌کنم باید به سراغ این افراد برویم و ببنیم که چه کسانی کشور و تکنولوژی و فضای کسب‌وکار ما را به این شرایط رساندند و به آن‌ها نامه دهیم. بعنی شاپرک، مرکز پژوهش مجلس و باقی نهاد‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر پیگیر شوند و حتی تشکیل پرونده دهند برای کسانی که کشور را با بی‌تدبیری و بی‌صلاحیتی‌هایشان به این ورطه کشاندند.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص درخواست شاپرک برای تغییر دامنه و تاثیرات انتقال دامنه در ارتباط میان پرداخت‌یار و کاربر چه خواهد بود؟ آیا بخش خصوصی باز هم دچار مشکل خواهد شد؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر