;
coinex

حمایت ایران خودرو از کودک همسری ؛ برخی شروط خرید خودرو حذف شد!

حمایت ایران خودرو از کودک همسری باعث شد تا این شرکت یکی از اصلی‌ترین شروط خرید و ثبت‌نام خودرو را از پیش‌نیازهای ثبت‌نام حذف کند.

حمایت ایران خودرو از کودک همسری، شرط دارا بودن گواهینامه خودرو مادر را به طور کلی حذف کرد. در نهایت باید گفت که ممکن است این شرط که یکی از شروط اصلی برای ثبت‌نام در قرعه‌کشی خودرو است، برای دیگر طرح‌های فروش ایران خودرو نیز حذف شود. طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را چند نماینده مجلس بر طبق ماده 12 به دولت تحمیل کردند.

بیشتر بخوانید: آمار مالکیت خودرو در ایران ؛ چه تعداد از ایرانی‌ها خودرو شخصی دارند؟

حمایت ایران خودرو از کودک همسری

ایران‌خودرو در حالی طرح فروش فوق‌العاده سورن‌پلاس دوگانه‌سوز و پارس ELX را تنها در قالب طرح جوانی جمعیت و نوسازی خودروهای فرسوده روز شنبه کلید زد که در این مرحله از عرضه، شرط دارا بودن گواهینامه برای مادران دارای دو فرزند و بیشتر را حذف کرده است. بنابراین یکی از شروط اصلی ثبت‌نام در قرعه‌کشی خودرو حذف شد.

حمایت ایران خودرو از کودک همسری

ایران‌خودرو در بخشنامه ابلاغی به نمایندگی‌های خود شرایط الزامی برای متقاضیان خودرو در طرح فروش فوق‌العاده آذرماه را اعلام کرده است. مطابق این بخشنامه متقاضیان خرید خودرو در طرح جوانی جمعیت، مخصوص مادران دارای دو فرزند و بیشتر، دیگر نیازی به دارا بودن گواهینامه برای ثبت‌نام در این طرح ندارند. نکته قابل‌توجه در بخشنامه مذکور این است که ایران‌خودرو در تعریف شرایط ثبت‌نام تاکید کرده است که حتی مادران زیر ۱۸ سال که دارای دو فرزند یا بیشتر هستند نیز می‌توانند بدون گواهینامه برای خرید خودرو ثبت‌نام کنند. به نظر می‌رسد رانت توزیعی در فروش خودرو روز‌به‌روز در حال گسترش بوده و وجوه جدیدی را از خود نشان می‌دهد.

حالا هم مقدماتی‌ترین شرط دارا بودن خودرو، یعنی گواهینامه برای برنده شدن در لاتاری خودرو حذف شده تا هرچقدر که متقاضیان عادی شانس خود را برای خرید خودرو در قعر می‌بینند، شانس گروه‌هایی که دولت قصد حمایت از آنها را دارد بیش از پیش افزایش پیدا ‌‌کند.

گرچه وزارت صمت معتقد است این وزارتخانه منشا ایجاد چنین رانتی نیست و تنها مجری مصوبات مجلس در این زمینه بوده؛ اما حذف شرایط ثبت‌نام مانند حذف الزام گواهینامه برای خرید خودرو در هیچ‌یک از مصوبات مجلس نبوده و این دولت و وزارت صمت بوده که راه را برای پیش‌روی این رانت باز کرده‌اند.

این در شرایطی است که متقاضیان عادی راه را برای خرید خودرو روز‌به‌روز ناهموارتر می‌بینند. به طور میانگین در قرعه‌کشی‌های صورت‌گرفته از بین بیش از ۲۰۰ متقاضی که نه دارای خودروی فرسوده بودند و نه مادر دارای دو فرزند و بیشتر هستند تنها یک نفر موفق به خرید خودرو از خودروسازان می‌شد؛ این درحالی است که از بین حدودا ۶ تا ۷ نفری که در قالب طرح جوانی جمعیت اقدام به تقاضای خودرو می‌کنند، یک نفر موفق به دریافت خودرو می‌شود.

بنابراین پیش از این شانس مادران شرکت‌کننده در قرعه‌کشی خودرو عملا حدود ۳۰برابر متقاضیان عادی بوده است. در چنین شرایطی است که سیاستگذار تصمیم گرفته شرایط ثبت‌نام مادران دارای دو فرزند و بیشتر متقاضی خرید خودرو را آسان‌تر کند.

حمایت ایران خودرو از کودک همسری

جالب اینکه سیاستگذار در مقابل هر نقدی به تشدید رانت، آن را تکذیب کرده و اقدامات خود را در جهت از بین بردن رانت می‌داند. این در شرایطی است که با افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو در بازار، متقاضیانی که از هیچ‌یک از این امتیازات بهره‌مند نیستند و شامل اکثریت قابل‌توجهی هم می‌شوند، قدرت خرید خودرو را کاملا از دست داده‌اند. طبق اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس که «دنیای اقتصاد» نیز حول آن گزارشی منتشر کرد، نیمی از خانوارهای ایرانی هیچ خودرویی ندارند.

این گروه شانس خود برای خرید از خودروسازی‌ها را هم روز به روز درحال کاهش می‌بینند. حالا با تشدید رانت خرید خودرو، سیاستگذاران این پیام را مخابره می‌کنند که به جای حل این معضل، به دنبال حمایت هرچه بیشتر از گروه‌های دارای امتیاز ویژه هستند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره حمایت ایران خودرو از کودک همسری چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و جدیدترین اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    یعنی حالم ازین موضعگیریتون بهم خورد کودک همسری؟؟؟؟چرا چرت میگید یعنی هرکی ازدواج کرده الان کودک همسره؟چرا نمیبندید دهنتونو …نظرتون راجع به کودک دوست پسری ازدواج سفید و همجنسبازی چیه لاشخورهای غربگدا

    پاسخ

    از این نظام و این جماعت انتظار بیشتری داشتید.
    صد رحمت به مدیریت و کشور داری طالبان

    پاسخ