;
coinex

ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی همچنان ادامه دارد

ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی با اعلام معاون وزیر صمت همچنان ادامه خواهد یافت. آقای قالیباف معقتد است بازار لوازم خانگی داخلی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه فعلا تصمیمی برای آزادسازی واردات لوازم خانگی خارجی در میان نیست اظهار داشت که واردات لوازم خانگی به کشور ممنوع بوده و در حال حاضر از نظر صادرات لوازم خانگی ایرانی هم وضعیت بسیار مطلوب است.

بیشتر بخوانید: مانع اصلی واردات خودرو مشخص شد

ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی

قالیباف در مصاحبه با رادیو گفتگو ضمن بیان اینکه فعلا قرار نیست واردات لوازم خانگی خارجی آزاد شود گفت: «در‌حال‌حاضر واردات لوازم خانگی به داخل کشور ممنوع است، اما در مقابل از نظر صادرات لوازم خانگی ایران وضعیت خوبی داریم.»

البته این اظهار نظر سخنگوی صمت چندان بعید نبود چراکه اواسط شهریورماه سال جاری، وزیر صمت با تاکید بر اهمیت تقویت فعالیت صنعت لوازم خانگی داخلی، از منتفی شدن واردات لوازم خانگی و همچنین تلاش برای صادرات خبر داد که خیلی دور از ذهن نبود. سیدرضا فاطمی امین در نیمه شهریور 1401 با اشاره به رشد 17 درصدی تولید لوازم خانگی با تاکید بر فقدان برنامه برای واردات اعلام کرد:

با چند کشور از جمله روسیه، عمان و ارمنستان برای سرمایه‌گذاری مشترک صحبت شده و قرار است قطعات و فناوری ارسال و کالای نهایی برای آن‌ها تولید شود.

ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی همچنان ادامه دارد

البته سخنگوی صمت درباره مذاکراتی که از 3 ماه قبل وعده داده شود توضیح جدید ارائه نداد. او در خصوص نحوه قیمت‌گذاری لوازم خانگی ایرانی گفت: «در‌حال‌حاضر 470 پروانه بهره‌برداری در لوازم خانگی صادر شده است و چه‌بسا برای اجاق گاز بیشتر و برای تلویزیون کمتر باشد، اما در حوزه لوازم خانگی به‌طور متوسط 200 تولید‌کننده داریم که البته حدود 15 برند هستند و 80 درصد بازار را در اختیار گرفته‌اند.»

این آمارها در وضعیتی اعلام شده که بیش از یک سال از زمان ممنوع شدن واردات لوازم خانگی خارجی می‌گذرد. او همچنین اعلام کرده که بیشترین محصول تولیدشده توسط برندهای ایرانی اجاق گاز و کمترین تلویزیون است. قالیباف همچنین با اشاره به اهمیت آزادسازی ورود و خروج صنایع از بازار گفت:

اینکه ما به ادعای اشباع بازار، جلوی مجوزها را بگیریم، به‌نوعی مغایر با بحث بازار رقابتی است؛ چون ممکن است یک نفر مجوز بگیرد، اما با یک فرایند مدیریتی و فناوری بهتر، محصولی با‌کیفیت و ارزان‌تر تولید کند.

بیشتر بخوانید: انتقاد پلیس راهور از واردکنندگان خودرو ؛ برای واردات خودرو با استاندارد یورو 6 بهانه نیاورید!

نحوه قیمت‌گذاری لوازم خانگی در بازار ایران

سخنگوی وزارت صمت در ادامه با اشاره به اینکه بخشی از لوازم خانگی پرمصرف مانند یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و تلویزیون مشمول قیمت‌گذاری می‌شوند گفت: «قیمت به این محصولات داده می‌شود و باید طبق ضوابط ستاد تنظیم بازار به فروش برسند.» او همچنین با بیان اینکه شاخص تورم تولید‌کننده، هزینه و تغییرات قیمت مواد اولیه تولید را اندازه می‌گیرد، گفت:

«شاخص تورم تولید‌کننده در تابستان امسال برای لوازم خانگی 7.2 دهم درصد و تورم مصرف‌کننده در هر ماه بالای 4 درصد بود که این نشان می‌دهد وزارت صمت هزینه تولید را تا حدی کنترل کرده است.»

قالیباف با تأکید بر اینکه تورم در اقتصاد ما، قدرت رقابت را در تولید‌کننده داخلی به‌مرور ضعیف‌تر می‌کند، گفت: «نکته مهم و مزیتی که تولیدات داخلی دارند، شبکه خدمات پس از فروش است که می‌تواند محصول داخلی را از قاچاق متمایز کند و دوم اینکه با افزایش نرخ ارز، قیمت لوازم خانگی قاچاق به همان نسبت بالا می‌رود، اما کالای داخلی این‌طور نیست.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر