;
coinex

بعد از چین نوبت به قرارداد 25 ساله با هند رسید

برخی اخبار از تصمیم ایران برای بستن قرارداد 25 ساله با هند دلالت دارد. این تصمیم بی‌ربط به قرارداد 25 ساله با چین نیست.

یک رسانه هندی از تصمیم ایران برای بستن قرارداد 25 ساله با هند خبر داده است. این موضوع دقیقاً مانند قرارداد 25 ساله ایران با چین است. در ارتباط با این خبر، دو منبع آگاه به رسانه هند گفتند، ایران در پی یک پیمان راهبردی مشابه توافقی  است که در سال گذشته میلادی با چین صورت گرفت. البته تاکنون جزئیاتی از توافق ایران با چین منتشر نشده است و باید دید خبر این رسانه هندی چقدر معتبر است.

بیشتر بخوانید: تحریم شرکت تیاندی تکنولوژی به دلیل همکاری با ایران ؛ تکنولوژی تشخیص چهره دقیق چینی‌ها در ایران چه می‌کند؟

ایران و قرارداد 25 ساله با هند

دو منبع آگاه به رسانه هندی مینت گفتند که ایران به هند یک پیمان همکاری راهبردی مشابه توافقی که در سال 2021 با چین امضا کرد، پیشنهاد داده است. بر اساس این گزارش، مهمترین عامل محرک در این پیشنهاد، تحریم‌هایی است که ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند و تهران از این طریق تلاش می‌کند در بخش انرژی و زیرساخت‌های خود سرمایه‌گذاری کند.

تاکنون جزئیات توافق ایران و چین مخفی مانده است. با این حال، بر اساس گزارش‌های رسانه‌های بین‌المللی در سال گذشته، پکن بر اساس یک قرارداد همکاری 25 ساله نزدیک به 400 میلیارد دلار در بخش زیرساخت‌ها و انرژی ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد. در مقابل، تهران عرضه ثابت نفت با تخفیف را در اختیار چین قرار خواهد داد. این قرارداد به عنوان گسترش بزرگ ردپای پکن در غرب آسیا و تلاشی از سوی ایران برای جذب منابع غیر غربی برای سرمایه گذاری‌های حیاتی تلقی می‌شد.

ایران و قرارداد 25 ساله با هند

به ادعای منابع مذکور، ایران برای جذب سرمایه‌گذاری هند و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و انرژی، قرارداد مشابهی را به هند پیشنهاد کرده و علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر خود به همراه گروهی از کارشناسان در ماه گذشته به دهلی نو، این پیشنهاد را ارائه کرد.

جزئیات توافق پیشنهادی هند و ایران هنوز روشن نیست. به گفته این منابع، این موضوع در وزارت امور خارجه در حال بررسی است. یک توافق مشابه، با توجه به اینکه هند در میان مشتریان اصلی نفت ایران تا زمان اجرایی شدن تحریم‌ها بود، اهمیت زیادی دارد. قرارداد جدید با ایران نفت خیز به سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان کمک می‌کند تا اثر قیمت‌های بالای انرژی را کاهش دهد.

ایران بارها تمایل خود را برای عرضه نفت به هند تکرار کرده و حتی به دهلی نو اطمینان داده که می‌تواند به تامین نیازهای انرژی این کشور در میان نوسانات ناشی از درگیری روسیه و اوکراین کمک کند.

شرکت‌های نفتی دولتی مانند ONGC و Oil India نیز به طور مشترک در حال اکتشاف نفت و گاز در ایران بودند. یک کنسرسیوم هندی، میدان گازی فرزاد-بی را در خلیج فارس کشف کرده است. دهلی نو همچنین در ساخت زیرساخت‌های ایران نقش داشته است. دو طرف در سفر آبان ماه باقری کنی بر ادامه همکاری در توسعه پایانه شهید بهشتی بندر چابهار توافق کردند.

برای تهران، پس از تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران با ایالات متحده و متحدان اروپایی آن که منجر به اعمال تحریم‌ها شد، چنین توافقی به ایجاد توازن مجدد با آسیا کمک می‌کند. در حالی که منابع سرمایه گذاری غربی از روی میز خارج شده‌اند، ایران به قدرت‌هایی مانند چین، هند و روسیه گرایش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی قرارداد 25 ساله با هند چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر