;
coinex

آغاز آزمایش‌های انسانی واکسن mRNA بیون‌تک برای مالاریا

مرحله کارآزمایی واکسن mRNA بیون‌تک برای مالاریا در فاز 1 با 60 داوطلب بدون سابقه مالاریا توسط این شرکت داروسازی آلمانی در کشور آمریکا آغاز شده است.

شرکت داروسازی آلمانی بیون‌تک (BioNTech) بر اساس یک مطالعه در مراحل اولیه ساخت و آزمایش واکسن mRNA بیون‌تک برای مالاریا در انسان‌ها قرار دارد. لذا در فاز 1 کارآزمایی این واکسن، 60 داوطلب بدون سابقه مالاریا از ایالات متحده آمریکا جهت دریافت سه دوز این واکسن مشارکت داشته و اولین فرد، سه روز پیش این واکسن را دریافت کرده است.

گفتنی است که تنها واکسن تأیید شده مالاریا با نام Mosquirix پس از چندین دهه تلاش توسط شرکت داروسازی بریتانیایی GSK تهیه شده است، این واکسن امسال از سوی سازمان بهداشت جهانی مورد تأیید قرار گرفت. با این حال به دلیل کمبود بودجه و پتانسیل تجاری، ظرفیت GSK برای تولید دوزهای مورد نیاز کافی نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: تولید واکسن سرطان با تکنولوژی واکسن کرونا ؛ وعده امیدبخش بیون‌تک

واکسن mRNA بیون‌تک برای مالاریا ؛ جهشی بزرگ در صنعت داروسازی

واکسن mRNA بیون‌تک برای مالاریا که تحت عنوان BNT165b1 شناخته می‌شود، اولین گزینه واکسن از پروژه مالاریا این شرکت بوده که باعث تولید واکسن در آفریقا هم در آینده خواهد شد. این واکسن در واقع تنها یکی از چندین تلاش جهت مبارزه با بیماری مالاریا بوده که از طریق پشه به انسان منتقل می‌شود و سالانه جان بیش از 600 هزار نفر را می‌گیرد که بیشتر آن‌ها شامل کودکان آفریقایی می‌شود.

تلاش دیگری که در این موضوع شایسته توجه‌های بسیاری است، ساخت واکسن مالار‌یا توسط دانشگاه آکسفورد بوده که داده‌های مربوط به کارآزمایی مرحله میانی آن ماه سپتامبر منتشر خواهد شد. با این حال به نظر می‌رسد دلیل توقف تلاش‌ها برای تولید واکسن مالاریا به علت ساختار پیچیده و چرخه زندگی انگل مالاریا بوده است.

واکسن mRNA بیون‌تک برای مالاریا

با اینکه هیچگونه مقایسه مستقیمی درباره واکسن‌ها به انجام نرسیده است، اما برخی دانشمندان در پیشنهادی اعلام کرده‌اند که واکسن آکسفورد نسبت به Mosquirix کمی پیشرفته‌تر بوده و مصونیت طولانی‌تری نیز ایجاد خواهد کرد.

نخستین بار در تابستان سال گذشته، گزارش‌هایی در مورد توسعه واکسن mRNA مخصوص مالاریا توسط بیون‌تک منتشر شده بود؛ مالاریا در واقع بیماری است که سالانه زندگی میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند.

در همین راستا بیون‌تک جهت توسعه واکسن مالاریا از فناوری mRNA استفاده کرده است. این فناوری در طول همه‌گیری برای توسعه سریع واکسن‌های کووید-19 مورد استفاده قرار گرفت. با استفاده از ساختار این فناوری ضمن تحریک بدن انسان به ساخت پروتئینی که بخشی از پاتوژن بوده، پاسخ ایمنی در بدن با بهره‌گیری از این پروتئین ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره آزمایش اولیه واکسن mRNA بیون‌تک برای مالاریا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر