;
coinex

جاسوسی از خبرنگاران توسط تیک تاک رسما تایید شد!

کمپانی تیک‌تاک تایید کرده که از اپلیکیشن محبوب خود جهت دسترسی به منابع خبری روزنامه‌نگاران و خبرنگاران استفاده کرده است. در پی انتشار خبر جاسوسی از خبرنگاران توسط تیک تاک اعتماد بسیاری از کاربران نسبت به این اپلیکیشن کاهش یافته است.

کارمندان شرکت مادر تیک‌تاک (بایت‌دنس) از اطلاعاتی که به واسطه اپلیکیشن دریافت کرده‌اند، برای پیدا کردن موقعیت خبرنگاران بهره بردند. گفته شده که این اقدامات جاسوسی به رهبری رئیس بخش حسابرسی داخلی تیک‌تاک (کریس لپیتاک) صورت گرفته که در حال‌حاضر از مقام خود برکنار شده است. علاوه‌براین، آقای سانگ یی، مدیر چینی نیز از جایگاه خود کناره‌گیری کرده است.

بیشتر بخوانید: وزیر ارتباطات: علت اختلالات این روزها استفاده مردم از فیلترشکن است!

طبق اطلاعاتی که از این عملیات جاسوسی منتشر شده، آی‌پی آدرس خبرنگارانی که از کاربران اپلیکیشن تیک‌تاک بودند، مورد بررسی قرار می‌گرفت تا مشخص شود که آیا آن‌ها با کارمندانی که امکان لو دادن اخبار داخلی را دارند در ارتباط هستند یا خیر. این عملیات جاسوسی در نهایت هیچ نتیجه‌ای در پی نداشت.

گفتنی است که هدف عملیات مذکور، امیلی بیکر خبرنگار سابق بازفید، کریستینا کریدل خبرنگار نشریه فایننشال و چند روزنامه‌نگار دیگر بودند. اگرچه این اقدام با موفقیتی همراه نبود، اما شرایط را برای دسترسی اشتباه چهار تن از کارمندان این کمپانی در آمریکا و چین را به این اطلاعات فراهم کرد. همین موضوع باعث شد که مقامات عالی رتبه این شرکت، انجام اقدامات لازم جهت افزایش امنیت اطلاعات کارمندان را در دستور کار خود قرار دهند.

پیامدهای جاسوسی از خبرنگاران توسط تیک تاک

مدیر ارشد بایت‌دنس، آقای رابو لیانگ طی یک ایمیل داخلی نظر خود را درباره جاسوسی از خبرنگاران توسط تیک تاک این‌گونه اظهار کرد: تا این لحظه تلاش‌های گسترده اعضای کمپانی باعث شده بود که اعتماد عموم را به خود جلب کنیم. اکنون به‌خاطر عملکرد اشتباه تعدادی از کارکنان باید ضربه بزرگی را متحمل شویم. امیدوارم که این اتفاق درسی برای دیگران باشد.

اپلیکیشن تیک تاک
پیامدهای جاسوسی از خبرنگاران توسط تیک تاک

بدنیست بدانید که خبر جاسوسی از خبرنگاران توسط تیک تاک ابتدا توسط خبرگزاری نیویورک تایمز منتشر شد. فشارهای دولت ایالات متحده در مورد ارتباط تیک‌تاک با داده‌های یوزرهای آمریکایی سبب می‌شود که اوضاع امنیت این اپلیکیشن بیش از پیش آشفته شود. گفتنی است که براساس قانون جدیدی که در کنگره آمریکا تصویب شده، استفاده از اپلیکیشن تیک‌تاک در دستگاه‌هایی که به اعضای دولت این کشور تعلق دارند ممنوع خواهد بود. علاوه‌براین، اکثر فرماندارهای ایالت‌های آمریکا با این قانون کاملا موافق هستند و استفاده از اپ مذکور را در دستگاه‌های دولتی غیرقانونی اعلام کردند.

روزنامه فایننشال تامیز در گزارش‌های خود به این موضوع اشاره کرده که جاسوسی خبرنگاران و اقدامات مشابه آن تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست. همچنین فایننشال گفته که پس از انجام بررسی‌های لازم، پاسخ نهایی خود را درباره این وقایع اعلام می‌کند. خبرگزاری بازفید نیز درباره این اقدام تیک‌تاک ساکت نمانده و طی یک بیانیه اظهار کرد که این اقدام کارکنان تیک‌تاک ثابت می‌کند که آن‌ها به حریم خصوصی دیگران و حقوق خبرنگاران هیچ اهمیتی نمی‌دهند.

طی گزارشی که در روز پنج‌شنبه توسط مجله فوربس منتشر شد، شرکت بایت‌دنس بعضی از خبرنگاران فوربس که تعدادی از آن‌ها سابقه کار در بازفید را داشتند، جهت شناسایی افرادی که اطلاعات داخلی را در اختیار عموم قرار می‌دادند ردیابی کرده است. مدیر ارشد محتوایی مجله فوربس (رندال لین) این عمل را نقض ایده آزادی خبر و نقش کلیدی آن در یک سیستم دموکراسی دانست.

در این میان، مدیر ارشد این پلتفرم درباره خبر جاسوسی از خبرنگاران توسط تیک تاک اعلام کرد که ارتقا پروتکل‌های دسترسی یکی از نیازهای اساسی این شرکت است و با این‌که مدت کوتاهی از این حادثه می‌گذرد، پروتکل‌ها به میزان قابل توجهی تقویت شده‌اند. او در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد که اکنون بیش از 1 سال است که با بخش امنیت اطلاعات واحد آمریکایی تیک‌تاک (USDS) مشغول به همکاری است. در نتیجه این همکاری واحد آمریکایی تیک‌تاک از باقی ماندن اطلاعات کاربران ساکن آمریکا در داخل ایالات متحده اطمینان حاصل می‌کند.

جاسوسی تیک تاک از خبرنگاران
جاسوسی تیک تاک از خبرنگاران

این‌گونه که مشخص شده، در حال‌حاضر این شرکت مشغول به انتقال مدیریت اطلاعات محافظت شده کاربران آمریکایی به USDS و مسدود کردن نقاط دسترسی به صورت سیستماتیک است. در همین حال کمپانی بایت‌دنس نیز مشغول به بازسازی بخش نظارت خود است و در آینده شاهد بازسازی بخش تجسس‌های بین‌المللی آن خواهیم بود.

در این‌جا خالی از لطف نیست به تلاش‌های کمیته سرمایه گذاری‌های خارجی آمریکا برای رسیدن به توافق با بایت‌دنس اشاره کنیم. این نهاد امنیت ملی طی چند ماه گذشته سعی داشت با کمپانی بایت‌دنس جهت محافظت از داده‌های حدود 100 میلیون کاربر آمریکایی اپلیکیشن تیک‌تاک به توافق‌هایی دست پیدا کند؛ اما احتمال می‌رود که تلاش‌های نهاد مذکور تا پایان سال میلادی جاری همچنان بی‌نتیجه باقی بماند.

در آخر نیز بدنیست مروری بر گفته‌های سناتور جمهوری خواه (مارک روبیو) داشته باشیم. او می‌گوید: باتوجه به حوادث اخیر نیاز به ممنوع شدن اپلیکیشن تیک‌تاک بیش از پیش حس می‎‌شود. این روزها کمپانی بایت‌دنس تمام تلاش خود را به کار می‌برد تا نگرانی حزب‌های مختلف را درباره ابزاری که برای انتقال اطلاعات کاربران آمریکا به حزب کمونیست چین مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره جاسوسی از خبرنگاران توسط تیک تاک چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و جدیدترین اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر