;
coinex

نحوه قیمت گذاری خودروهای وارداتی مشخص شد؛ منتظر ارزانی نباشید!

نحوه قیمت گذاری خودروهای وارداتی مشخص شد و دبیر انجمن واردکنندگان خودرو صراحتاً اعلام کرد که منتظر ارزانی خودرو نباشید.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از نحوه قیمت گذاری خودروهای وارداتی صحبت کرد. وی متذکر شد که آن‌دسته از نمایندگان مجلس که مخالف واردات خودرو بودند و از تولید خودرو حمایت غیراصولی کردند، مسبب اصلی شرایط فعلی بازار خودرو هستند.

با توجه به اینکه چند روز پیش اولین محموله خودروهای وارداتی به کشور رسیدند و به‌زودی نیز در بورس کالا عرضه خواهند شد، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو را توضیحاتی را در مورد نحوه قیمت‌گذاری فاز دوم خودروهای وارداتی ارائه داده است.

بیشتر بخوانید:‌ عرضه نخستین خودرو وارداتی سایپا در بورس کالا طی هفته آتی

نحوه قیمت گذاری خودروهای وارداتی مشخص شد

نخستین محموله خودرو‌های وارداتی در اولین شنبه دی‌ماه به بندر لنگه رسید؛ گرچه انتظار می‌رفت واردات خودرو رسما آغاز شده باشد و خودرو‌های ثبت‌سفارش شده به صورت کامل وارد گمرکات ایران شوند، اما مرتضی سالاری، مدیر بنادر و دریانوردی بندر لنگه در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

«محموله محصولات کیا حاوی تنها ۲۲ دستگاه خودرو با تنوع شش‌گانه از محصولات کیا نظیر سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت و اسپورتیج در این محموله وارداتی بوده است.»

طبق اخبار رسمی، واردکننده محصولات کیا اقدام به ثبت سفارش ۷۰۰ دستگاه خودرو از برند کیا کرده است و ظاهرا محموله‌های بعدی در ماه آتی وارد کشور خواهند شد. بر این اساس، بعد از گذشت حدود ۵ سال از توقف واردات خودرو و همچنین گذشت چهار ماه از ابلاغ آیین‌نامه واردات، در شرایطی شاهد ورود تنها ۲۲ خودروی وارداتی به کشور هستیم که سخنگوی وزارت صمت وعده ورود ۲۰۰ هزار خودروی خارجی را تا خردادماه سال آینده داده است.

نحوه قیمت گذاری خودروهای وارداتی مشخص شد
نحوه قیمت گذاری خودروهای وارداتی مشخص شد

ظاهرا این ۲۲ خودرو قرار است در بورس کالا عرضه شود و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت‌هایی بیش از 1 میلیارد یا 2 میلیارد تومان خواهند داشت؛ خودرو‌هایی که بنا به انتظار مقامات دولتی، به قیمت‌ها در بازار خودرو کمک خواهد کرد؛ موضوعی که فعالان بازار خودرو نگاهی متفاوت با آن را دارند.

خودروهای وارداتی چه شرایط قیمتی دارند؟

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در همین خصوص در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره قیمت احتمالی دومین محموله خودرو‌های وارداتی می‌گوید:

شرایط قیمت خودرو‌های وارداتی براساس آنچه که ما می‌دانیم، قیمت تمام شده خرید به علاوه هزینه‌های حمل و قیمت اظهار شده به گمرک به علاوه ۱۵ درصد سود واردکننده، قیمت پایه بورس می‌شود.

وی می‌افزاید: «از این‌جا به بعد دیگر مردم با یکدیگر در خرید رقابت می‌کنند و مابقی وجوهات هم به حساب خزانه واریز می‌شود. یعنی به غیر از ۱۵ درصد، هر عددی کسب شود، برای دولت است.»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره این‌که این خودرو‌ها حداکثر ۲۰ هزار دلار قیمت دارند، عنوان می‌کند:

حداکثر ۲۰ هزار یورو است. البته همه این خودرو‌ها ۲۰ هزار یورویی نیست، ممکن است ۱۰ هزار یورو یا ۱۵ هزار یورو باشد. هنوز ارزش این خودرو‌ها مشخص نیست.

دادفر در گفتگو با خبرآنلاین درباره مدل خودرو‌های وارداتی نیز متذکر می‌شود: «گفته می‌شود، کیا، سراتو و ۴۰ دستگاه میتسوبیشی ASX.»

نحوه قیمت گذاری خودروهای وارداتی مشخص شد
نحوه قیمت گذاری خودروهای وارداتی مشخص شد

خودرو ارزان نمی‌شود، پس منتظر نباشید

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که با توجه به این‌که این خودرو‌ها قرار است در بورس عرضه شود، برخی از تحلیلگران عنوان می‌کنند نباید منتظر ارزانی خودرو باشیم؛ چراکه این خودرو‌ها با قیمت پایه وارد بورس کالا می‌شوند و به یک‌باره دو برابر قیمت پایه از بورس بیرون خواهند آمد؛ اتفاقی که درباره دیگنیتی و لاماری افتاد و دو میلیاردی شدند، می‌گوید: «به احتمال غریب به یقین این اتفاق می‌افتد».

دادفر در پاسخ به این پرسش که با این‌که خودرو‌های اقتصادی وارد کشور شده‌اند، دیگر این خودرو‌ها اقتصادی نخواهند بود، می‌افزاید:

دیگر ما امکان واردات خودروی اقتصادی را نداریم. نه تنها در حوزه واردات، امکان تولید خودروی اقتصادی هم نداریم. خودروی اقتصادی یعنی چه؟ یعنی این‌که خودرویی با درآمد متوسط یک ساله بتوانید خرید کنید.

وی متذکر می‌شود: «شما حساب کنید به طور متوسط در ماه ۱۰ میلیون تومان و سالی ۱۲۰ میلیون تومان درآمد داشته باشید. با این رقم چه خودرویی را ۱۲۰ میلیون تومان می‌دهند. برای خودروی اقتصادی دولت خیلی باید تلاش کند و خیلی پیگیری می‌خواهد. در شرایط فعلی چنین موقعیتی وجود ندارد.»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان می‌کند:

شاید ۲ سال قبل که ما بحث می‌کردیم، می‌شد با قیمت پایین به مردم چنین خودرویی را داد، اما الان خیلی بعید می‌دانم.

دادفر تصریح می‌کند: «امیدوارم چنین اتفاقی بیفتد، چون به نفع مردم است و مردم حداقل در این موضوع آرامش می‌گیرند. کار نشدنی هم نیست، یک مقداری برنامه‌ریزی و تدبیر می‌خواهد و دست برداشتن از یک‌سری زیاده‌خواهی‌ها.»

نحوه قیمت گذاری خودروهای وارداتی مشخص شد
نحوه قیمت گذاری خودروهای وارداتی مشخص شد

وی با ذکر مثالی عنولن می‌کند:

به هر شکلی، می‌گویند که باید خودروی تولید داخل فروش برود و حمایت کنیم و … یعنی تولید داخل هر کاری با بازار دوست دارد، می‌کند. هر گاه از این موضوع دست برداشتیم و گفتیم تولید داخل در رقابت با واردات بتواند عرضه خودرو داشته باشد، آن زمان احتمال دست یافتن به خودروی اقتصادی خیلی بیشتر از الان است. اما تا وقتی این کار را نکنیم، همین آش و همین کاسه است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه با بیان این‌که ما خودروی داخلی را مهندسی شده به بورس بردیم، می‌گوید: «من قبلا هم گفته بودم که این کار مهندسی شده است و می‌خواهند خودرو‌ها را به بورس ببرند تا از شمول قیمت‌گذاری خارج شود و قیمت‌ها را بالا ببرند. این اتفاق هم افتاد و این کار را هم کردند.» دادفر می‌افزاید:

خب اگر می‌خواهید این کار را کنید، واردات را آزاد کنید؛ تعرفه واردات را هم آزاد کنید که بازار رقابتی شود. اما این کار را نکردند. معلوم است دیگر؛ در این شرایط هر خودروسازی باشد، خودروی خود را به چند برابر قیمت می‌فروشد.

وی تاکید می‌کند: «ما از ابتدا گفتیم که این بلا را سر بازار نیاورید. در این‌جا بگویم که اتفاقا نمایندگان مجلسی که حمایت ناصحیح از تولید خودرو داشتند و مخالف صددرصد واردات بودند، آن‌ها باعث و بانی شرایط امروز بازار هستند. این گروه از نمایندگان نگذاشتند قیمت‌ها کنترل شود و زمینه‌سازی کردند که این حادثه‌ها رخ دهد. مسئول این شرایط آن‌ها هستند، اما الان سکوت کرده‌اند و قایم شده‌اند.»

نحوه قیمت گذاری خودروهای وارداتی مشخص شد
نحوه قیمت گذاری خودروهای وارداتی مشخص شد

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو متذکر می‌شوند:

ما گفتیم واردات خودرو را آزاد کنید و از آن طرف، قیمت خودرو‌های داخلی را آزاد کنید، اما گفتند واردات خودرو اصلا و ابدا و فقط تولید. بر این اساس، امروز تولیدکننده به هر شکلی که می‌خواهد، می‌فروشد.

دادفر در پاسخ به این پرسش خبرآنلاین که خودرو‌های وارداتی چه اثری روی بازار خودرو دارد؟ خاطرنشان می‌کند: «روی کاهش قیمت‌ها اثری نخواهد گذاشت، اما اگر این واردات تداوم پیدا کند و از نظر تعدادی هم افزایش داشته باشد و تعرفه هم نگیرند، احتمالا کاهش قیمت با افزایش فشار عرضه وجود دارد. در غیر این صورت نباید منتظر کاهش قیمت‌ها در بازار باشیم.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره نحوه قیمت گذاری خودروهای وارداتی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر