;
coinex

دلیل افزایش قیمت خودرو توسط مدیرعامل سایپا مشخص شد!

دلیل افزایش قیمت خودرو از زبان مدیرعامل سایپا اعلام شد. او معتقد است وقتی همه‌چیز گران شده است چطور انتظار دارید خودرو گران نشود.

مدیرعامل سایپا دلیل افزایش قیمت خودرو را مشخص کرد. طبق گفته بعضی از کارشناسان قیمت خودرو همسو با بازار دلار و قیمت دلار حرکت می‌کند. بسیاری از کارشناسان دیگر نیز این موضوع را رد کرده‌اند و می‌گویند، دلیل افزایش قیمت خودرو فقط به موضوع دلار مربوط نمی‌شود و دلایل دیگری نیز مانند میزان تولید کم در این‌خصوص نقش دارند.

روز گذشته قیمت پراید با افزایشی وحشتناک به 250 میلیون تومان رسید. این افزایش قیمت با طعنه یک فعال سیاسی به وزیر صمت همره شد که در نهایت مدیرعامل سایپا را وادار به اظهارنظری درباره افزایش قیمت خودرو کرد.

بیشتر بخوانید: واردات کیا پیکانتو به ایران توسط کوشا خودرو قطعی شد [+ قیمت و مشخصات فنی]

دلیل افزایش قیمت خودرو مشخص شد

محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، در ابتدای گفته‌های خود به امر کیفیت خودروهای داخلی پرداخت و خاطرنشان کرد که این موضوع، امر بسیار حائز اهمیتی بوده و سایپا هم همیشه به آن توجه ویژه‌ای داشته است. وی این موضوع را با مثالی از خودروی شاهین توضیح داد و گفت:

مردم در سال ۱۴۰۱ به‌شدت از خودرو شاهین استقبال کردند؛ در صورتی که سال قبل ماهی ۸۰ میلیارد تومان انصراف شاهین داشتیم و امسال حتی یک مورد هم نداشتیم. این اتفاق به سبب رفع ایرادهای شاهین رخ داده و نشان می‌دهد که مردم به‌خوبی متوجه افزایش کیفیت خودروها و رفع معایب آن هستند.

دلیل افزایش قیمت خودرو مشخص شد

محمدعلی تیموری در پاسخ به سوالی که راجع‌به قیمت تمام‌شده خودرو و همچنین هزینه‌های گزاف تولید و افزایش قیمت خودرو از او پرسیده شده گفت: «در حال حاضر بخش اعظمی از قیمت تمام‌شده یک خودرو، یعنی بیش از ۸۰ درصد آن، به نهاده‌های تولید مانند فولاد برمی‌گردد. در طول سه سال گذشته، با افزایش شدید قیمت فولاد مواجه بودیم؛ یعنی چیزی بیش از ۷۰۰ درصد! بخش دیگری که در صنعت خودروسازی مورد نیاز بوده، محصولات و صنایع پتروشیمی است که این بخش هم از شر افزایش قیمت‌ها در امان نبوده و طی سنوات اخیر با رشد ۸۰۰ درصدی مواجه شده است! با توجه به این موضوع که همه‌چیز در کشور به‌طرز وحشتناکی گران شده، چطور توقع داریم خودرو ارزان بماند؟»

درصد وابستگی محصولات به بازار ارز چقدر است؟

محمدعلی تیموری در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد:

در خودروهای شرکت سایپا نزدیک به ۱۵۰۰ تا ۱۱۷۰۰ دلار وابستگی ارزی وجود دارد. او همچنین به افزایش بیش از ۱۰۰۰ درصدی قیمت ارز در طول سه سال گذشته اشاره کرد و تاکید نمود با توجه به نرخ ترخیص کالا از گمرک، افزایش چشمگیر دستمزدها و مواردی از این قبیل، نمی‌توان محصولات را با همان قیمت قبلی تولید و راهی بازار کرد؛ زیرا در این معادله، بدون شک صنعت خودروسازی کشور دچار زیان مالی خواهد شد.

دلیل افزایش قیمت خودرو مشخص شد

بورس کالا مقصد اصلی فروش محصولات سایپا

محمدعلی تیموری با اشاره به فراهم شدن فضا برای فروش خودرو در بورس کالا گفت: «من تمامی خودروهای سایپا را به بورس کالا خواهم برد؛ هرچند که این نوع از فروش خودرو، اصلا به گستردگی فروش سامانه ما نیست. هم‌اکنون چیزی نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر کد بورس کالا در اختیار دارند تا محصولات سایپا را خریداری کنند و باید هرچه سریع‌تر فضایی فراهم شود تا روند ثبت نام و گستردگی فروش محصولات در بورس با سهولت بیشتر و خیالی آسوده صورت گیرد. یکی از مزایای بزرگ و مهم فروش خودرو در بورس کالا این است که در این روش، دلال و واسطه از میان حذف می‌شود و علاوه بر این‌که مبلغی گیر خودروساز می‌آید، مشتری هم سود می‌کند؛ بنابراین این اتفاق به‌شدت به خودروسازان داخلی کمک خواهد کرد.»

تیموری علاوه بر اشاره به مزیت‌های فروش خودرو در بورس کالا، به نواقص و معایب این موضوع هم اشاره کرد و گفت:

بورس کالا از نبود زیرساخت سیستمی رنج می‌برد. سایپا به‌صورت روزانه ۲ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کند و فروش خودرو در بورس کالا، تنها معادل یک روز تولید ما است! بنده اعتقاد دارم که سازوکار و زیرساخت‌های لازم برای فروش رقمی معادل ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در بورس کالا وجود ندارد که این موضوع چیز خوبی نیست. من همچنین معتقدم دولت باید در زمینه خودروهای سواری، اقتصاد باز را اجرا کند. امروزه برای خودروهای سواری، امکان تغییر قیمت وجود ندارد؛ اما زمانی که پای خودروهای تجاری در میان باشد، دست ما برای فروش و تغییر قیمت باز است!

مدیرعامل سایپا تاکید کرد: «دولت باید اقتصاد کشور و اوضاع جامعه را بهبود ببخشد و به این موضوع اشاره کرد که وقتی خودروی سواری سودی در زمینه حمل و نقل ندارند و به محیط زیست هم آسیب می‌زنند، چرا باید به‌شکل انبوه وجود داشته باشد؟ دولت باید به من خودروساز فشار بیاورد تا اتوبوس برقی تولید کنم، آن هم با قیمت مصوب؛ در این صورت است که می‌توانیم به محیط زیست هم کمک کنیم و شهری پاکیزه داشته باشیم. هرچند که این موضوع‌ها با توجه به اوضاع فعلی اقتصاد، کمی عجیب به‌نظر می‌رسد.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره دلیل افزایش قیمت خودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    دلیلی که مبرهن هست پرسیدن ندارد.وقتی خودروسازها بجای تولید و عرضه به قیمت مصوب مشغول دلالی و گرانفروشی خودروهای چینی در بورس هستند و عرضه به عموم مردم قطع شده و دولت و وزارت صمت هم بجای رسیدگی و توبیخ خودروسازان چراغ سبز به آنها نشان میدهد خودرو گران و گرانتر هم میشود.

    پاسخ