coinex
راهنمای خرید تکراتو

قدمت آب در زمین چقدر است؟

در پژوهشی که نحوه شکل‌گیری آب در سیاره ما را مورد بررسی قرار داده است، قدمت آب در زمین چیزی در حدود 4.5 میلیارد سال تخمین زده شده است.

پژوهشی که در مجله علمی GeoScienceWorld به‌تازگی منتشر شده، نحوه پدید آمدن آب را در سیاره ما مشخص کرده است. علاوه بر این در همین مطالعه قدمت آب در زمین نیز تخمین زده شده و اعلام شده است که آبی که شما می‌نوشید، در اصل سنی به اندازه 4.5 میلیارد سال دارد.

بیشتر بخوانید: کشف آب در دو سیاره فراخورشیدی مشابه با زمین

قدمت آب در زمین چقدر است؟

این پژوهش درباره چگونگی تشکیل آب در زمین می‌گوید همه‌چیز با یک ابر آغاز شده که غالباً از هیدروژن و کمی هلیوم، اکسیژن و کربن تشکیل شده بود. سپس بعد از تماس پیدا کردن اکسیژن موجود در این ابر با ذرات غبار، این عنصر یخ زده و به سطح ابر چسبیده است.

قدمت آب در زمین

با چنین رویدادی، مولکول‌های سبک‌تر هیدروژن در ابر آن‌‌قدر در اطراف ذرات غبار جنبش داشته‌اند تا با اکسیژن روبرو شدند. در اثر این تعامل، یخ‌-آب پدید آمده است. سپس نوبت نیروی گرانش رسیده تا روی یخ تاثیر گذارد و ماده در مرکز ابر جمع خواهد شد. با تجمع ماده در مرکز ابر، یک نوع پیش‌ستاره تشکیل شده است.

در مرحله بعد گرانش به حرارت تبدیل شده و گاز و غبار در ابر به دمای 100 درجه کلوین (منفی 173 درجه سلسیوس) می‌رسد. سپس نوبت فرایند تصعید شده که یخ را به بخار آب تبدیل می‌کند.

حالا مقدار زیادی بخار آب به وجود آمده و مرحله سوم شروع شده است. در این مرحله، یک دیسک پیش‌سیاره‌ای شکل گرفته که کلیه فعالیت‌ها از جمله آنچه در‌نهایت تبدیل به سیارات منظومه شمسی شدند را با خود به همراه خواهد داشت. بخار آبی که در مرحله دوم شکل گرفته، دوباره به یخ تبدیل شده و ذرات غبار را بار دیگر با لایه‌ای از یخ می‌پوشاند.

مرحله چهارم در واقع همان مرحله شروع شکل‌گیری سیاره‌ها، سیارک‌ها و دنباله‌دارها بوده و آن‌ها در مدارشان قرار گرفتند. حالا در این اجرام آب مایع وجود داشته و سیاره زمین هم از آن استفاده می‌کند. این یافته‌های جدید حاکی از آن است که قدمت آب در زمین به 4.5 میلیارد سال پیش بازمی‌گردد.

با این وجود محققان اعلام کرده‌اند تنها بین 1 تا 50 درصد از آب حاضر در کره زمین همان آبی بوده که در مراحل اولیه شکل‌گیری منظومه شمسی وجود داشته‌ است. دانشمندان در این مورد تصریح می‌کنند: «زمین احتمالاً آب اولیه خود را به‌طور عمده از خرده‌سیاره‌هایی به‌دست آورده که به‌عنوان منشأ خلق سیارک‌ها و سیاره‌هایی شناخته می‌شوند که در‌نهایت زمین را به‌وجود آوردند».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره قدمت آب در زمین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر