;
coinex

طرح مجلس برای کنترل بازار خودرو ؛ تخصیص ارز واردات گوشی به خودرو!

تخصیص ارز واردات گوشی به خودرو و واردات ماشین کارکرده، از نکات اصلی طرح مجلس برای کنترل بازار خودرو بوده و این موضوع در برنامه‌های مجلس قرار گرفته است.

صنعت خودرو این روزها با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند. جهت حل این مشکلات را‌ه‌حل‌های مختلفی ارائه شده که هر کدام نیاز به صرف زمان طولانی دارد. اکنون از میان این راه‌حل‌ها، طرح واردات خودرو به نتیجه رسیده و اولین محموله خودروهای وارداتی حامل 22 خودروی کره‌ای به گمرک رسیده و به زودی به بازار عرضه می‌شود.

موضوع مهم بعدی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد، قیمت خودرو است. در این راستا طرح مجلس برای کنترل بازار خودرو اخیراً مطرح شده است.

در همین راستا، روز دوشنبه جلسه‌ای با حضور کمیسیون‌های تخصصی مجلس برگزار شد که در مورد موضوعات مختلفی از جمله افزایش قیمت خودرو و بودجه فرهنگی گفتگو‌هایی صورت پذیرفت. کمیسیون صنایع مجلس سه پیشنهاد برای کنترل قیمت‌ها در بازار خودرو و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها داد که بررسی آن‌ها بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: شرایط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه برای مالکان خودرو اعلام شد

طرح مجلس برای کنترل بازار خودرو

یکی از این پیشنهادات که توسط مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و رئیس کمیسیون صنایع مجلس، اعلام شد، مسئله سقف ارزی پیش‌بینی شده برای واردات خودرو است که به‌نظر او باید میزان آن افزایش پیدا کند. در واقع طاهری بر این اعتقاد است که باید از محل‌هایی که ضرورت ندارد، ارز مورد نیاز تأمین شود.

طرح مجلس برای کنترل بازار خودرو

بر این اساس طاهری اعلام کرد: «مثلا برای واردات گوشی‌های بیش از هزار دلار منابعی تخصیص یافته که می‌توان به صورت موقت برای سال جاری یا چند ماه آن را قطع کرد و اعتبارات آن را به واردات خودرو اختصاص داد. افزون بر این، ارز ایرانیان خارج از کشور نیز باید مورد توجه قرار بگیرد».

طبق اظهارات مصطفی طاهری، نخستین دستور کار کمیسیون، بررسی بازار خودرو و دلایل افزایش قیمت خودرو بود. کمیسیون بر این اعتقاد بوده که باید با سه نوع رویکرد جلوی افزایش قیمت خودروها را گرفت. این سه رویکرد زمانی تقسیم به کوتاه‌مدت و سریع، میان‌مدت و بلندمدت می‌شود. وی درمورد واکنش‌های سریع و ضربتی دولت برای جلوگیری از روند صعودی قیمت‌ها در بازار خودرو اشاره کرد:

«می‌توان تعداد واردات خودرو را در همان سقف یک میلیارد دلار افزایش داد؛ پیشنهاد کمیسیون این بود که می‌توان با واردات خودروهای کارکرده 3 تا 5 ساله تعداد خودروهای وارداتی با یک میلیارد دلار پیش‌بینی شده توسط دولت را چند برابر کرد. در واقع تعداد واردات آنها بیشتر می‌شود در نتیجه تعادل ایجاد خواهد شد و این موضوع در بازه زمانی کنونی به دلیل عرضه بیشتر بازار است».

همچنین طاهری درباره برنامه‌های میان مدت با توجه به نیاز بازار به 3 میلیون دستگاه خودرو، اعلام کرد که باید سریعا نسبت به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه خودروی داخل اقدام کرد. این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که نهایتاً سقف تولید خودروسازان اکنون به یک میلیون و 500 هزار دستگاه رسیده است. بنابراین رشد تیراژ و متعادل کردن عرضه و تقاضا باید از برنامه‌های میان‌مدت صنعت خودرو کشور باشد.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس در پایان از راهکارهای بلندمدت برای حل مشکلات کنونی صنعت خودرو به کاهش تورم، جبران کسری بودجه، اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و ایجاد مانع برای دلالی اشاره داشت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره طرح مجلس برای کنترل بازار خودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر