;
coinex

میزان دسترسی مردم جهان به اینترنت در سال 2022 به 66 درصد رسید

طبق آمار منتشر شده در ارتباط با دسترسی مردم جهان به اینترنت، در سال 2022 حدود 66 درصد از مردم جهان به فضای مجازی دسترسی داشتند.

اینترنت در سال 2019 در اختیار 4.1 میلیارد نفر قرار گرفته بود که چیزی حدود 54 درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌داد. اکنون بعد از 3 سال، شاهد رشد 11 درصدی این میزان هستیم که باعث می‌شود 5.3 میلیارد نفر از مزایای اینترنت بهره‌مند شوند. بنابر گزارش‌ها یک سال پس از شیوع ویروس کرونا، استفاده از اینترنت در سراسر جهان 10 درصد افزایش پیدا کرد.

البته میزان رشد استفاده اینترنت در کشورهایی با اقتصاد ضعیف و متوسط، حدود 15 درصد برآورد شده بود. همانطور که می‌دانید، ویروس کرونا باعث شد حضور افراد در بسیاری از مکان‌های عمومی و اداره‌ها یا شرکت‌ها محدود شود؛ به همین جهت برگزاری جلسه‌های آنلاین، مشاوره آنلاین پزشکی، برگزاری ویدئوکنفرانس‌ها و خرید آنلاین و انجام بسیاری از کارها به صورت اینترنتی امری اجتناب ناپذیر بود.

علاوه بر این، محدود شدن ارتباط مردم نیز سبب شد که افراد زیادی برای برقراری ارتباط با دوستان و اقوام، بیش از پیش به شبکه‌های اجتماعی متکی شوند. ناگفته نماند که افزایش دسترسی مردم جهان به اینترنت در سال اول شیوع کرونا طی یک دهه اخیر بی‌سابقه بود.

بیشتر بخوانید: اجرایی شدن طرح اینترنت طبقاتی ؛ تبعیضی از جنس اینترنت در عصر ارتباطات!

افزایش چشمگیر دسترسی مردم جهان به اینترنت

در ژانویه 2019 میانگین سرعت دانلود و آپلود 100 مگابایت بر ثانیه اعلام شده بود؛ اما در ماه نوامبر سال 2020 این میزان به 140 مگابایت رسید و همانطور که آگاه هستید، دلیل اصلی آن همه‌گیری ویروس کووید 19 بود. در گزارش‌های اتحادیه بین‌المللی مخابرات آمده است که یک خانواده چهار نفره جهت برگزاری میتینگ‌های آنلاین و ویدئوکنفرانس‌ها، به سرعت دانلود 100 مگابایت و سرعت آپلود 35 مگابایت احتیاج دارند؛ اما برای تامین نیاز یک کاربر، سرعت دانلود و آپلود 25 و 5 کافی خواهد بود.

با این‌حال تعداد زیادی از خانواده‌ها با مشکل سرعت اینترنت دست‌وپنجه نرم می‌کنند. طبق گزارش‌های منتشر شده 60 درصد از خانواده‌های کم‌درآمد در ایالات متحده، از سرعت اینترنتی که قادر باشد نیاز آن‌ها را جهت برگزاری ویدئوکنفرانس‌های با کیفیت تامین کند برخوردار نبودند. همچنین، خالی از لطف نیست به این موضوع اشاره کنیم که با آغاز قرنطینه، شکایت کاربران از پهنای باند 176 درصد افزایش پیدا کرد.

اکنون بسیاری از دولت‌ها برنامه‌های گسترده‌ای را جهت ارائه اینترنت پرسرعت به مردم در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ برای مثال اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال 2030 از اینترنت پرسرعت 5G به صورت سراسری پشتیبانی کند و حداقل سرعت 100 مگابایت بر ثانیه را به تمام خانواده‌های ساکن در این منطقه ارائه دهد.

باید این موضوع را خاطر نشان کرد که اگرچه در حال‌حاضر 66 درصد از جمعیت جهان به اینترنت دسترسی دارند، اما تعداد زیادی از آن‌ها به سرعت لازم جهت برگزاری میتینگ‌ها و جلسه‌های آنلاین دسترسی ندارند و اعداد و آمار اعلام شده، در واقع سرعت متوسط جهانی است. علاوه بر این، همانطور که در زمینه‌های دیگر تفاوت‌های زیادی میان قشر پردرآمد و کم‌درآمد وجود دارد، در این‌جا نیز اختلاف فاحشی میان افراد ثروتمند و سایر اقشار جامعه مشاهده می‌شود.

افزایش تعداد کاربران ایترنت و فضای مجازی

در ادامه باید گفت که طی روند دیجیتالی‌سازی در سراسر دنیا، جهت محقق کردن دسترسی مردم جهان به اینترنت پرسرعت، نرم‌افزارهای بر شبکه یا Over The Top Media Service که به اختصار OTT نامیده می‌شوند، به صورت چشمگیری گسترش پیدا می‌کنند. لازم است به گزارش Axon Partners اشاره کنیم که به این موضوع دلالت دارد که طی سال 2022 بیش از 70 درصد ترافیک جهانی به پلتفرم‌های ویدئو، سرویس‌های گیمینگ، شبکه‌های اجتماعی و وب‌گردی اختصاص یافه است.

Axon Partners ادعا کرده که درآینده روند روبه رشد استفاده از اینترنت متوقف نخواهد شد. احتمال می‌رود که در سال میلادی پیش‌رو، میزان استفاده ماهانه هر کاربر از اینترنت به 16.2 گیگابایت برسد. این میزان در سال 2021 8.5 گیگابایت بود و افزایش دو برابری آن تنها در دو سال شگفت‌انگیز است. از جمله دلایل افزایش نیاز کاربران به اینترنت می‌توان به گسترش پلتفرم‌های استریم ویدئو و افزایش مخاطبان بازی‌های آنلاین اشاره کرد. علاوه بر این، ارائه اینترنت پرسرعت در برخی از مناطق، در افزایش مصرف ماهانه کاربران بی‌تاثیر نیست.

اگرچه کووید19 چالش‌های بزرگی را برای بسیاری از بیزینس‌ها به همراه داشت، اما از سوی دیگر می‌توان آن را به عنوان یکی از موثرترین عوامل در افزایش دسترسی مردم جهان به اینترنت و دیجیتالی شدن جوامع دانست. همچنین با افزایش نیاز مردم به اینترنت، شاهد افزایش شکاف طبقاتی بین اقشار متخلف جامعه حتی در فضای مجازی بودیم؛ چراکه افراد کم‌درآمد جامعه که به اینترنت و فضای مجازی دسترسی نداشتند، شرایط بسیار دشوارتری را در مقایسه با سایر اقشار جامعه پشت‌سر گذاشتند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره دسترسی مردم جهان به اینترنت چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و جدیدترین اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر