;
coinex

نخستین واکسن زنبور عسل جهان معرفی شد

وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) خبر از تولید نخستین واکسن زنبور عسل جهان برای مقابله با یک بیماری داده و مجوز استفاده از این واکسن را نیز اعطا کرده است.

نخستین واکسن زنبور عسل جهان جهت استفاده در ایالات متحده مورد تأیید قرار گرفته است. شرکت بیوتکنولوژی Dalan Animal Health پیشگام در زمینه سلامت حشرات، خبر از اعطای مجوز برای واکسیناسیون زنبورهای عسل از سوی وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) برای مقابله با یک بیماری داده است.

زنبورهای عسل به طور فزاینده‌ای در مقابل بیماری موسوم به American Foulbrood که از یک نوع باکتری بوده، آسیب‌پذیر هستند. تا به امروز تنها روش درمان این بیماری، سوزاندن زنبورها، کندوهای آلوده و تجهیزات اعلام شده بود. اما اکنون شرکت Dalan Animal Health واکسنی جهت مقاومت زنبورها در برابر این بیماری تهیه کرده است. دکتر Annette Kleiser، مدیرعامل Dalan Animal Health در این راستا اعلام کرده است:

«واکسن ما پیشرفتی در جهت حفاظت از زنبورهای عسل است. ما آماده‌ایم تا نحوه مراقبت از حشرات را تغییر دهیم و بر تولید غذا در مقیاس جهانی تأثیرگذار باشیم».

لازم به ذکر است که زنبورها قسمت اعظمی از تنوع زیستی ما محسوب شده و جزء حیاتی کشاورزی دنیا هستند. به گفته کنوانسیون تنوع زیستی، حدود 33 درصد از غذای مصرفی انسان به گرده افشانی زنبور عسل بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: کشف یک میکروب ویروس خور ؛ راهی برای مقابله با بیماری‌های ویروسی؟

طریقه تزریق نخستین واکسن زنبور عسل جهان

در این واکسن زنبور یک باکتری تمام سلولی Paenibacillus لارو قرار گرفته (عامل بیماری) و از طریق ترکیب آن در خوراک ملکه به زنبورها تزریق خواهد شد. پس از آن زنبورهای کارگر آن را در ژل رویال قرار داده و به زنبور ملکه می‌دهند. پس از این مرحله قسمتی از واکسن در تخمدان‌های او رسوب خواهد کرد که این موضوع منجر به ایجاد ایمنی لازم نسبت به بیماری در هنگام خروج لاروها (نوزاد حشرات) از تخم خواهد شد.

نخستین واکسن زنبور عسل جهان

در همین راستا، «ترور تاوزر»، عضو هیئت‌مدیره انجمن زنبورداران ایالتی کالیفرنیا در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«این یک گام هیجان‌انگیز برای زنبورداران است؛ زیرا ما [درحال‌حاضر] به درمان آنتی‌بیوتیکی متکی هستیم که دارای اثربخشی محدود است و برای استفاده به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد. اگر بتوانیم از عفونت در کندوهایمان جلوگیری کنیم، می‌توانیم از درمان‌های پرهزینه نیز اجتناب کرده و انرژی خود را بر سایر عناصر مهم حفظ سلامت زنبورها متمرکز کنیم».

وزارت کشاورزی آمریکا در مرحله ابتدایی مجوز لازم را به مدت دو سال به Dalan Animal Health اعطا کرده است. این شرکت در وهله اول به طور محدود واکسن را میان زنبورداران تجاری پخش خواهد کرد و براساس پیش‌بینی‌ها این واکسن در سال 2023 جهت خرید در ایالات متحده در دسترس خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ساخت نخستین واکسن زنبور عسل جهان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر