;
coinex

نماینده مجلس: فیلتریگ اخیر گوشه‌ای از طرح صیانت هم نیست / صیانت به مرور اجرا می‌شود!

عضو هیئت‌رئیسه مجلس ضمن تاکید بر اینکه فیلترینگ کنونی حتی گوشه‌ای از طرح صیانت نبوده و بخاطر شرایط کشور اجرا شده، افزود طرح صیانت به آرامی اجرایی خواهد شد.

«احمد نادری»، عضو هیئت‌رئیسه مجلس، ضمن اشاره به تصویب بخش‌هایی از طرح موسوم به صیانت در شورای عالی فضای مجازی، اعلام داشت که این بخش‌ها علی‌الاصول وارد مرحله اجرایی خواهند شد. نادری البته فیلترینگ اینترنت اخیر کشور را حتی گوشه‌ای از طرح صیانت قلمداد نکرده و امیدوار است که نهادهای مربوطه در سیاستشان درباره فیلترینگ تغییراتی اعمال کنند.

بیشتر بخوانید: نماینده مجلس: موعد رفع فیلترینگ شبکه های اجتماعی خارجی فرارسیده است

فیلترینگ حتی گوشه‌ای از طرح صیانت هم نیست!

احمد نادری در گفت‌وگویی با ایسنا ضمن اشاره به اینکه چیزی تحت عنوان طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس وجود ندارد، بیان داشت:

«با توجه به اختلاف‌نظر در مجلس ترجیح داده شد که این طرح کنار گذاشته شود، لذا به شورای عالی فضای مجازی ارجاع داده شد. بخش‌هایی از این طرح در این شورا به تصویب رسید و قاعدتاً وارد مرحله اجرا می‌شود. بخش‌هایی باقی مانده‌اند که درحال بررسی هستند، ولی در‌نهایت ما چیزی به نام «صیانت» نداریم».

عضو هئیت رئیسه مجلس در ادامه با تأکید بر اینکه باید تحولاتی جدی در سیاست فیلترینگ شکل بگیرد، افزود: «در مجلس موضع خود درباره فیلترینگ را بارها مطرح کردیم. تلاشمان هم نمایندگی کسانی است که به سیاست فیلترینگ اعتراض دارند. ‌امیدواریم نهادهای مربوطه به‌سمت تجدیدنظر در این سیاست حرکت کنند. در همین راستا هم باید اجازه بیان اعتراض به مخالفان سیاست فیلترینگ را داد».

وی با اشاره به نیاز کشور به حکمرانی مجازی، بیان کرد که در کلیه کشورهای جهان حکمرانی مجازی اعمال شده که نمونه آن در اروپا،‌ آمریکا، چین و روسیه دیده می‌شود:

« قواعدی برای استفاده از فضای مجازی در دنیا در نظر گرفته شده است، اما در ایران نه‌تنها هیچ قاعده‌ای، بلکه سیاست‌گذاری درباره اینترنت نیز وجود ندارد. اینکه چطور باید حکمرانی درباره فضای مجازی را اجرایی کرد، موضوع قابل‌بحثی است. باید فضای جامعه را آماده کرد و از نظرات متخصصان نیز بهره برد تا به اجماعی رسید».

همچنین وی در ادامه به اعتقاد خود مبنی بر عدم ارتباط فیلترینگ فعلی به طرح صیانت گفت: «در چند ماه اخیر در بستر فضای مجازی تحرکاتی رخ داد که به‌واسطه آن شرایط کشور خاص شد. پس در چنین وضعیتی نباید کسی انتظار داشته باشد که دسترسی به فضای مجازی همچون شرایط عادی باشد. سیاست فیلترینگ فعلی ادامه فضای چندماهه اخیر در کشور است، منتها با توجه به آرام‌شدن فضا باید منتظر تصمیم مسئولان در نهادهای مربوطه بود».

گوشه‌ای از طرح صیانت

این نماینده مجلس در پایان نسبت به مشخصه‌های حکمرانی تأکید کرده و آن را تنها به‌معنای اعمال محدودیت و بگیر و ببند ندانست: «حتی باید در موارد مختلف تسهیلات و مشوق‌هایی نیز داده شود؛ پس حکمرانی دو جنبه سلبی و ایجابی دارد. ما حکمرانی فضای مجازی نداریم که باید به آن سمت حرکت کنیم. بخشی از آن قانون‌گذاری برای فضای مجازی است تا همه کنشگران و فعالان فضای مجازی بدانند که مثلاً اگر علیه کسی موضعی به دروغ گرفتند و اظهارنظری کردند، باید هزینه آن را پرداخت کنند».

لازم به ذکر است که مجلس در همین راستا طرحی را در دستور کار خود دارد تا ناشرین اخبار کذب در فضای مجازی، را با مجازات روبرو کنند. چنین طرحی و همینطور نحوه اجرای آن، مسلماً نگرانی بسیاری را برای اقشار مختلف جامعه به وجود خواهد آورد.

بیشتر بخوانید:

عضو هیئت رئیسه مجلس می‌گوید، فیلترینگ اخیر گوشه‌ای از طرح صیانت هم نیست! نظر شما در این باره چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر