;
coinex

قحطی اینترنت آزاد: محدودیت‌های اینترنتی به قطعی وی‌پی‌ان‌های پریمیوم هم رسید!

اوت‌لاین در چند اطلاعیه اعلام کرد که محدودیت‌های اینترنتی زیرساخت‌های اینترنت ایران را دچار اختلالات شدید کرده است؛ آیا پورت‌های تازه‌ای در شرف بسته شدن هستند؟

به گزارش اوت‌لاین، سه روز گذشته، زیرساخت‌ اینترنتی ایران در مقاطعی به‌طور کامل قطع شده بود. آن‌هم در صورتی که پیش‌تر از آن، در برخی از اپراتورهای اینترنت همراه، دسترسی به اینستاگرم و گوگل‌پلی ممکن شده بود. اما ماجرا چیست؟

بیشتر بخوانید: اختلال شدید در اینترنت ایران 27 دی 1401 ؛ ماجرا چیست؟

آیا محدودیت‌های اینترنتی تازه‌ای در راه است؟

حکایت غریبی است. در این مملکت، تا به خود می‌‌آیی و از خواب بلند می‌شوی، اتفاقات محیرالعقول میفتد. معمولاً هم هیچ حساب و کتابی ندارد. وانگهی گاه اینترنت بازتر می‌شود و گاه بسته‌تر.

انگار چیزی به نام حقوق شهروندی و دسترسی به اطلاعات در منشور حقوق شهروندی وجود ندارد و یا قانون اساسی مملکت برای تزئین است.

القصه، به گزارش اوت‌لاین، درگاه‌های پرداخت بانکی، سامانه‌های پیام‌کوتاه، میزبانان وب‌سایت‌های ایرانی، اروپایی، آمریکایی و آسیایی متعلق به CDNهای ایران در مقاطعی دچار قطعی کامل‌ شده‌ بودند.

محدودیت‌های اینترنتی

کار به جایی رسیده است که اوت‌لاین گفته است که دیگر قادر به ارائهٔ سرویس‌هایِ پریمیوم به کابران ایرانی نیست. در این چند روزه نیز عملاً هر آن‌چه که فیلترشکن رایگان بوده هم قلع و قمع شده است. از  Zenmate بگیرید تا Setup Vpn، اوضاع آن‌قدری غم‌انگیز است که حتی بخواهی، مطلبی را از وب‌سایت‌های علمی ترجمه بکنی، یا باز نمی‌شود یا تحریمی و یا خودتحریم!

شاید بپرسید اوت‌لاین چیست، عارضم که برنامه اوت‌لاین (Outline) توسط جیگ‌سا که یکی از مراکز وابسته شرکت گوگل است توسعه یافته  و شرکت کوچکی نیست. باری، به گزارش اوت‌لاین، ابرآروان (AravanCloud)، شرکت نه چندان خوشنام این‌ روزها نیز دیروز اعلام کرده بود، تمامی محصولات ابری این شرکت که اعم از ارائه‌یِ Storage، CDN، Container و الی‌آخر بوده، از دسترس خارج شده است. به قولی، شاید این عجیب‌ترین و بزرگ‌ترین اختلال اخیر اینترنت در ایران باشد.

هرچند باید دید در چند روز آینده چه شگفتی‌های دیگری در راه است. آیا قرار است عده‌ای هم‌چنان به اختیارات فراقانونی خود ادامه دهند یا خیر؟ باید از شخص محترم وزیر ارتباطات و فناوری پرسید، قرار نیست که اوضاع اسفبار اینترنت بهتر شود؟ دارید چه می‌کنید؟ دیگر نمی‌توان نفس کشید!

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما دربارهٔ محدودیت‌های اینترنتی چیست؟ لطفاً تجربیات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (6 نظر)

    منطق ایران اینجوریه که ایسنا و واتساپ و ا فیلتر درنمیارن ولی خودشون فیلتر شکن معرفی میکنن😐

    پاسخ

    یه سری احمق حروم زاده نشستن درباره ما تصمیم میگیرن

    پاسخ

    اینا با این کارها میخان فکر مارو مشغول کنند اقا گامل قطعش گنید ولی گوشت ونون وبرنج رو ارزون کنید
    یکی میمرد زدرد بی نوایی
    یکی میگفت عمو زردگ میخاهی

    پاسخ

    دلم واسه دولت روحانی تنگ شده

    پاسخ

    فکر میکنن با مسدود کردن چند تا فیلترشکن همه چیز درست میشه . برای مردمی که جهنم رو زندگی میکنن ، شعار ها و دروغای زیباشون فقط خشمگین ترشون میکنه .

    پاسخ

    کسب و کارای اینترنتی بیچاره شدن تو این ماجرا، نمیدونم چرا به فکر ماها نیستن

    پاسخ