;
coinex

استعلام خلافی خودرو چگونه است؟ [+آموزش نحوه پرداخت خلافی خودرو]

استعلام خلافی خودرو و روش‌های پرداخت آن قوانین خاصی دارد که ما در این مقاله به تمام موارد مربوط به آن اشاره می‌کنیم و به شما آموزش می‌دهیم که چگونه استعلام خلافی خودروی خود را بگیرید.

درصورتی‌که مدت طولانی جریمه‌های رانندگی خود را پرداخت نکنید، همه آن‌ها جمع شده و به‌عنوان خلافی در نظر گرفته می‌شوند. درصورتی‌که این جریمه و خلافی را پرداخت نکنید، مطمئناً بعد از گذشت یک بازه زمانی خاص، دو برابر می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مواردی که در خلافی خودرو اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند، مواقعی است که می‌خواهید خودروی خود را بفروشید. در این شرایط، شما باید خلافی آن را کاملاً صفر کنید تا طرف مقابل مطمئن شود که هیچ گونه جریمه و خلافی ندارد.

اما به نظر شما نحوه پرداخت خلافی خودرو چگونه است؟ ما در این مقاله اطلاعات کاملی درباره این مسئله و گرفتن رایگان خلافی خودرو با پلاک را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن، خلافی ماشین خود را بپردازید.

بیشتر بخوانید:

استعلام و پرداخت جریمه خودرو با آپ

آشنایی با مراحل تعویض پلاک خودرو [+مدارک لازم و مراکز تعویض پلاک معتبر]

نحوه استعلام خلافی خودرو و پرداخت آن

استعلام خلافی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بیشتر رانندگانی است که می‌خواهند خودروی خود را به شخص دیگری بفروشند. درصورتی‌که مدت طولانی خلافی ماشین خود را نپرداخته باشید و دو برابر شده باشد، این احتمال وجود دارد که بعد از گذشت مدت طولانی مجبور شوید هزینه‌های سنگینی برای پرداخت خلافی بپردازید. به همین دلیل هم بهتر است به محض جریمه شدن، برای پرداخت خلافی اقدام کنید.

نحوه استعلام خلافی خودرو و پرداخت آن
نحوه استعلام خلافی خودرو و پرداخت آن

هنگامی‌که شما توسط پلیس جریمه می‌شوید، مبلغ جریمه شما به‌صورت هوشمند درون سیستم ثبت می‌شود. این جریمه می‌تواند توسط پلیس یا دوربین‌های هوشمند در مسیر‌ها باشد. به همین دلیل هم حتی برخی مواقع این امکان وجود دارد که شما جریمه شوید و خودتان هم از آن مطلع نباشید. ازاین‌رو، بهتر است هرچه زودتر برای استعلام خلافی ماشین خود اقدام کنید تا مطمئن شوید که آیا خودروی شما خلافی دارد یا خیر.

روش‌های مختلف برای استعلام خلافی خودرو

روش‌های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید برای پرداخت و استعلام خلافی ماشین خود اقدام کنید. شما می‌توانید بسته به شرایط خود، از هر یک ازاین‌روش‌ها استفاده کنید. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از روش استعلام خلافی خودرو آنلاین استفاده کنند و بتوانند به‌صورت آنلاین، خلافی خودروی خود را بپردازند. در ادامه به هر کدام از روش‌های موجود اشاره می‌کنیم.

مراجعه به پلیس +10

یکی از رایج‌ترین روش‌های پرداخت جریمه خودرو ، مراجعه به پلیس +10 است. البته توجه داشته باشید که در این شرایط و برای مراجعه حضوری به این مرکز، شما باید مبلغ مشخصی پرداخت کنید تا بتوانید گزارش خلافی خودرو را به دست بیاورید. برای پرداخت خلافی هم می‌توان از دستگاه پوز داخل مرکز پلیس +10 استفاده کرد. در غیر این صورت، می‌توانید با استفاده از ATM یا رفتن به یکی از شعب بانک ملی، برای پرداخت جریمه خودرو اقدام کرد.

برای پرداخت خلافی خودرو در پلیس +10 باید حتماً کارت شناسایی مالک خودرو به همراه سند مالکیت را به همراه داشته باشید. همچنین داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث برای پرداخت جریمه از اهمیت بالایی برخوردار است.

استعلام خلافی خودرو آنلاین

البته توجه داشته باشید که مراجعه به مراکز پلیس +10 برای پرداخت جریمه خودرو، چیزی به‌جز وقت هدر دادن نیست. زیرا شما مجبور می‌شود که ساعات طولانی در صف انتظار بمانید. این روش بیشتر برای کسانی مناسب است که خلافی خودرو آن‌ها کمتر از یک میلیون تومان است. برای پرداخت خلافی‌های سنگین‌تر، باید به مراکز پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید.

استعلام خلافی ماشین با پیامک

یکی دیگر از روش‌ها برای گرفتن استعلام خلافی ماشین این است که از طریق پیامک و با گوشی اقدام کنید. خوشبختانه در این روش، شما نیازی به رفتن به مراکز پلیس +10 ندارید و می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن، برای این کار اقدام کنید.

نحوه گرفتن استعلام خلافی ماشین با استفاده از پیامک به این صورت است که شما باید کد VIN را به شماره 1101202020 بفرستید. بعد از ارسال این پیامک، پیامکی برای شما ارسال می‌شود که حاوی قبض و شناسه پرداخت خلافی خودرو است. حالا می‌توانید با استفاده از این اطلاعات، نسبت به پرداخت جریمه خودرو اقدام کنید که این کار با استفاده از خودپرداز‌ها، وب‌سایت‌های بانکی و یا اپلیکیشن‌های پرداخت آنلاین امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید:

بررسی مشخصات فنی اشکودا فابیا 2023

بررسی مشخصات فنی کیا ریو 2023

نحوه پرداخت خلافی خودرو با کد USSD

یک روش دیگر برای گرفتن خلافی خودرو رایگان وجود دارد. برخی مواقع، امکان رفتن به مراکز پلیس +10 را ندارید و یا نمی‌توانید به‌صورت آنلاین برای پرداخت خلافی خودرو خود اقدام کنید. در این روش، شما بدون اینترنت هم می‌توانید از کد USSD استفاده کنید و مشخصات مربوط به خلافی خودروی خود را به دست بیاورید.

خلافی خودرو رایگان
خلافی خودرو رایگان

در این روش برای گرفتن رایگان خلافی خودرو کافی است کد *110# را شماره‌گیری کنید. بعد از ارسال این کد، دو گزینه برای شما قابل مشاهده است که شامل خدمات قابل ارائه و خدمات در دست اقدام می‌شوند. برای مشاهده خلافی ماشین خود باید عدد 1 را ارسال کنید.

در مرحله بعد، گزینه استعلام خلافی خودرو را مشاهده می‌کنید که باید عدد 1 را ارسال کنید. در نهایت، گزینه‌ای برای شما نمایش داده می‌شود که از شما می‌خواهد کد VIN را وارد کنید. در این مرحله باید نگاهی به کارت خودروی خود بیاندازید و شماره 17 رقمی‌که پشت آن نوشته شده است را وارد نمایید.

توجه داشته باشید که در این مرحله، باید زبان گوشی خود را انگلیسی کرده باشید تا اعداد به‌صورت انگلیسی وارد شوند. در اینجاست که به‌راحتی می‌توانید خلافی خودرو رایگان را بگیرید و به همان صورت قبل، برای پرداخت آن اقدام کنید.

پرداخت خلافی خودرو با ATM

یکی دیگر از روش‌های پرداخت جریمه خودرو این است که از طریق دستگاه ATM اقدام کنید. در گذشته، شما فقط می‌توانستید با استفاده از دستگاه‌های ATM بانک ملی برای پرداخت خلافی خودرو اقدام کنید. این‌درحالی‌است‌که در حال حاضر، امکان پرداخت خلافی ماشین از ATM بانک‌های مختلفی مانند ملی، صادرات، سپه، رفاه، پاسارگاد، پارسیان، توسعه تعاون، دی، سینا و حکمت نیز وجود دارد.

خلافی خودرو

برای پرداخت خلافی خودرو با استفاده از دستگاه ATM، شما فقط باید یک کارت بانکی به همراه شناسه قبض و پرداخت را همراه خود ببرید. بعد از این‌که کارت را وارد دستگاه کردید، روی گزینه پرداخت قبض ضربه بزنید و شناسه قبض و پرداخت خلافی خودرو را وارد نمایید. بعد از تایید این مراحل، رسیدی در اختیار شما قرار می‌گیرد که بهتر است آن را نگه دارید.

استعلام خلافی خودرو آنلاین با سایت راهور

شما با مراجعه به سایت راهور، می‌توانید برای استعلام خلافی خودرو آنلاین اقدام نمایید. برای انجام این کار، فقط کافی است که به سایت پلیس راهور به آدرس rahvar120.ir بروید و وارد قسمت پرداخت الکترونیکی جرائم شوید که تقریباً در وسط صفحه دیده می‌شود. صفحه‌ای برای شما باز می‌شود و در این قسمت باید شناسه قبض و پرداخت را تایپ کنید.

علاوه‌براین، شما این امکان را دارید که استعلام میزان تخلفات رانندگی را نیز انتخاب نمایید. در این مرحله، باید بارکد کارت خودرو خود را وارد کنید؛ سپس تخلفات شما نمایش داده می‌شود. سپس به‌راحتی می‌توانید برای پرداخت آن‌ها اقدام کنید.

سایت راهور به‌گونه‌ای است که تمام اطلاعات همان لحظه نمایش داده نمی‌شوند و اگر جریمه هم شده باشید، 7 روز بعد برای شما نمایش داده می‌شود. به همین ترتیب، هنگامی‌که شما برای پرداخت خلافی خودرو اقدام می‌کنید، تقریباً 72 ساعت بعد در سایت راهور قابل مشاهده است. برای پرداخت خلافی خودرو، توجه داشته باشید که باید IP کشور ایران را داشته باشید و در صورت روشن بودن فیلترشکن، اول آن را خاموش کنید و سپس وارد سایت شوید.

خلافی خودرو

پرداخت خلافی ماشین با برنامه پلیس من

اگر می‌خواهید به‌صورت رایگان خلافی خودرو را استعلام گرفته و پرداخت کنید، می‌توانید از طریق برنامه پلیس من اقدام نمایید. این اپلیکیشن را خود راهور معرفی کرده که تمامی خدمات لازم در مرکز پلیس +10 را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. یکی از مهم‌ترین خدمات این اپلیکیشن، استعلام خلافی ماشین است که در چند مرحله به‌راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید.

استعلام و پرداخت خلافی با برنامه آپ

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های جذابی که با استفاده از آن به‌راحتی می‌توانید خلافی خودرو خود را استعلام گرفته و آن را پرداخت کنید، اپلیکیشن آپ است. این اپلیکیشن موردتأیید نیروی انتظامی است که به شما امکان تسویه آنی و اینترنتی جریمه خودرو را می‌دهد. به همین دلیل هم اگر نمی‌توانید وقت خود را برای رفتن به مراکز مختلف برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو بگذرانید، به‌راحتی می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن آپ، کار خود را راحت کنید.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این اپلیکیشن این است که شما می‌توانید گزینه پرداخت خودکار را در بخش خلافی خودرو فعال کنید. با فعال کردن این قابلیت، هر زمان که جریمه شوید به‌صورت خودکار از حساب شما پول برداشت شده و خلافی صفر خواهد شد. در نتیجه، دیگر نیازی نیست که نگران دیرکرد پرداخت جریمه یا دو برابر شدن آن باشید.

خلافی خودرو

البته توجه داشته باشید که برای استفاده از خدمات برنامه آپ برای پرداخت خلافی خودرو باید حتماً کد ملی مالک خودرو و شماره VIN آن را نیز ثبت کرده باشید. این کد روی برگ سبز و کارت ماشین نوشته شده است.

برای استفاده از اپلیکیشن آپ، کافی است که بعد از باز کردن آن، وارد بخش خلافی خودرو و عوارض شوید. بعد روی گزینه افزودن خودرو جدید ضربه بزنید و اطلاعات مربوط به خودروی خود را با استفاده از کارت و برگ سبز آن پر کنید و در نهایت، روی ثبت نهایی بزنید.

روی استعلام بدهی ضربه بزنید و انتخاب کنید که می‌خواهید استعلام خلافی با جزئیات را مشاهده کنید یا استعلام سرجمع خلافی. درصورت انتخاب استعلام خلافی با جزئیات، می‌توانید به‌راحتی متوجه شوید که در کجا و از چه طریقی جریمه شده‌اید. برای مثال، اگر دوربین یا پلیس راهور شما را جریمه کرده باشد، به‌راحتی قابل مشاهده است. استعلام خلافی خودرو با استفاده از اپلیکیشن آپ کارمزدی به مبلغ 5200 تومان دارد. بنابراین، این روش ازجمله روش‌های موجود استعلام خلافی خودرو رایگان محسوب نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

بررسی مشخصات فنی اشکودا اسلاویا

بررسی مشخصات فنی کیا پیکانتو 2023

استعلام و پرداخت خلافی خودرو با اپلیکیشن‌های دیگر

علاوه بر اپلیکیشن پلیس من و آپ، برنامه‌های دیگری نیز برای پرداخت خلافی خودرو طراحی شده‌اند که با استفاده از گوشی یا کامپیوتر، به‌راحتی می‌توانید خلافی خودرو خود را پرداخت کنید. فقط کافی است که عبارت استعلام یا خلافی خودرو را در اینترنت و یا گوگل‌پلی جستجو کنید و بعد از دانلود و اجرای برنامه، برای استعلام و خلافی خودرو خود اقدام نمایید.

خلافی خودرو

گرفتن رایگان خلافی خودرو با پلاک

برای گرفتن رایگان خلافی خودرو با پلاک به‌صورت آنلاین می‌توانید با وارد کردن بارکد گواهینامه خود، آن را ثبت کنید تا شماره پلاک برای شما نشان داده شود. در نهایت با استفاده ازاین‌روش، خلافی خودرو خود را استعلام گرفته و برای پرداخت آن اقدام کنید.

بااین‌حال، باید بدانید که هیچ روشی برای گرفتن رایگان خلافی خودرو با پلاک از طریق پیامک یا کد دستوری وجود ندارد. ازاین‌رو، شما فقط می‌توانید از طریق اینترنت بارکد گواهینامه خود را وارد نمایید تا از خلافی خودرو آگاه شوید.

چگونه می‌توان خلافی خودرو را کاهش داد؟

گاهی مواقع، این امکان وجود دارد که خلافی خودرو شما بیش از اندازه زیاد باشد و از عهده پرداخت آن برنیایید.

درصورتی‌که بتوانید به‌درستی خلافی خودرو خود را پیگیری کنید، به احتمال زیاد می‌توانید بخشی از مبلغ آن را کاهش دهید. زیرا گاهی اوقات، این امکان وجود دارد که پلیس راهور به اشتباه شما را جریمه کرده باشد. در این شرایط، می‌توانید روی خلافی خودرو خود اعتراض بزنید تا مبلغ آن تاحدودی کم شود.

درصورتی‌که خلافی خودرو شما کمتر از یک میلیون تومان باشد و بخواهید مبلغ آن را کم کنید، باید به‌صورت حضوری به اداره پلیس +10 مراجعه کنید. بعد از ثبت درخواست اعتراض شما، مرکز اجرائیات کل کشور آن را بررسی می‌کند و بعد از کمتر از 24 ساعت، از جواب نهایی مطلع خواهید شد.

خلافی ماشین

از طرف دیگر، اگر خلافی ماشین شما بیشتر از یک میلیون تومان باشد، برای اعتراض به این مبلغ و کاهش آن، باید به واحدهای رسیدگی به تخلفات رانندگی بروید. مدت‌زمان بررسی و جواب‌دهی به اعتراضات در این مراکز یک هفته به طول می‌انجامد و درصورتی‌که نیاز باشد، مبلغ خلافی ماشین شما کاهش پیدا می‌کند.

برای این‌که بتوانید به خلافی خودرو اعتراض کنید و مبلغ آن را کاهش دهید، باید حتماً سند مالکیت خودرو، کارت ملی صاحب خودرو، کارت شناسایی دارنده ماشین به همراه فرم درخواست اعتراض را به همراه داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

بهترین جایگزین واتساپ در ایران ؛ برنامه شبیه واتساپ چی نصب کنیم؟

اپلیکیشن های جایگزین اینستاگرام در ایران ؛ برنامه شبیه اینستاگرام چی نصب کنیم؟

اهمیت خلافی در کاهش جرایم رانندگی

جریمه خودرو یکی از مهم‌ترین روش‌هایی است که کمک زیادی به کاهش جرایم رانندگی کرده است. پلیس راهور در تلاش است که با استفاده از جریمه، رانندگان را مجبور کند که قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.

به یاد داشته باشید که اگر به هر نحوی جریمه شدید، هر چه سریع‌تر برای پرداخت آن اقدام کنید که بعد از مدتی دو برابر نشود و متحمل هزینه‌های بیشتر نشوید. همچنین برخی مواقع این امکان وجود دارد که توسط دوربین جریمه شده باشید و ندانید. به همین دلیل هم هر از چند گاهی حتماً استعلام خلافی خودرو خود را بگیرید.

سوالات متداول

آیا می‌توان خلافی خودرو را اقساطی کرد؟

شما با استفاده از اپلیکیشن سایت راهور، با استعلام و مشاهده جزئیات خلافی خودرو خود می‌توانید مبلغ آن را به‌صورت قسطی بپردازید. بدین صورت که فقط تیک جرایمی که می‌خواهید پرداخت آن‌ها انجام شود را می‌زنید.

بهترین اپلیکیشن‌ها برای پرداخت خلافی خودرو کدام‌ها هستند؟

بهترین اپلیکیشن‌هایی که خدمات خیلی خوبی برای پرداخت خلافی خودرو ارائه می‌دهند، شامل اپلیکیشن آپ و پلیس من می‌شوند. همچنین سایت راهور نیز قابلیت‌های خیلی خوبی در اختیار کاربران قرار می‌دهد که البته آپدیت نشدن آن باعث می‌شود کمی نتایج دیر نمایش داده شوند.

بیشتر بخوانید:

منبع: bimeh ،bimebazar ،bimeh

نظر شما درباره نحوه استعلام جریمه خودرو و روش‌های پرداخت آن چیست؟ آیا روش‌هایی را می‌شناسید که به آنها اشاره نکرده‌ایم؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر