;
coinex

پیش‌بینی همه‌گیری‌های بعدی با یک سیستم هشدار اولیه

دانشمندان از طریق یک سیستم هشدار اولیه، موفق به پیش‌بینی همه‌گیری‌های بعدی در آینده خواهند شد. این سیستم با تعیین توالی میلیون‌ها ژنوم کووید-19 کار می‌کند.

دانشمندان بریتانیایی از طریق یک برنامه نظارتی مقیاس بزرگ جدید متمرکز بر ویروس‌های تنفسی، تصمیم به پیش‌بینی همه‌گیری‌های بعدی کرونا را با یک «سیستم هشدار اولیه» دارند. آن‌ها همچنین از این طریق قصد توسعه واکسن‌های مؤثر در این زمینه را دارند.

این برنامه از سوی مؤسسه Wellcome Sanger (یک مرکز تحقیقات ژنومیک و ژنتیک در بریتانیا) توسعه یافته و طبق فرایندی ساخته شده که این سازمان در تعیین توالی میلیون‌ها ژنوم کووید-19 در طول همه گیری ویروس کرونا دنبال کرده است.

طبق اعلام این مؤسسه، هدف از ابداع Respiratory Virus & Microbiome، توسعه ویژگی نظارتی ژنومی رایج ویروس‌های تنفسی مانند آنفولانزا، آدنوویروس، راینوویروس و ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) است. افزون‌براین، اقدام به ردیابی پاتوژن‌های انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: کشف یک میکروب ویروس خور ؛ راهی برای مقابله با بیماری‌های ویروسی؟

نحوه کارکرد سیستم پیش‌بینی همه‌گیری‌های بعدی

در ابتدای فرایند کار این تیم، از طریق سواب بینی، یک آزمایش از افراد تهیه شده که توانایی تعیین توالی ژنوم کووید-19، آنفولانزا و سایر ویروس‌های تنفسی رایج را خواهد داشت. در انتها، هدف آن‌ها تعیین تمام ژن‌ها و گونه‌ها (ازجمله گونه‌های ویروسی، باکتریایی و قارچی) موجود در یک سواب خواهد بود.

با توجه به این اطلاعات، آن‌ها یک تئوری نظری در مورد پویایی ویروس تنفسی در بریتانیا مطرح کرده و مجموعه داده گسترده ژنوم ویروسی را برای عموم افراد در دسترس قرار خواهند داد.

«گوردون دوگان»، مدیر بیماری‌های عفونی مؤسسه Wellcome Sanger در این باره اعلام کرد:

«توالی‌یابی ژنومی فرصتی باورنکردنی برای ردیابی ویروس‌ها در سطح جهانی ارائه می‌کند و می‌تواند به محققان و سیاست‌گذاران کمک کند تا مکان و نحوه گردش آن‌ها را بررسی کنند. این اطلاعات برای آماده‌سازی سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی و تحقیقاتی حیاتی هستند».

پیش‌بینی همه‌گیری‌های بعدی

وی همچنین در ادامه بیانات خود نسبت به احتساب این ابتکار به عنوان گامی مهم در ایجاد سیستم‌های نظارتی در بریتانیا تاکید داشت که توانایی ردیابی شیوع ویروس‌ها و ارائه طرحی جهت ردیابی ویروس در سایر کشورها را نیز به ارمغان خواهد آورد.

پروفسور «سوزان هاپکینز»، مشاور ارشد پزشکی در آژانس سلامت و امنیت بریتانیا (UKHSA)، در این رابطه بیان داشت: «توالی‌یابی ژنومی در پاسخ به همه گیری کووید-19 بسیار مهم بود و همچنان در تلاش‌های جهانی برای مقابله با انواع تهدیدات سلامتی در آینده حیاتی هستیم».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره پیش‌بینی همه‌گیری‌های بعدی کرونا با یک سیستم جدید چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر