;
coinex

عذرخواهی وزیر علوم بابت قطع اینترنت برای برگزاری کنکور ؛ مصوبه شورای امنیت بود!

عذرخواهی وزیر علوم بابت قطع اینترنت برای برگزاری کنکور بعد از آن صورت می‌گیرد که اعتراضات زیادی نسبت به شیوه قطع اینترنت در روز کنکور انجام شد.

وزیر علوم بابت قطع اینترنت در روز کنکور سراسری از مردم عذرخواهی کرد و گفت: «این مصوبه شورای امنیت کشور بوده و قانونا باید اجرا می‌شد.»

بیشتر بخوانید: الفت نسب: با قطع اینترنت نشان دادند توسعه اقتصاد دیجیتال شوخی و شعار است!

عذرخواهی وزیر علوم بابت قطع اینترنت برای برگزاری کنکور

کنکور سراسری امسال با آزمون‌های پیشین تفاوت داشت. امسال نخستین سالی بود که کنکور در زمستان برگزار شد و اولین باری هم بود که اینترنت همراه با هدف جلوگیری از تقلب در کنکور قطع شد. محدودیتی که محمدعلی زلفی‌گل آن را برای حکفرمایی عدالت آموزشی و پیشگیری از تخلفات احتمالی لازم می‌دانست.

اساسا ایده قطع کنکور اولین بار از سوی وزارت علوم مطرح شد و معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آن را اعلام کرد. در آن زمان خواسته وزارت علوم قطعی کامل و سراسری اینترنت در سراسر کشور بود و وزیر علوم هم 15 دی ماه گفته بود که مردم قطع اینترنت را می‌پذیرند:

«به دلیل آسودگی خاطر داوطلبان و اینکه بدانند مبحث عدالت آموزشی در کانون توجه قرار دارد اینترنت را در زمان برگزاری کنکور قطع کردیم. پیشگیری از هر تخلفی شرط عقل است و به خاطر آرامش داوطلبان کنکور از شورای امنیت کشور خواستیم که اجازه دهند اینترنت محل برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و نقاط اطراف حوزه‌های برگزاری آزمون قطع شود تا تخلفی صورت نگیرد.»

عذرخواهی وزیر علوم بابت قطع اینترنت برای برگزاری کنکور ؛ مصوبه شورای امنیت بود!
عذرخواهی وزیر علوم بابت قطع اینترنت برای برگزاری کنکور ؛ مصوبه شورای امنیت بود!

این اظهارنظر نشانگر آن است که مصوبه شورای امنیت به درخواست وزارت علوم تصویب شده است و مشخص نیست که چرا وزارت حالا به دنبال انکار نقش پررنگ خود در صدور آن است. خصوصا که در این مدت همواره از قطع اینترنت به عنوان اصلی‌ترین راه جلوگیری از تقلب در کنکور یاد شده بود اما این کار هم نهایتا نتوانست مانع از تقلب شود. همانطور که پیش از برگزاری کنکور رئیس سازمان سنجش، اینترنت را آخرین حلقه امنیت کنکور قلمداد کرده بود.

اما صبح کنکور و در حالی که داوطلبان علوم تجربی در حال پاسخ به سوالات بودند، در شبکه‌های اجتماعی صفحاتی از سوالات کنکر منتشر شد. البته رئیس سازمان سنجش اعلام کرد که ادعای انتشار سوالات آزمون صحت ندارد و متخلفان کنکور هیچ توفیقی نیافته‌اند تا به اهداف خود برسند. او تاکید کرد که یک نفر اقدام به تصویربرداری از سه صفحه دفترچه‌های خود و انتقال به خارج از محل آزمون و ارسل برای پشتیبان خود کرد که این فرد دستگیر شد:

«با توجه به زمان کوتاه این اقدام و جمع‌آوری پاسخ‌نامه‌ها و همچنین مراقبت‌های انجام شده با دستگاه‌های آشکارساز هیچ خدشه و مشکلی در این زمینه به وجود نیامد.»

با این حال همین موضوع باعث انتقادات بسیاری شد و نشان داد که حتی قطعی اینترنت هم ضامن جلوگیری از لو رفتن سوالات نیست. این قطعی اساسا قرار بود تنها در محدود برگزاری آزمون اعمال شود، اما بعضی از کسانی که پیامکی در خصوص قطعی اینترنت دریافت نکرده بودند هم در روزهای پنجشنبه و جمعه ساعاتی را با قطعی اینترنت سپری کردند و فعالیت روزمره‌شان مختل شد. امروز وزیر ارتباطات درباره محدوده قطع شدن اینترنت در زمان کنکور توضیح داد:

«تلاش شد فقط در حوزه برگزاری کنکور اینترنت قطع شود اما همانگونه که می‌دانید سیگنال‌های بی‌سیم محدوده را پوشش می‌دهد و طبیعی است که فقط در همان نقطه نیست.»

وزیر ارتباطات همچنین به این نتیجه رسید دیگر اجازه قطعی اینترنت به دلیل کنکور سراسری را ندهد و اعلام کرد این آخرین باری بود که این اتفاق افتاد. اما در عین حال او بارها هم اعلام کرده که در مواردی که نهادهای امنیتی تعیین می‌کنند، تصمیم‌گیر نیست. در نتیجه تضمینی نیست که وزارت ارتباطات در آزمون تیر ماه بتواند جلوی درخواست قطعی اینترنت بایستد.

همانطور که تضمینی نیست که برگزاری سلامت کنکور به عدالت آموزشی کمک کند. بی‌عدالتی در کنکور درواقع خیلی پیش از این آزمون و زمانی آغاز شده که آموزش‌های دانش‌آموزان در مدارس دولتی و غیردولتی فاصله زیادی گرفت و شانس پایین دانش‌آموزان مدارس دولتی در کنکور سراسری خبرساز شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص عذرخواهی وزیر علوم بابت قطع اینترنت برای برگزاری کنکور چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر