;
coinex

موافقت مجمع تشخیص مصلحت با عرضه خودرو در بورس کالا

موافقت مجمع تشخیص مصلحت با عرضه خودرو در بورس کالا نخستین واکنش رسمی یک نهاد موثر بالادستی در خصوص عرضه خودرو در بورس است.

موافقت مجمع تشخیص مصلحت با عرضه خودرو در بورس کالا ممکن است رویه قیمت‌گذاری خودرو را تغییر دهد. این مجمع معتقداست شورای رقابت نباید در قیمت‌گذاری خودرو دخالتی داشته باشد. همچنین این مجمع از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت کرد و انتقاد رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این‌خصوص و انتقادات دیگر در این مورد را بی‌اساس خواند.

بیشتر بخوانید: مخالفت شورای رقابت با عرضه سه خودرو در بورس کالا [+واکنش وزیر اقتصاد]

موافقت مجمع تشخیص مصلحت با عرضه خودرو در بورس کالا

یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن اشاره بر مکانیزم شفاف عرضه محصولات سرمایه‌ای در بورس کالا، انتقاد از عرضه خودرو در بورس کالا توسط رئیس سازمان بازرسی کل کشور را بی‌مورد، و دخالت شورای عالی رقابت در قیمت‌گذاری خودرو را ناکارآمد تلقی کرد.

این مقام مسئول معتقد است، فرمول‌نویسی شورای عالی رقابت در چند سال گذشته پیامدی به غیر از زیان برای خودروسازها و همین‌طور گرانی غیرمعقولانه خودروها نداشته است. در این میان یک شبکه وسیع از دلالان، به واسطه رانت حاصل از اختلاف فاحش میان قیمت کارخانه‌ای و قیمت بازار آزاد، به سودهای کلان میلیاردی دست یافته‌اند و تنها ضرر نصیب فروشندگان و خریداران شده است.

انتقاد از عرضه خودرو در بورس کالا کاملاً بی‌مورد است؛ چرا که این بستر مزایده‌ای شفاف می‌تواند قیمت واقعی محصولات را کشف و دست دلالان را از معاملات خودرویی قطع کند. عرضه در بورس کالا بدون شک روشی بهتر از سهمیه‌بندی و سفارشی‌سازی عرضه این خودرو است و مانع فساد و واسطه‌گری‌های بدون منطق می‌شود.

موافقت مجمع تشخیص مصلحت با عرضه خودرو در بورس کالا

به گفته عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تجربه دخالت شورای عالی رقابت در قیمت‌گذاری خودرو پیامد چندان خوشایندی را تاکنون به همراه نداشته است. صنعت خودرو هم‌اینک متحمل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته بوده که مقصر اصلی آن، اجبار به عرضه خودروها با قیمت تکلیفی است.

شورای نگهبان در دوره قبل، قیمت‌ها را برخلاف واقعیت تعیین کرده و موجب ضرر خودروسازان، افزایش غیرمعقولانه قیمت‌ها و در نهایت ضرر مشتریان شده است. در این میان تنها دلالان به سودهای کلان رسیده‌اند.

به همین خاطر اصرار بر توقف عرضه خودرو در بورس کالا کمی عجیب و بی‌مورد به نظر می‌رسد. گزارش مالی شرکت‌هایی همچون ایران‌خودرو نشان می‌دهد که بستر مزایده‌ای بورس کالا توانسته پس از سال‌ها زیان، موجب سوددهی شرکت‌ها شود.

بازار سهام و بورس کالا جزو بازارهای شفاف اقتصاد کشور به حساب می‌آیند که از تولید و سودآوری شرکت‌ها حمایت می‌کنند. بنابراین بهتر است عرضه خودرو در بورس کالا ادامه پیدا کند تا اثرات مثبت آن موجب بهبود صنعت خودروسازی کشور شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره موافقت مجمع تشخیص مصلحت با عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر