;
coinex

عملیاتی شدن ریال دیجیتال از بهمن 1401

عملیاتی شدن ریال دیجیتال به‌زودی پس از 4 سال انجام می‌شود. ریال دیجیتال توسط بانک مرکزی به‌منظور پرداخت‌های خرد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

عملیاتی شدن ریال دیجیتال به‌زودی توسط سه بانک مهم کشور و به‌منظور استفاده در پرداخت‌های خرد مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ریال دیجیتال هم‌اکنون در مرحله آزمایشی و در کیف پول 3 بانک تجارت، ملت و ملی قرار دارد که طبق اعلام بانک مرکزی، از روز سه‌شنبه، 18 بهمن 1401 وارد فاز عملیاتی می‌شود. لازم به ذکر است، این پروژه از 4 سال پیش در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: پیش نویس رسمی سند رمزریال منتشر شد ؛ انتشار رسمی ریال دیجیتال

عملیاتی شدن ریال دیجیتال از بهمن 1401

پروژه ریال دیجیتالی از سال ۹۷ تا امروز در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد و اجرای پیش‌آزمایشی آن در سال ۱۴۰۰ کلید خورد و در نهایت در سال ۱۴۰۱ وارد فاز آزمایشی شد.

رمزریال ملی پول دیجیتالی است که بانک مرکزی آن را خلق می‌کند و در دسترس قرار می‌گیرد. این پول به شکل همتا به همتا در بستر فناوری قابل انتشار است. مسئول عرضه ریال دیجیتالی به‌ صورت انحصاری بانک مرکزی است و بانک‌های کشور مسئول توزیع آن به‌ شمار می‌آیند.

تاکنون طبق گفته محمدرضا مانی‌یکتا مدیر اداره نظارت نظام‌های پرداخت، فاز آزمایشی این طرح با ۵۰۰ کاربر در سه بانک ملی، ملت و تجارت اجرایی شده است. قرار است با رونمایی رسمی از این طرح در دهه فجر تمامی بانک‌های کشور امکان توزیع ریال دیجیتالی و احراز هویت کاربران برای استفاده از ریال دیجیتالی در کیف‌پول‌ها فراهم شود.

عملیاتی شدن ریال دیجیتال از 18 بهمن 1401

بر اساس پیش‌نویس ریال دیجیتالی، بانک مرکزی وظیفه مدیریت چرخه عمر ریال دیجیتالی و تعریف دسترسی بانک‌ها و مسدود و فعال‌سازی و تعریف و اعمال سیاست‌های کلان مدیریت زیست‌بوم ریال دیجیتالی را بر عهده دارد و متولی دفتر کل توزیع‌شده و مشارکت در تایید تراکنش‌ها و اجرای قراردادهای هوشمند است. همچنین بانک عضو متولی نیز احراز هویت کاربران و فعال‌سازی کیف ریال دیجیتالی را عهده‌دار شده‌اند.

اولین بار در مهرماه ۹۶ بود که پروژه رمزریال ملی در سیاست‌نامه فناوران مالی بانک مرکزی دیده شد و قرار بود بانک مرکزی تا نیمه سال ۹۷ چارچوب رمزارز ملی را روشن کند. در همان سال مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک وقت، سید ابوطالب نجفی، در گفت‌وگو با پیوست گفته بود بانک مرکزی سندی برای رمزارز ملی تدوین کرده که این شرکت پلتفرم آن را ساخته ‌است.

همچنین در آن زمان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در گفتگویی از رونمایی نسخه آزمایشی یا پروتوتایپ رمزارز ملی رونمایی خبر داده بود؛ با این حال، این پروژه وارد فاز آزمایشی نشده بود تا اینکه در مهرماه ۱۴۰۰ علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی وقت، گفته بود در صورت تصویب شورای پول و اعتبار، رمزارز ملی به صورت آزمایشی در کشور عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره عملیاتی شدن ریال دیجیتال از بهمن 1401 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر