;
coinex

تداوم قطعی‌های مقطعی اینترنت همزمان با ادعای بدل شدن ایران به هاب ترانزیت داده منطقه!

در وضعیتی که شرکت ارتباطات زیرساخت از بدل شدن ایران به هاب ترانزیت منطقه خبر داده است شاهد تداوم قطعی‌های مقطعی اینترنت هستیم.

در شرایطی که رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت از بدل شدن ایران به هاب ترانزیت داده در منطقه خاورمیانه در آینده نزدیک خبر داده است که سریال قطعی‌های مقطعی اینترنت در سراسر کشور همچنان ادامه دارد. اواخر هفته گذشته بود که اینترنت ثابت و موبایل برای حدود 10 دقیقه در سراسر کشور قطع شد و وقتی خبرنگاران برای پیگیری ماجرا با شرکت ارتباطات زیرساخت تماس برقرار کردند، او از بروز چنین اختلالی ابراز بی‌اطلاعی کرد.

بیشتر بخوانید: چرا اینترنت استارلینک در ایران مانند اوکراین فراگیر نشد؟

تداوم قطعی‌های مقطعی اینترنت

فارغ از این، در هفته گذشته بخش‌های مختلف کشور از جمل سیستان و بلوچستان، مازندران و آذربایجان نیز شاهد قطعی کامل اینترنت بودند که با دلایلی مانند برودت هوا، سرقت و قطعی کابل فیبر نوری توجیه شدند. چندی بعد از این هم اینترنت سه شهر ساری، نکا و قائمشهر در استان مازندران هم برای ساعاتی به طور کامل قطع شد.

این اتفاقات در شرایطی در سراسر کشور در حال رخ دادن است که سایت مرکز تبادل ترافیک داده تهران که وضعیت مبادله ترافیک را نشان می‌دهد و مرجعی برای رصد اختلالات اینترنتی کشور به شمار می‌رود نیز از حدود دو هفته پیش کاملا از دسترس خارج شده و کسی توضیحی برای چرایی این موضوع نداده است.

تداوم قطعی‌های مقطعی اینترنت همزمان با ادعای بدل شدن ایران به هاب ترانزیت داده منطقه!

شفاف‌سازی ناکافی وزارت ارتباطات درباره آنچه در شبکه در حال رخ دادن است این گمانه را از سوی کارشناسان مطرح کرده که یحتمل اعمال تغییرات جدیدی در سیستم‌های فیلترینگ و توسعه شبکه ملی اطلاعات منجر به بروز چنین اختلالات قابل توجهی شده است. این موارد در کنار اختلالات جزئی اما مداومی که ماه‌ها است کاربران را می‌آزارد، حتی برخی چهره‌های سیاسی را بر آن داشته تا نسبت به این شرایط موضع بگیرند و خواستار شفاف‌سازی شرکت ارتباطات زیرساخت شوند.

با توجه به متمرکز بودن شبکه اینترنت کشور که مدیریت آن نیز انحصارا در دست نهادهای دولتی است، بسیاری از کارشناسان اظهارنظر دقیق درباره آنچه درحال رخ دادن است را امکان‌پذیر نمی‌دانند؛ خصوصا که متولیان بخش‌های مختلف ارتباطی نیز تلاش چندانی برای انتشار اطلاعات بیشتر و شفاف‌سازی انجام نمی‌دهند.

آنها معتقدند که حتی اگر تمام تغییراتی که در مدت اخیر در شبکه زیرساختی کشور ایجاد و به بروز اختلالات اخیر منجر شده، کاملا عمدی نبوده و کنترل‌شده باشند نیز باز راه انتقاد بر مدیران این بخش باز است. زیرا تمام این تغییرات می‌توانست به صورت بهینه‌تر یا حداقل در ساعات کم‌ترافیک‌تر شبانه‌روز اعمال شود، نه در ظهر هنگام و پیک مصرف.

فعالان حوزه آی‌تی با اشاره به مهاجرت گسترده نیروهای متخصص و عدم همکاری برخی کارشناسان با دستگاه‌های دولتی، تاکید دارند که احتمالا این بخش از ضعف جدی کارشناس برای مدیریت درست شبکه نیز رنج می‌برد. با این حال هرچه باشد، شرایط موجود اینترنت کشور و بروز قطعی مکرر در مناطق مختلف کشور بدون اطلاع‌رسانی به موقع، باعث می‌شود ادعای تبدیل شدن به هاب ترانزیت داده در منطقه چندان قابل‌پذیرش نباشد و دور از ذهن به نظر برسد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تداوم قطعی‌های مقطعی اینترنت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر