;
coinex

اقدامات دولت آمریکا برای کاهش محدودیت‌های اینترنتی در ایران ادامه دارد

دولت آمریکا و برخی ایرانیان مقیم ایالات متحده در حال تلاش برای کاهش محدودیت‌های اینترنتی در ایران هستند؛ با این حال کماکان مشکل فیلترینگ پابرجاست.

این روزها دولت آمریکا و برخی ایرانیان مقیم این کشور، مشغول رایزنی و جمع‌آوری پول جهت ترغیب و تشویق به گسترش خدمات شرکت اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس در ایران هستند. در همین راستا هفته گذشته نیز اوفک مصوبه پیشین خود که ابهاماتی در زمینه رفع تحریم‌های فناورانه جهت ارائه خدمات به کاربران ایرانی بود را مورد اصلاح و بازبینی قرار داد تا غول‌های اینترنتی بدون نگرانی در این موضوع کار کنند.

به هر حال کندی پیشبرد اهداف حقوقی و تحریمی خود مانعی بر سر راه اقدامات فوری غول‌های فناوری بوده، که در حال حاضر با توجه به ایجاد کمپین‌های مستقل و مردمی ‌از طرف برنامه‌نویسان و کارکنان حوزه فناوری در پی رفع این مانع هستند. در همین زمان فشار انجمن‌ها و کارکنان ایرانی و خارجی به مدیران شرکت‌های مستقر در سیلیکون‌ولی، همچون گوگل و مایکروسافت جهت اعمال نقش فعال‌تر در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید: نماینده مجلس: محدودیت اینستاگرام و واتساپ از این شدیدتر نخواهد شد

اقدامات آمریکا جهت کاهش محدودیت‌های اینترنتی در ایران

به هر حال تمام راه‌حل‌ها معطوف به این مسائل نیست. به نظر موانع خیلی گسترده‌تر از این حرف‌ها باشد. به عنوان مثال متیو پرینس مدیرعامل کلودفلر، در اجلاس داووس سوئیس (مجمع جهانی اقتصاد)، در گفتمانی در رابطه با امنیت و فناوری اعلام کرد: «از طرف یک مقام ارشد کاخ سفید تماس گرفتند که آیا می‌توانید همان کاری را که در روسیه برای دور زدن سانسور اینترنت انجام می‌دهید، در ایران انجام دهید؟ گفتم: نه. گفتند: چرا؟ گفتم: چون تحریم‌ها، مانع قرار دادن تجهیزات در ایران شد». به نظر در حال حاضر با وجود پیشنهاد مقام ارشد کاخ سفید به شرکت کلودفلر، مبنی بر اعطای «مجوز» فعالیت در ایران، طبق اعلام پرینس دیگر برای این کار، «خیلی دیر» شده باشد.

کاهش محدودیت‌های اینترنتی در ایران

در همین زمینه وایرد نیز گزارشی را منتشر کرده است، ظاهراً یکی از مهندسان گوگل، به منظور کمک به والدین و سایر افراد خانواده خود برای برقراری تماس در ایران، سروری را از یک ارائه‌دهنده کمتر شناخته‌شده جهت میزبانی VPN خریداری کرده است. وی همچنین دستورالعملی را پیگیری کرده که همتایان ایرانی در گوگل و سایر شرکت‌ها جمع‌آوری کرده بودند. بنابراین در سفر اخیر خود به ایران طبق بررسی‌های خود بر روی تبلت والدینش توانسته به این سرویس متصل شود.

در اقدام دیگری با همکاری گوگل، حدود 375 هزار دلار به بنیاد حامی دسترسی به اینترنت در ایران، کمک شده است. یک گروه پنج‌نفره که اکثرا اروپایی هستند نیز طی سه ماه گذشته، دو بار در هفته به دور یکدیگر جمع شده تا به بحث و تحقیق در مورد امکان ارسال پیام بین دستگاه‌ها، بدون نیاز به اینترنت، بپردازند.

به هر حال با چنین گزارش‌هایی می‌توان متوجه شد که این نمونه‌ اقدامات برای کاهش محدودیت‌های اینترنتی در ایران که عموماً رسانه‌ای نمی‌شوند، در حال افزایش بوده و در آینده باید منتظر نتایج آن باشیم.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره اقدامات آمریکا برای کاهش محدودیت‌های اینترنتی در ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر