;
coinex

جایگزینی سپام با سوئیفت در مبادلات تجاری ایران و روسیه

جایگزینی سپام با سوئیفت در مبادلات بین در کشور ایران و روسیه نهایی شد. انجام این کار چه فوایدی می‌تواند برای ایران داشته باشد؟

طبق توافق دو کشور ایران و روسیه، جایگزینی سپام با سوئیفت به خط پایان رسید. ازاین‌رو زین‌پس تمامی مراودات ایران با روسیه از طریق سپام انجام خواهد شد. سپام به عنوان پیام‌رسان داخلی کشور از زمانی که ایران توسط سوئیفت تحریم شد، روی‌کار آمد. این سامانه دراصل به‌منظور الکترونیکی کردن مراودات بانکی راه‌اندازی شده است.

بیشتر بخوانید: ممنوعیت خدمات بانکی برای مهاجران و اتباع ؛ محرومیت تبعیض‌آمیزی که قصدی برای رفعش نیست!

جایگزینی سپام با سوئیفت به خط پایان رسید

پیام‌رسان ملی یا سپام پس از تحریم ایران از سوی سوئیفت در کشور راه‌اندازی شد. سپام در ایران کارکرد سوئیفت را دارد و پیام‌های بانکی را مبادله می‌کند. سامانه پیام‌رسانی مالی الکترونیکی سپام به‌ منظور الکترونیکی کردن مراودات بانکی و ایجاد زیرساخت یکپارچه خدمت رسانی راه‌اندازی شده‌ است.

اتصال شبکه بانکی ایران به شبکه «میر» در دستور کاری دو دولت قرار داشت و در طرحی که تاکنون از آن صحبت شده بود قرار بود شتاب به عنوان شبکه تبادل اطلاعات بانکی به میر روسیه متصل شود اما در شرایط فعلی اتصال شبکه سامانه پیام‌رسان ملی ایران به روسیه امکان‌پذیر شده است.

طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، از روز گذشته ۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ سامانه‌های پیام‌رسان بانکی ملی دو کشور ایران و روسیه به یکدیگر متصل شدند و این امکان نیز فراهم شد که همه بانک‌های عضو سامانه پیام‌رسان‌های بانکی ملی ایران با همه بانک‌های کشور روسیه، تبادل پیام‌های بانکی داشته باشند.

جایگزینی سپام با سوئیفت به خط پایان رسید
شبکه پیام‌رسان ملی بانکی ایران به پیام‌رسان بانکی روسیه متصل شد.

با اجرای این قرارداد، ۵۲ شعبه بانکی ایران و چهار بانک خارجی در بستر سپام از سمت ایران و ۱۰۶ بانک نیز از طریق SPFS از سمت روسیه متصل می‌شوند. از طرف ایران بانک شهر و از طرف روسیه بانک VTB برای اجرای آزمایشی انتخاب شده‌اند و در ادامه سایر بانک‌ها نیز به این شبکه متصل خواهند شد.

سپام یک زیرساخت پیام‌رسانی واحد مالی ملی در کشور است که برای تمام مراودات مالی عمده بانک‌ها از قبیل اعتبارات اسنادی ارزی و ریالی، ضمانت‌نامه‌های ارزی و ریالی، حوالجات ارزی، مکاتبات، استعلام‌ها و مذاکرات از طریق یک شبکه واحد پیام‌رسانی قابل استفاده است. همان زمان اعلام شد اتصال به بانک‌های خارجی در خارج از کشور را می‌توان از طریق سپام برقرار کرد.

مقرر شده با اتصال پیام‌رسان‌های مالی ایران و روسیه به یکدیگر مبادلات مالی میان دو کشور تسریع شود و روند معاملات تجاری نیز سرعت گیرد.

پس از تحریم روسیه امکان دسترسی این کشور به سوئیفت نیز با مشکل مواجه شده است از همین رو اتصال شبکه پیام‌رسان بانکی ایران و روسیه می‌تواند جایگزین سوئیفت در مراودات این دو کشور شود.

از سویی هم‌اکنون راه‌اندازی رمزارز مشترک نیز در دستور کاری هر دو کشور قرار دارد؛ پیش از این اعلام شده بود ایران و روسیه می‌خواهند استیبل‌کوینی با پشتوانه طلا با نام «توکن منطقه خلیج فارس» عرضه کنند. این اقدام به‌ دنبال همکاری‌های مشترک ایران و روسیه برای توسعه فعالیت‌های فرامرزی از طریق رمزارز صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص جایگزینی سپام با سوئیفت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر