;
coinex

شرط عجیب گمرک برای ترخیص خودروهای وارداتی ؛ سود فروش را به حساب ما بریزید!

شرط عجیب گمرک برای ترخیص خودروهای وارداتی در واقع واریز سود بورس کالا به حساب گمرک بوده که به علت پیچیدگی‌های قانونی این امر مطرح شده است.

سرانجام پس از گذشت تقریباً 5 سال واردات خودرو مجدداً آغاز شد و تاکنون هم چند محموله خودروی خارجی وارد گمرکات کشور شده است. اما با این حال، «فرود عسگری»، معاون گمرک ایران، شرط عجیب گمرک برای ترخیص خودروهای وارداتی را مطرح کرده است. براساس شرط گمرک، به منظور ترخیص خودروهای وارداتی، صرفاً در صورتی این امکان فراهم خواهد شد که خودروها در بورس کالا فروخته شده و مابه‌تفاوت قیمت فروش آن‌ها به حساب گمرک واریز شود.

هم‌اکنون با توجه به ابلاغیه دولت در مورد مصوبه ساماندهی واردات خودرو، سود بازرگانی به صورت علی‌الحساب و بر طبق قدرت موتور و میزان انرژی مصرفی خودروها مشخص می‌شود. از طرفی قرارگیری خودروهای وارداتی در پلتفرم شفاف بورس کالا به‌منظور کشف قیمت بوده و مطابق مکانیزم مزایده عملیات فروش آن‌ها به انجام می‌رسند.

بیشتر بخوانید: موافقت مجلس با واردات خودرو کارکرده [+جزئیات]

جزئیاتی از شرط عجیب گمرک برای ترخیص خودروهای وارداتی

مطابق با مکانیزم مزایده، هر متقاضی در صورت ارائه پیشنهاد قیمت بالاتر، برنده خودرو خواهد شد. لذا قیمت کشف‌شده و قیمت فروش تفاوت قابل‌توجهی با یکدیگر خواهند داشت. بنابراین طبق شرطی که مطرح شد بورس باید نسبت به واریز این مابه‌التفاوت به حساب گمرک اقدام کند تا ترخیص ماشین‌های وارداتی صورت پذیرد. درواقع، تا هنگامی که خودرو در بورس کالا فروخته نشود، اجازه ترخیص آن‌ها داده نخواهد شد.

شرط عجیب گمرک برای ترخیص خودروهای وارداتی

با این وجود شرط گمرک جهت ترخیص خودروهای وارداتی مخالف خاصی با شرط بورس کالا برای عرضه خودروهای وارداتی نخواهد داشت. پیش‌تر رئیس بورس کالا، شرطی را به‌منظور فروش خودروهای خارجی در این پلتفرم مطرح کرد که طبق آن، صرفاً عرضه خودروهای وارداتی درصورتی در پلتفرم بورس کالا صورت می‌پذیرد که به‌طور فیزیکی وارد گمرک شده و فیش انبار دریافت کرده باشند.

البته این شرط بورس کالا در واکنش به وعده وزیر صمت مبنی بر پیش‌فروش مجازی 90 هزار دستگاه خودروی وارداتی در بورس کالا عنوان شده است. بورس کالا به‌عنوان یک بازار اقتصادی شفاف مسلماً مجوز فروش یک کالا (خودرو) به‌طور فرضی و برحسب اطمینان به وعده‌های هیچ مقام مسئولی – حتی وزیر صمت – را نخواهد داد؛ زیرا در برابر مشتریان خود احساس مسئولیت کرده و صرفاً به شرطی امکان عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا را به وجود می‌آورد که خودروها از پیش ساخته شده و وارد کشور شده باشند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص شرط عجیب گمرک برای ترخیص خودروهای وارداتی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر