;
coinex

تبرئه ایلان ماسک در دادگاه سانفرانسیسکو ؛ ماسک چرا دادگاهی شد؟

حکم تبرئه ایلان ماسک در دادگاه سانفرانسیسکو در موضوع سهام تسلا صادر شد. این دادگاه به عدله کافی در این‌خصوص دسترسی نداشت.

پس‌از کش‌وقوس‌های فراوان، دادگاه رأی خود مبنی‌بر شکایت سهام‌داران تسلا از مدیرعامل این شرکت را صادر کرد. براین‌اساس حکم تبرئه ایلان ماسک در دادگاه سانفرانسیسکو صادر شد. این دادگاه درخصوص توییت خصوصی‌سازی شرکت تسلا برگزار شده بود که درآن ایلان ماسک به‌عنوان متهم ردیف‌اول پای میز محاکمه نشست. اما این ثروتمند آمریکایی خوش‌شانس بود و از این مخمصه نجات پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: خسارت 204 میلیارد دلاری تسلا در سال 2022 به خاطر بیت کوین!

تبرئه ایلان ماسک در دادگاه سانفرانسیسکو

هیئت منصفه‌ی دادگاه سان فرانسیسکو به مدت تقریبا یک ساعت ادعاهای پرونده‌ی خبرساز ایلان ماسک را که در نتیجه‌ی توییت خصوصی‌سازی تسلا منتشر شده بود بررسی کرد و گفت:

دررابطه‌با ضرر سنگین سهام‌داران تسلا، هیچ مسئولیتی متوجه ایلان ماسک نیست.

زمان تصمیم‌گیری هیئت‌ منصفه به شکلی غیرمعمول کوتاه بود. مقایسه‌ی پرونده‌های این چنینی کار سختی است، اما به‌طور معمول صدور حکم نهایی هیئت منصفه چندین روز طول می‌کشد.

دادگاه جدید ایلان ماسک به توییتی ارتباط داشت که مدیرعامل پرحاشیه‌ی تسلا در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد. ماسک در آن زمان گفت: «بودجه‌ی لازم برای خصوصی‌سازی تسلا «تأمین شده است» اما در نهایت پروژه‌ی ماسک شکست خورد. در برهه‌ی زمانی کوتاه، ارزش سهام تسلا به شدت تغییر کرد و در نتیجه‌ی این اتفاق شماری از سهام‌داران میلیون‌ها دلار ضرر کردند. این سهام‌داران ادعا می‌کنند ضرر میلیون دلاری‌شان نتیجه‌ی توییت ایلان ماسک بوده است.

تبرئه ایلان ماسک در دادگاه سانفرانسیسکو

دادگاه سان فرانسیسکو به مدت چند هفته ادامه داشت و در جلسات مختلف افزون‌بر ایلان ماسک، افراد دیگری نیز حضور پیدا کردند. ماسک گفت:

سرمایه‌گذاران عربستانی تضمین داده بودند که بودجه‌ی خصوصی‌سازی تسلا را تأمین می‌کنند، اما در نهایت از تصمیم اولیه‌ی خود عقب‌نشینی کردند.

ادوارد چِن، قاضی مسئول پرونده‌ی ایلان ماسک، قبلا گفته بود:

«مدیرعامل تسلا توییت‌هایی با داده‌های غلط منتشر کرده است. هیئت منصفه با آگاهی از این موضوع، بررسی کرد که آیا ماسک عمداً به سهام‌داران تسلا ضرر مالی زده است یا نه.»

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده به خاطر همان توییت خصوصی‌سازی تسلا از ماسک شکایت کرد و در نهایت جریمه‌ای ۴۰ میلیون دلاری در نظر گرفت. ماسک همچنین مجبور شد از سِمَت ریاست هیئت‌مدیره‌ی تسلا کناره‌گیری کند. ماسک با وجود سازش با کمیسیون بورس و اوراق بهادار، بارها گفت که هیچ اشتباهی مرتکب نشده است.

نیکلاس پوریت، وکیل شاکیان پرونده، در نطق پایانی دادگاه گفت پرونده‌ی توییت خصوصی‌سازی تسلا درباره‌ی این است که آیا قوانین عمومی برای ایلان ماسک نیز اعمال می‌شود یا نه:

میلیاردرها نباید تحت قوانینی متفاوت فعالیت کنند. او گفت انتشار توییت ایلان ماسک ضرر سنگینی به سهام‌داران تسلا زده و همین موضوع برای مسئول‌دانستن او کافی است.

تبرئه ایلان ماسک در دادگاه سانفرانسیسکو

پوریت گفت که افزون‌بر ایلان ماسک، تسلا نیز در برابر ضرر مالی سهام‌دارانش مسئول است: «تسلا با آگاهی تصمیم گرفت که ایلان ماسک را به تصویر عمومی شرکت تبدیل کند. به‌طور مشخص، صفحه‌ی توییتر ایلان ماسک به منبع اصلی اخبار و اطلاعات تسلا تبدیل شده است.»

الکس اسپیرو، وکیل ایلان ماسک، در سخنان پایانی خود گفت با «غلط بودن» توییت ماسک موافق است، اما اعتقاد دارد که مدیرعامل تسلا مرتکب کلاه‌برداری نشده:

«صرف بد بودن توییت، آن را به توییتی کلاه‌بردارانه تبدیل نمی‌کند.»

اسپیرو در ادامه گفت: «ایلان ماسک در تلاش بود تسلا را به شرکتی خصوصی تبدیل کند و می‌توانست چنین کاری انجام دهد. مشکلی درباره‌ی تأمین بودجه‌ی خصوصی‌سازی وجود نداشت، این حقیقتی اساسی است و هرگز تغییر نمی‌کند.»

وکیل ایلان ماسک گفت: «سهام شرکت‌ها به دلایل متعدد، همیشه در حال تغییر است. آن‌ها می‌خواهند ماسک را به خاطر استفاده از دو کلمه تنبیه کنند.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره تبرئه ایلان ماسک در دادگاه سانفرانسیسکو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر