;
coinex

طرح واردات خودروهای کارکرده در مجلس تصویب شد

مصوبه جدید کمیسیون تلفیق ضمن موافقت با طرح واردات خودروهای کارکرده، خودروسازان را موظف به عرضه خودرو از طریق بورس کالا در سال آینده کرده است.

کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، دیروز به تاریخ 18 بهمن 1401 موافقت خود را با طرح واردات خودروهای کارکرده اعلام کرد. یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 1402 هم خبر موافقت اعضای این کمیسیون با واردات خودروهای کارکرده زیر پنج سال را در سال آینده تایید کرد.

«جلال رشیدی کوچی»، نماینده مردم مرودشت و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی، ضمن انتشار توئیتی در صفحه شخصی خود در توئیتر، بیان کرد: «دقایقی قبل در کمیسیون تلفیق بودجه 1402 اجازه واردات انواع خودروهای دست دوم سواری، کشنده، کامیون، ون، اتوبوس و مینی‌بوس تا 5 سال کارکرد به دولت داده شد».

لازم به ذکر است که پس از اتمام بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، باید مواد لایحه بودجه سال 1402 کل کشور توسط نمایندگان در صحن مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد. البته مطابق با اظهار نظر یکی از اعضا کمیسیون تلفیق خودروسازان در سال 1402 مکلف به عرضه خودرو صرفاً از طریق بورس کالا هستند.

بیشتر بخوانید: مخالفت انجمن خودروسازان با طرح واردات خودروهای کارکرده

موافقت با طرح واردات خودروهای کارکرده و عرضه خودرو در بورس کالا

براساس اعلام مسئولان، واردات خودرو با پیش‌شرط ارائه خدمات پس از فروش به انجام خواهد رسید. به‌منظور اجرای این شرط هم خودروسازان ملزم به خرید خودروهای خارجی از شرکت مادر یا نمایندگی آن هستند. درواقع، صرفا درصورتی امکان استفاده از خدمات پس از فروش یک شرکت خودروساز وجود دارد که خرید به صورت مستقیم از آن شرکت انجام بپذیرد.

طرح واردات خودروهای کارکرده

به هر حال، با توجه به صحبت‌های سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن، امکان عدم بهره‌مندی خودروهای وارداتی از خدمات پس از فروش بسیار بالا است. از همین‌رو پشتوانه خرید خودروهای وارداتی برای مصرف‌کنندگان این حوزه محل شک و تردید بسیاری است.

مدتی قبل هم روابط عمومی کوشا خودرو در مورد موضوع خدمات پس از فروش در واردات خودرو بیان داشت: «با توجه شرایط تحریمی کشور، هیچ شرکت مادری حاضر به فعالیت و حضور در ایران نیست. از لحاظ رسمی، هیچ نمایندگی به‌صورت مستقیم از طرف شرکت مادر در ایران حضور ندارند. شرکت‌های واردکننده تضمین خدمات پس از فروش به وزارت صمت داده‌اند. از طرفی دیگر، قطعات مفصلی برای خودروهای وارداتی سفارش‌ داده شده و هیچ نگرانی بابت خدمات پس از فروش وجود ندارد».

با توجه به چنین اظهاراتی از روابط عمومی یکی از شرکت‌های واردکننده، می‌توان چنین نتیجه گرفت که ارائه خدمات پس از فروش چه در خودروهای کارکرده و چه در خودروهای نو با ابهام بسیار روبرو بوده و در این زمینه عدم قطعیت حکمفرما است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص موافقت با طرح واردات خودروهای کارکرده چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر