;
coinex

سیستم عامل M OS به عنوان جایگزین روسی ویندوز در راه است

سیستم عامل M OS توسط روسیه با هدف جایگزینی ویندوز ساخته شده است. اما این سیستم‌عامل چقدر می‌تواند کارایی داشته باشد؟

سیستم عامل M OS به‌عنوان جایگزین روسی ویندزو ساخته شد. طبق اعلام این کشور، این سیستم‌عامل به‌منظور استفاده در کامپیوترها، مدارس و مراکز آموزشی و همچنین سازمان‌های این کشور حایگزین ویندوز خواهد شد. این سیستم‌عامل مبتنی‌بر کرنل لینوکس است که توسط دپارتمان فناوری اطلاعات شهر مسکو توسعه داده شده است.

بیشتر بخوانید: نسخه سبک ویندوز 11 با عنوان Tiny11 رسما منتشر شد

سیستم عامل M OS جایگزین ویندوز می‌شود

بازار نرم افزار روسیه میزبان سیستم عامل جدیدی به‌نام M OS است. سیستم عاملی که مبتنی بر کرنل لینوکس ساخته شده و می‌خواهد جایگزین ویندوز باشد. البته این سیستم عامل که توسط دپارتمان فناوری اطلاعات شهر مسکو روسیه توسعه پیدا کرده، به‌طور خاص برای استفاده در مؤسسات آموزشی طراحی شده است و تیم توسعه‌دهنده آن می‌گوید که برای توسعه سیستم عامل M OS، از توسعه‌دهندگان روسی دیگری نیز کمک گرفته‌اند.

در واقع تیمی متشکل از ۲۵ توسعه‌دهنده در ساخت و کدنویسی سیستم عامل روسی ام او اس نقش داشته‌اند. توسعه کیت توزیع آن هم حدوداً شش ماه به‌طور انجامیده است. در حال حاضر این سیستم عامل روی کامپیوترهای شخصی، لپ تاپ‌ها و نمایشگرهای تعاملی هوشمند مدارس شهر مسکو نصب شده است. همچنین تیم پروژه MES یا Moscow Electronic School نیز وظیفه پشتیبانی و کمک به توسعه آن را بر عهده دارد.

سیستم عامل M OS جایگزین ویندوز می‌شود

وب‌سایت این سیستم عامل روسی مشخص نکرده که آن مبتنی بر کدام توزیع نرم‌افزاری ساخته شده است. همچنین در اسناد وزارت توسعه دیجیتال روسیه نیز اطلاعاتی از آن ثبت نشده است.

سیستم‌عامل M OS از چه نرم‌افزارهایی پشتیبانی می‌کند؟

در سیستم عامل روسی ام او اس به‌صورت پیش‌فرض محبوب‌ترین مرورگرهای وب مثل Google Chrome و Mozilla Firefox، کلاینت‌های ایمیل مثل Mozilla Thunderbird و Evolution، مجموعه‌های آفیس مثل P7-Office و LibreOffice و همینطور ابزارهای دیگری برای ساخت اسکرین شات از صفحه، ضبط ویدیو از روی صفحه و کار با فایل‌های مختلف نصب شده‌اند. همچنین این سیستم از پروفایل‌های مختلف برای معلمان، والدین و دانش آموزان پشتیبانی می‌کند و دارای محیط گرافیکی دسکتاپی KDE لینوکس است.

البته این تنها راهکار داخلی روس‌ها برای مدارس و دیگر مراکز آموزشی نیست. شرکت‌های توسعه‌دهنده دیگری مثل Astra Linux، Red Soft ،SPO و Basalt نیز پیش از این سیستم عامل‌های آموزشی را توسعه داده‌اند. اما سیستم عامل جدید M OS دارای مزیت‌هایی نسبت به آن‌ها از جمله رابط کاربری تعاملی و آسان و همچنین عملکردی پایدار و قابل اعتماد است. علاوه بر این، سطح بالایی از امنیت سایبری را هم فراهم می‌کند.

روسیه به‌دنبال جایگزین کردن و داخلی‌سازی سرویس‌های نرم افزاری برای مدارس و مراکز آموزشی سطح کشورش است. آن‌ها سال‌هاست که در این بخش فعالیت می‌کنند و M OS فقط یکی از جدیدترین دستاوردهای روسیه در حوزه توسعه سیستم عامل‌های دسکتاپی است. گرچه این سیستم عامل محدودیت‌های بسیار زیادی دارد و به‌هیچ عنوان گزینه مناسبی برای کاربران عادی نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره سیستم عامل M OS چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر