;
coinex

راهنمای خرید خودروهای وارداتی ؛ هرآنچه باید از روش جدید واگذاری خودرو بدانید

راهنمای خرید خودروهای وارداتی اعلام شد. در این نوشته می‌توانید از تمامی مراحل و نحوه ثبت‌نام خودروهای وارداتی مطلع شوید.

روز گذشته وزارت صمت زمان ثبت نام برای خرید خودروهای وارداتی را اعلام کرد و در همین راستا، در این مطلب به روش خرید خودروهای وارداتی می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: طرح فروش خودروهای ام وی ام اسفند 1401 [+شرایط و قیمت]

راهنمای خرید خودروهای وارداتی

پس از ابلاغ آیین نامه واردات خودرو و اعلام لیست شرکت‌های واردکننده، روند واردات خودرو رسما آغاز شد. بر اساس آنچه وزارت صنعت اعلام می‌کرد قرار بود تا امروز تعداد قابل‌توجهی خودروی وارداتی به بازار تزریق شود اما دلایل متعددی باعث شد تا روند واردات به کندی پیش رود. وزارت صمت در این خصوص می‌گوید: «تا به امروز ثبت سفارش ۹۰ هزار خودروی وارداتی به تایید رسیده و تا پایان سال ۱۰۰ هزار ثبت سفارش تایید شده را خواهیم داشت.»

با کنار رفتن عرضه وارداتی‌ها در بورس، حالا اولین مرحله از عرضه خودروهای وارداتی به روشی دیگر در حال آغاز است اما بسیاری از مردم بصورت دقیق نمی‌دانند نحوه خرید خودروهای وارداتی چگونه است؟ در ادامه به تشریح مراحل نحوه خرید خودروهای وارداتی می‌پردازیم.

بر اساس آنچه وزارت صمت اعلام کرده مشتریان می‌توانند از فردا نسبت به افتتاح حساب و بلوکه‌کردن ۵۰۰ میلیون تومان در بانک (اسامی بانک یا بانک‌ها اعلام خواهد شد) اقدام کنند و در سامانه یکپارچه‌ای که وزارت صمت به آدرس saleauto.ir اعلام کرده، ثبت‌نام کنند. بعد از یک هفته فرآیند ثبت‌نام مشتریان به پایان می‌رسد و وزارت صمت طی چند روز (بر اساس شنیده‌ها ۴ تا ۵ روز) واجدین شرایط را مشخص کرده و از بین آن‌ها ۱۰۰ هزار نفر از طریق قرعه‌کشی انتخاب می‌شوند. این یعنی ۱۰۰ هزار نفر برگزیده می‌توانند در خرید خودروهای وارداتی شرکت کنند و طبیعتا لیست رزروی هم برای جایگزینی اعلام خواهد شد.

راهنمای خرید خودروهای وارداتی اعلام شد

در این شرایط فروش قوانین محدودکننده معمول مثل نداشتن پلاک فعال، عدم خرید ۴۸ ماهه از خودروسازان، داشتن گواهینامه و… را خواهیم داشت. نکته مهم این است که تا زمان پلاک شدن خودروی وارداتی نباید پلاکی به نام شما ثبت شده باشد. در صورت ثبت پلاک جدید، خودرو تحویل مشتری نمی‌شود و جریمه ۵ درصدی را هم برای مشتری خواهیم داشت.

مردم حالا مدتی است که با عرضه‌های بورسی و برنامه‌های فروش جدید با بلوکه‌کردن مبلغ و افتتاح حساب وکالتی آشنا شده‌اند اما در اینجا یک تفاوت مهم وجود دارد. دقت کنید کسانی که ۵۰۰ میلیون تومان را بلوکه می‌کنند نمی‌دانند دقیقا چه خودرویی قرار است وارد شود.

این یعنی هیچ‌کدام از افراد برگزیده هیچ ایده‌ای از خودرویی که قرار است عرضه شود ندارند. در حقیقت ۱۰۰ هزار نفر برای خرید خودروهای وارداتی‌ای ثبت نام می کنند که نه فعلا نشان آن‌ها مشخص است و نه مدل آن‌ها. پس با این تفاصیل عرضه وارداتی‌ها را می‌توان عجیب‌ترین نحوه عرضه خودرو در طول تاریخ کشور دانست.

نکته مهم دیگری که حتما باید به آن اشاره کرد این است که این طرح فروش جذب بسیار بالایی از نقدینگی را در حدود ۱۱ تا ۱۲ روز رقم می‌زند. احتمالا تعداد افراد زیادی با همین شرایط عجیب نسبت به ثبت‌نام در این طرح اقدام خواهند کرد و مبلغ قابل‌توجهی در حساب‌ها بلوکه خواهد شد. در پایان هم با اعلام لیست ۱۰۰ هزار نفری، ۵۰ هزار میلیارد در حساب‌ها بلوکه خواهد ماند. پس می‌توان نتیجه گرفت مهم‌ترین جنبه‌ این طرح فروش، جذب نقدینگی و تاثیر تثبیت‌کننده احتمالی بر بازار طلا و دلار باشد.

بیشتر بخوانید: قیمت کارخانه محصولات ایرانخودرو اسفند 1401 اعلام شد

مشخص شدن نام و مدل خودروها

پس از اعلام ۱۰۰ هزار نفر منتخب و با ورود خودروهای وارداتی، لیست خودروهایی که قرار است عرضه شوند اعلام می‌شود. برای مثال در اولین مرحله اعلام می‌شود که خودروی X قابل خرید است. حالا افراد در لیست ۱۰۰ هزار نفری می‌توانند این خودروه را انتخاب کنند. دقت کنید ظرفیت هر خودرو از بالای لیست پر می‌شود و این یعنی افراد بالایی لیست شانس بیشتری در عرضه‌های اولیه خواهند داشت.

ترتیب لیست براساس استخراج اسامی از طریق قرعه‌کشی تعیین می‌شوند. حالا اگر شما خودروهای عرضه شده را نخواهید باید صبر کنید و ببینید در عرضه بعدی چه خودروهایی خواهند بود و از میان آن‌ها خودروی خود را انتخاب کنید. دقت داشته باشید در تمام این مدت مبلغ مذکور در حساب شما بلوکه خواهد بود و در صورت برداشت، خرید شما به کلی لغو خواهد شد.

راهنمای خرید خودروهای وارداتی اعلام شد
راهنمای خرید خودروهای وارداتی

پس از اینکه شما خودرو مورد نظر خود را انتخاب کردید نوبت به عقد قرارداد با شرکت واردکننده می‌رسد. شرکت در این قرارداد متعهد می‌شود در بازه زمانی ۳ تا ۶ ماهه خودرو را به شما تحویل دهد. در صورت تاخیر ماهانه ۷.۵ درصد جریمه برای ورادکننده در نظر گرفته شده است و در صورت عدم تحویل ۵ درصد بعلاوه ۷.۵ درصد توسط واردکننده به خریدار پرداخت خواهد شد. در صورتی که خریدار از خرید خودروی وارداتی بعد از قرارداد خود منصرف شود هم باید ۵ درصد جریمه بپردازد. خریداران خودرو باید در ۳ مرحله مبلغ خودرو را واریز نمایند که در مرحله اول مشتری برای عقد قرارداد ملزم به پرداخت ارزش کالا، هزینه‌های حمل‌ونقل، بیمه و سود واردکننده در ۳ روز می‌باشد.

با پرداخت اولیه قرارداد شما تکمیل و منعقد می‌شود و پس از آن با ورود محموله خودروها به گمرک، مشتری باید مرحله دوم پرداخت را انجام دهد. مرحله دوم پرداخت شامل هزینه‌های گمرکی می شود که تماما توسط مشتری پرداخت خواهد شد و در صورت عدم پرداخت، قرارداد فسخ شده و ۵ درصد جریمه از مشتری گرفته خواهد شد. در مرحله بعد یعنی پرداخت سوم مشتری باید هزینه مربوط به شماره‌گزاری و مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کند و نهایتا خودرو تحویل مشتری خواهد شد.

نقدی بر عجیب‌ترین نحوه عرضه خودرو در تاریخ کشور

در این گزارش سعی کردیم شرحی از مراحل خرید وارداتی‌ها داشته باشیم اما حالا بیایید نگاهی به جنبه‌های عجیب این نحوه عرضه داشته باشیم. نکته اول این است که متقاضیان در اولین مرحله هیچ ایده‌ای از خودرویی که قرار است به ایران بیاید ندارند. البته حدس و گمان‌هایی از مدل‌های وارداتی وجود دارد اما در عمل مشتری نمی‌داند در چه زمان خودروی مورد نظر او به ایران خواهد آمد. بر همین اساس مشتری نمی‌داند خودش را باید برای پرداخت چه مبلغی آماده کند.

راهنمای خرید خودروهای وارداتی اعلام شد
راهنمای خرید خودروهای وارداتی اعلام شد

پرداخت اولیه برای خودروها قابل حدس و تخمین خواهد بود اما هزینه‌های گمرکی بر اساس نرخ روز ارز محاسبه می‌شود و مشتری نمی‌تواند بصورت دقیق بداند که چه مبلغی را باید برای مرحله دوم کنار بگذارد. اما مهم‌ترین و عجیب‌ترین نکته در مورد واردات خودرو این است که اصلا مشخص نیست که مشتری تا چه زمان ۵۰۰ میلیون بلوکه کرده را باید در بانک نگه دارد. فرض کنید که خودروی مورد نظر شما ۵ ماه دیگر عرضه شود. بر همین اساس ۵‌۰ میلیون شما تا آن زمان بدون عقد قرارداد در حساب بلوکه خواهد بود و در صورت برداشت از فرآیند خرید کنار گذاشته خواهید شد.

البته وزارت صمت وعده داده که سود بلند‌مدت و کوتاه‌مدت این مبالغ بسته به مدت زمان برای مشتریان واریز شود اما در شرایط تورمی کنونی و بالا رفتن لحظه‌ای نرخ ارز، سود بانکی برای کمتر کسی راضی‌کننده خواهد بود.

در پایان باید گفت با وجود اینکه با عجیب‌ترین نوع فروش در تاریخ ایران (و شاید هم در تمام دنیا) طرف هستیم، به هرترتیب واردات خودرو در حال آغاز شدن است و در هفته‌های جاری خرید وارداتی‌ها رقم خواهد خورد. باید دید در ادامه این مدل خرید پابرجا می‌ماند و یا مدلی منطقی‌تر جایگزین می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص راهنمای خرید خودروهای وارداتی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر