;
coinex

ارتباط آلودگی هوا و پوکی استخوان توسط محققان اثبات شد

ارتباط آلودگی هوا و پوکی استخوان بالاخره به اثبات رسید. آلودگی هوا علی‌رغم اینکه مشکلات تنفسی شدیدی ایجاد می‌کند، باعث آسیب به استخوان نیز می‌شود.

دانشمندان بالاخره با یک مطالعه جدید توانستند ارتباط آلودگی هوا و پوکی استخوان را ثابت کنند. این دانشمندان کشف کردند که تنفس در هوای آلوده، اسخوان را پوک و شکننده می‌کند. در کشور ما نیز سرانه آلودگی هوا به‌خصوص در تهران افزایش شدیدی داشته تاجایی که این شهر به‌عنوان آلوده‌ترین شهر جهان شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: کاهش چشمگیر آلودگی هوای تهران در صورت استفاده از موتورهای برقی

ارتباط آلودگی هوا و پوکی استخوان به اثبات رسید

دانشمندان در یک مطالعه جدید به ارتباط نگران‌کننده بین آلودگی هوا و ازدست‌دادن سریع‌تر استخوان‌ها در اثر اختلال پوکی استخوان اشاره کرده‌اند که احتمال شکستگی استخوان‌ها را افزایش می‌دهد.

خطر پوکی استخوان با بالارفتن سن افزایش می‌یابد و بروز این اختلال به‌ویژه در زنانی که به سن یائسگی رسیده‌اند، بسیار بیشتر است. محققان در این مطالعه جدید که طی 6 سال انجام شده، داده‌های مربوط به تراکم مواد معدنی استخوان 9041 زن یائسه را بررسی کردند. آن‌ها در طول این مطالعه متوجه شدند که با افزایش آلودگی هوا، تراکم مواد معدنی استخوان‌های تمام نواحی بدن ازجمله گردن، ستون فقرات و لگن کاهش پیدا می‌کند.

 

ارتباط آلودگی هوا و پوکی استخوان
ارتباط آلودگی هوا و پوکی استخوان

«دیدیر پرادا»، دانشمند زیست پزشکی «دانشگاه کلمبیا» و یکی از محققان این پروژه توضیح می‌دهد:

«یافته‌های ما تأیید می‌کند که کیفیت پایین هوا ممکن است مستقل از عوامل اجتماعی-اقتصادی یا جمعیت‌شناختی، یک عامل خطرناک برای ازدست‌دادن استخوان باشد.»

هرچند در مطالعات قبلی نیز به ارتباط بین آلودگی هوا و ازدست‌دادن استخوان اشاره شده بود، این‌بار پرادا و همکارانش به‌طور خاص روی ارتباط بین نیتروژن و ستون فقرات متمرکز شده بودند. به گفته آن‌ها، رشد 10درصدی این نوع آلودگی در طول 3 سال گذشته با کاهش متوسط سالانه 1.22 درصد در تراکم استخوان ستون فقرات همراه بوده است.

محققان توضیح می‌دهند که احتمالاً دلیل اصلی این امر مرگ سلول‌های استخوانی باشد. پرادا می‌گوید: «برای اولین‌بار ما شواهدی داریم که نشان می‌دهند اکسیدهای نیتروژن به‌ویژه عامل اصلی آسیب استخوانی هستند و ستون فقرات کمری یکی از مستعدترین مکان‌های این آسیب است.»

«آندریا باکارلی»، متخصص اپی‌ژنتیک دانشگاه کلمبیا نیز توضیح می‌دهد:

بهبود آلودگی هوا، به‌ویژه اکسیدهای نیتروژن، آسیب‌های استخوانی را در زنان یائسه کاهش می‌دهد، از شکستگی استخوان جلوگیری می‌کند و هزینه‌های سلامت مربوط به پوکی استخوان را نیز کمتر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص اثبات ارتباط آلودگی هوا و پوکی استخوان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر