;
coinex

مضرات اجاق گازهای امروزی از آلودگی هوای تهران بیشتر است!

طبق جدیدترین تحقیقات دانشگاه امپریال کالج لندن مشخص شد مضرات اجاق گازهای امروزی بسیار بیشتر از زندگی در یک شهر آلوده خواهد بود.

براساس گزارشی ایندیپندنت، این روزها کلیه سرآشپزهای تلویزیونی از اجاق‌های گاز به جای نوع برقی آن‌ها استفاده می‌کنند ولی طبق تحقیقات جدید دانشمندان تولید دی اکسید نیتروژن و ذرات معلق از جمله مضرات اجاق گازهای امروزی بوده که در واقع این سموم خطرناک حتی در دودهای ناشی از ترافیک نیز پیدا می‌شود. بنابراین آلاینده‌های خطرناکی از سوی اجاق گازها تولید می‌شوند و در محیط عموما بسته منازل منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیر برای انسان می‌شوند.

دی اکسید نیتروژن موجب تحریک ریه‌ها خواهد شد و توانایی ورود به جریان خون را داشته و بنابراین منجر به افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و آلزایمر خواهد شد. در این میان چنین سمومی بر روی کودکان و افراد مسن بیشترین تاثیر را داشته و به‌نظر اجاق گازها یکی از علل رهاسازی این سموم در هوای داخل خانه هستند. لذا انتشار آن در یک محیط کوچک و بسته باعث ایجاد سطحی چندین برابر بیشتر از سطح آن در یک خیابان شلوغ شهری خواهد شد.

بیشتر بخوانید: کاهش بودجه آلودگی هوا در سال 1402 با وجود وضعیت بحرانی!

مضرات اجاق گازهای امروزی

طبق گزارشی از نیوساینتیست، با تحقیقی که بر روی کودکان با استفاده از کوله پشتی‌های مجهز به مانیتورهای رصد آلودگی انجام گرفته است. پروفسور فرانک کلی (Frank Kelly)، از امپریال کالج لندن، به نتایج عجیبی رسیده است. وی در این رابطه بیان کرده است:

«بسیاری از بچه‌ها عصرها یعنی زمانی که یکی از والدین در حال آشپزی بوده است، بیشتر از راه مدرسه در معرض آلودگی قرار می‌گرفتند».

البته مطالعه‌ای‌ دیگری هم صورت پذیرفته که پروفسور کلی در آن مطالعه شرکت نداشته است. در این مطالعه دانشمندان متوجه شدند که از هر هشت مورد آسم دوران کودکی در ایالات متحده، حداقل یک مورد به علت استفاده از اجاق گاز به وجود آمده است. پروفسور کلی در این مورد عقیده داشته که اجاق‌های گاز منبع اصلی آلودگی هوای داخل خانه بوده که در واقع امکان ایجاد آسم و سایر بیماری‌ها را فراهم می‌کنند.

وی در ادامه اعلام کرد: «اگر یک خانواده کودک مبتلا به آسم داشته باشد، علائم کودک زمانی که اجاق گاز داشته باشند، بیشتر خواهد بود».

در مطالعه دیگری که بر روی ساکنان جنوب کالیفرنیا که از اجاق گاز بهره می‌بردند نتایج تقریباً یکسانی به‌دست آمد. در این مطالعه مشخص شد که افراد این خانواده‌ها در معرض سطوحی از دی اکسید نیتروژن و فرمالدهید قرار خواهند گرفت که میزان این آلاینده‌ها از آستانه ایمنی تعیین شده توسط مقامات ایالات متحده برای آلودگی فضای باز هم فراتر است.

مضرات اجاق گازهای امروزی

لذا اجاق‌های گاز هوای داخل خانه را حتی چند برابر بیشتر از یک خیابان شلوغ در شهر آلوده می‌کنند. این وضعیت حتی در خانه‌های کوچک‌تری که تهویه مناسب ندارند، بسیار بدتر و خطرناک‌تر است.

پروفسور استفن لافت (Steffen Loft)، از دانشگاه کپنهاگ (Copenhagen)، در این رابطه بیان می‌کند:

«می‌توان گفت خطرات ناشی از اجاق گاز احتمالاً بیشتر از زندگی در یک شهر آلوده است».

طبق گزارش‌های گوناگونی از این پدیده مضر و خطرناک، نتیجه گرفته شد که پخت و پز روی گاز احتمالاً باعث ایجاد آلودگی بیشتر هوای خانه برای بیش از 100 میلیون نفر خواهد شد. چنین امری در واقع مقررات اتحادیه اروپا برای آلودگی هوا در فضای باز را هم نقض می‌کند. بنابراین این سازمان در تلاش است که همه‌ی اجاق گازها را ملزم به ارائه برچسب هشدار بهداشتی کند.

از طرفی تا سال 2025، طبق برنامه دیگر هیچ خانه جدیدی در بریتانیا از سوخت فسیلی بهره نخواهد برد و در واقع این گامی در مسیر حرکت به سمت استفاده از اجاق‌های الکتریکی در تمام خانه‌ها است.

پروفسور نیکولا کارسلاو (Nicola Carslaw) از دانشگاه یورک در این رابطه اظهار داشت: «این یک راه نسبتا آسان برای کاهش قرار گرفتن در معرض ذرات معلق و اکسید نیتروژن است». او همچنین باز کردن یک پنجره و استفاده از فن را به عنوان راه‌حل افزایش نسبی کیفیت هوای داخل خانه عنوان کرد.

این در حالی است که اجاق‌های گاز حتی باعث گرمایش جهانی نیز می‌شوند. در این راستا یک مطالعه در ایالات متحده خبر از تاثیر بر آب و هوا مشابه با انتشار دی اکسید کربن از حدود 500 هزار خودروی بنزینی، در زمینه نشت متان از اجاق گازها در ایالات متحده داده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره مضرات اجاق گازهای امروزی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر