;
coinex

کاهش درآمد مخابرات آن را به زیان‌دهی رسانده است

کاهش درآمد مخابرات این شرکت را به یک شرکت زیان‌ده تبدیل کرده است. آنطور که پیداست، اپراتورهای تلفن همراه، مخابرات را به این کاهش درآمد رسانده‌اند.

مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در یک نشست خبری از کاهش درآمد مخابرات خبر داد و عنوان کرد این شرکت در بخش تلفن ثابت از 10 سال پیش تا به الان 43 درصد کاهش درآمد را تجربه کرده و مخابرات را به یک شرکت زیان‌ده بدل کرده است. وی همچنین در مورد توسعه فیبر نوری که نیاز مبرم کاربران جهت افزایش سرعت اینترنت است نیز صحبت‌هایی کرد که جزئیات آن را در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: وزیر ارتباطات از ورشکستگی مخابرات در صورت عدم تامین اعتبار خبر داد!

کاهش درآمد مخابرات با عدد 43 درصد رسید

مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در یک نشست خبری اعلام کرد درآمدهای شرکت مخابرات ایران در سال ۹۰ حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان بوده در حالی که این شرکت در سال گذشته کمتر از ۱۵۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته است. به گفته او میانگین درآمد ماهانه شرکت مخابرات از هر مشترک در طول ۱۰ سال از حدود ۸۲۰۰ تومان به کمتر از ۴۳۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که تعداد مشترکان مخابرات در این مدت ۹ درصد رشد کرده است.

سلطانی درباره مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات برای اخذ حداقل هزینه نگهداری تلفن ثابت گفت:

بر اساس مصوبه رگولاتوری، میانگین حداقل هزینه برای هر خط تلفن ثابت ۱۴۸۰۰ تومان است؛ اما فعلاً به صورت میانگین ۹ هزار تومان از هر خط تلفن ثابت، هزینه دریافت می‌شود.

طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، حداقل هزینه نگهداری تلفن ثابت در سه سطح شهر تهران، مراکز استان‌ها و سایر شهرها از مشترکان دریافت می‌شود که بیشترین رقم مربوط به شهر تهران با ۲۰ هزار تومان در ماه است. سایر مراکز استان ماهانه ۱۵ هزار تومان و سایر شهرها ۱۰ هزار تومان بابت نگهداری هر خط تلفن ثابت پرداخت می‌کنند که این رقم از ابتدای شهریورماه سال جاری اعمال شده است.

کاهش درآمد مخابرات با عدد 43 درصد رسید

مدیرعامل مخابرات درباره اختلاف این شرکت با شورای رقابت بر سر تعیین میزان حداقل هزینه‌ها نیز گفت: «مصوبه شورای رقابت مربوط به سال ۱۴۰۰ بود اما در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد. در این مصوبه فرمولی برای رقم دریافتی تعیین شده است که متغیری با عنوان هزینه نگهداری دارد. تعیین این عدد باید به تایید حسابرس قانونی برسد و الآن در حال مذاکره هستیم که برای سال آینده، این رقم مشخص شود.»

به گفته او:

بخشی از مصوبه شورای رقابت که مربوط به تلفن‌های تجاری می‌شود، در انتظار تصمیم‌گیری کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مانده است.

سلطانی تاکید کرد: «رقم تعیین‌شده برای نگهداری خطوط تلفن ثابت، هزینه‌های شرکت مخابرات ایران از جمله افزایش هزینه‌های حقوق و دستمزد کارکنان را جبران نمی‌کند و مخابرات در ۹ ماه ابتدایی امسال بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده، ۱۹۰۰ میلیارد تومان زیان داشته است.»

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درباره برنامه این شرکت برای توسعه فیبرنوری گفت:

در طرح نجما (نهضت جهادی توسعه فیبر نوری مخابرات ایران) برنامه‌ریزی کرده‌ایم که چهار تا پنج میلیون پوشش پورت FTTH و ۲ تا ۲.۵ میلیون مشترک فیبرنوری در کشور داشته باشیم.

سلطانی افزود: «برنامه توسعه فیبر نوری ۱۵ استان در هیات مدیره مخابرات به تصویب رسیده و برای اجرا، ابلاغ شده است. برنامه‌های استان‌ها معمولاً دوساله هستند؛ اما در برخی استان‌های بزرگ ممکن است برنامه‌ها سه‌ساله تنظیم شوند.»

او اعلام کرد:

د برنامه توسعه فیبر نوری استان تهران ابلاغ شده و در سال آینده (۱۴۰۲) شاهد جهش خوبی در این زمینه خواهیم بود و در افق سه تا چهارساله یک میلیون و ۶۰۰ هزار پورت FTTH برای استان تهران پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل مخابرات در عین حال تاکید کرد: «برنامه استان‌ها برای توسعه فیبر نوری باید اقتصادی باشد و در یک زمان مشخص، برگشت سرمایه و سوددهی پیش‌بینی شده باشد.»

کاهش درآمد مخابرات با عدد 43 درصد رسید

در این نشست خبری، داود زارعیان معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران نیز اعلام کرد:

پس از اجرای مصوبه تعیین حداقل هزینه نگهداری تلفن ثابت، ماهانه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به درآمدهای مخابرات افزوده شده است؛ اما در مقابل افزایش حقوق و دستمزد در سال جاری، ماهانه ۲۵۰ میلیارد تومان به هزینه‌های شرکت مخابرات افزوده و بدین ترتیب، تاثیر درآمدی این مصوبه، صفر است.

او گفت: «اجرای این مصوبه تاثیری در تعداد مشترکان مخابرات نداشته و از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون تعداد مشترکان این شرکت ۵۰۰ هزار خط بیشتر شده است؛ اما در مقابل، با توجه به تعیین دقیقه مکالمه برای مشترکان، میزان استفاده از تلفن ثابت افزایش یافته و در یک ماه گذشته مشترکان تلفن ثابت یک تا یک‌ و نیم میلیارد دقیقه بیشتر مکالمه داشته‌اند.»

به گفته زارعیان، ۳۵ درصد مشترکان تلفن ثابت اصلاً مشمول این طرح نشده‌اند و میزان کارکرد آنها بیش از سقف تعیین شده است.

معاون تجاری مخابرات درباره مشترکان FTTH این شرکت نیز گفت:

برنامه نیمه اول امسال برای افزایش مشترکان محقق نشد اما در نیمه دوم تاکنون توانسته‌ایم ۷۹ هزار مشترک جدید فیبر نوری جذب کنیم و برای سال آینده برنامه داریم ۴۰۰ هزار مشترک جدید FTTH جذب کنیم.

زارعیان از مشترکان FTTH مخابرات خواست سرویس سیم‌کشی درون خانه‌ها و مودم را از پیمانکاران مخابرات دریافت کنند که هم هزینه کمتری بپردازند و هم مطمئن باشند سیم‌کشی به صورت درست انجام شده است. او تاکید کرد پیمانکاران مخابرات در این زمینه سازماندهی شده‌اند و موظف‌اند خود را معرفی کنند. همچنین ارائه خدمات به صورت تقسیط بر عهده پیمانکاران گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کاهش درآمد مخابرات چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر