;
coinex

ربات انسان نمای Figure 01 توسط مهندسان سابق اپل، تسلا و بوستون داینامیکس معرفی شد

استارتاپ Figure که توسط جمعی از مهندسان سابق تسلا، اپل و بوستون داینامیس ایجاد شده، اخیرا از ربات انسان نمای Figure 01 رونمایی کرده است.

طی سالیان اخیر، ربات‌های انسان نما جذاب‌ترین ایده‌هایی بوده‌اند که توسط برخی از شرکت‌ها مطرح شده و رونمایی شده‌اند. اما با وجود پیشرفت انفجاری تکنولوژی در دهه‌های گذشته، به نظر می‌رسد ربات‌های انسان نما برای رسیدن به مرحله تولید انبوه و انجام دادن امور مخنلف فاصله زیادی دارند.

بیشتر بخوانید: نمونه اولیه ربات انسان نمای بوستون داینامیکس با قابلیت‌های شگفت‌انگیز معرفی شد [+ویدیو]

ربات انسان نمای Figure 01

در مدت اخیر، تسلا و شیائومی با ربات‌های اپتیموس و سایبروان بار دیگر ایده هیجان‌انگیز ربات‌های انسان‌نمایی که زندگی انسان‌ها را ساده‌تر می‌کنند مطرح کرده‌اند، اما همه باور دارند که این محصولات راه زیادی تا فراگیری دارند.

حتی بوستون داینامیکس به عنوان یکی از پرچمداران و خبرسازترین شرکت‌های فعال در این حوزه هم بر این باور است که همچنان فاصله زیادی تا اولید نخستین ربات انسان نمای قابل اتکا داریم.

حال استارتاپ نوپای Figure که تا چندی پیش فعالیت‌های خود را به طور مخفیانه ترتیب می‌داد رباتی انسان نما با نام Figure 01 معرفی کرده است. این استارتاپ که توسط برت ادکاک هم‌بنیانگذار شرکت Archer، تأسیس شده است بودجه‌ی زیادی به تولید ربات انسان‌نمای همه‌کاره اختصاص داده است. Figure در حال حاضر تیمی ۴۰ نفره از مهندسان رباتیک دارد.

اعضای استارتاپ جدید تیمی متشکل از محققان سابق بوستون داینامیکس، تسلا، اپل، کروز و IHMC هستند. بنیانگذار این شرکت مدعی است که او و اعضای تیمش می‌کوشند با استفاده مناسب از هوش مصنوعی و صنعت رباتیک، آینده بهتری برای بشریت خلق کنند. ادکاک مهندسان Figure را «بهترین‌های دنیا» در حوزه‌ی هوش مصنوعی و رباتیک و سیستم‌های مکانیکی می‌داند.

ربات انسان نمای Figure 01 توسط مهندسان سابق اپل، تسلا و بوستون داینامیکس معرفی شد

آنطور که ادکاک می‌گوید، بعد از دو دهه تحقیق و توسعه حال به جایی رسیده‌ایم که امکان تجاری‌سازی ربات‌های انسان‌نما را داریم:

«تعداد زیادی از اعضای تیم ما برای مدت‌زمان طولانی در این زمینه رؤیاپردازی کرده‌اند.»

نخستین ربات انسان‌نمای Figure که ساخت نسخه پیش تولید آن در اواخر 2022 به پایان رسید، حالا مراحل آزمایشی را از سر می‌گذراند. این ربات که Figure 01 نام دارد فعلا در تصاویر رندرشده رویت شده و نمونه واقعی آن را ندیده‌ایم.

ادکاک مدعی شده که Figure 01 در خط مقدم همه ربات‌های انسان‌نمای الکترومکانیکی تاریخ می‌ایستد. او هچنین از آغاز فعالیت‌ها روی نسل دوم این ربات خبر داده است و گفته ربات جدید قابلیت‌های بسیار کاملی خواهد داشت و مخصوص عملیات‌های تجاری خواهد بود.

نسخه اولیه این ربات در حال حاضر بر روی امور مختلفی که کارگران آن‌ها را برعهده دارند تمرکز دارد و در انبار، فرایند لجستیک، تولید و خره‌فروشی کاربرد دارد اما هدف نهایی این شرکت تولید یک ربات همه‌کاره است و مدیرعامل این شرکت می‌گوید این ربات انسان نما در نهایت می‌تواند علاوه بر کارهای فنی و صنعتی در اموری چون مراقبت از سالمندان، ساخت دنیاهای جدید در سیارات دیگر و حتی کمک به افراد در خانه بسیار کارآمد باشد!

البته این ربات در فاز نخست صرفا بر استفاده‌های صنعتی مانند حضور در خط تولید، حمل و نقل و لجستیک و انبارداری متمرکز شده است که در این حوزه‌ها کمبود شدید نیروی کار احساس می‌شود. لازم به ذکر است در حال حاضر هیچ مشخصات دقیقی درباره‌ قد و وزن ربات انسان‌نمای Figure اعلام نشده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ربات انسان نمای Figure 01 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر