;
coinex

دستورالعمل وام فرزندآوری ابلاغ شد؛ تا 150 میلیون تومان برای یک فرزند!

بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای اقدام به ابلاغ دستورالعمل وام فرزندآوری به‌طور قرض‌الحسنه براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در بودجه سال 1402 کرده است.

بر طبق دستورالعمل وام فرزندآوری و با توجه به سهمیه تعیین شده برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند طی فروردین و اردیبهشت ماه امسال برای بانک‌ها دستورالعمل اجرایی مربوطه نیز فرستاده خواهد شد.

همانطور که قابل تصور است، پس از طی فرایند نهایی اعطای سهمیه سالانه برای پرداخت تسهیلات مذکور این مسئله به بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام می‌شود. گفتنی است متقاضیانی که پیش‌تر در سامانه مربوطه ثبت‌نام خود را تکمیل کرده‌اند، در اولویت پرداخت تسهیلات مذکور خواهند بوده و تسهیلات یادشده با توجه به شرایط متقاضی، برای کلیه افراد قرار گرفته در صف (ثبت نام شده در سال 1402 و سال قبل) براساس مبالغ مندرج در قانون بودجه سال 1402 کل کشور قابلیت دریافت خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: وام 200 میلیونی مسکن برای خانوارهای دارای 3 فرزند تصویب شد

ابلاغ دستورالعمل وام فرزندآوری سال 1402

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، مطابق با جزء (2) بند (الف) تبصره (16) قانون بودجه سال 1402 کل کشور تعیین شده است: «مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، از محل سپرده‌های قرض الحسنه اعم از جاری و پس انداز شبکه بانکی (غیر از بانک‌های قرض الحسنه) پس از کسر سپرده قانونی را به قرض‌الحسنه اختصاص داده و از طریق بانک‌های عامل (به تشخیص شورای پول و اعتبار) به شرح زیر نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه اقدام کنند:

تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری (موضوع ماده 10 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)

برای فرزندانی که از سال 1400 به بعد به دنیا آمده‌اند تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به شرح زیر پرداخت می‌شود:

  1. به ازای فرزند اول سیصد میلیون (300,000,000) ریال
  2. به ازای فرزند دوم ششصد میلیون (600,000,000) ریال
  3. به ازای فرزند سوم نهصد میلیون (900,000,000) ریال
  4. به ازای فرزند چهارم یک میلیارد و دویست میلیون (1,200,000,000) ریال
  5. به ازای فرزند پنجم و بیشتر یک میلیارد و پانصد میلیون (1,500,000,000) ریال

–  مسؤولیت حسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی،  تمام مدیران و کارکنان ذیربط می‌باشد. عدم اجرای هر یک از بندهای این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) تخلف محسوب شده و در مراجع ذیصلاح قابل پیگیری است.

– پس از اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات موضوع بند «الف» این تبصره و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

– تسهیلات موضوع این تبصره از حکم موضوع ماده (10) قانون خدمت وظیفه عمومی مستثنی است.»

دستورالعمل وام فرزندآوری

بخش پایانی این بخشنامه تاکید داشته که برنامه‌ریزی لازم برای حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این بخشنامه، جهت ابلاغ و ارسال یک نسخه از ابلاغیه مربوطه به بانک مرکزی درباره این موضوع به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور انجام پذیرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ابلاغ دستورالعمل وام فرزندآوری در سال جدید چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    من اسمم در اومد ولی کلی منو بردن و آوردن آخرشم گفتن ضامن نداری نمیشه نوبتم سوخت شد کلا دولت حرف مفت زیاد میزنه گول این حرفا رو نخورین بچه دار میشین بعد تو خرج بچه میمونین مثل من که الان تو پول شیر خشک و پوشکش موندم بیچاره مردم که با طناب پوسیده این دولت میرن تو چاه و لعنت الله به قوم ظالمین

    پاسخ